• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

La precis A på mage i babygymet, sätter mig här för att kolla internetbanken. Hör en duns, vänder mig om och då ligger A på rygg... andra gången han lyckas snurra, var en vecka sedan sist. Grabben är ju inte ens 3 mån ännu, detta gjorde E när hon var 4 mån typ.

• passionsblomman
    Leksi skrev 2012-02-28 13:05:21 följande:
    Hej!
    Här kommer ett livstecken från mig. Har ju solklart drabbas av det fenomen som Blommis skriver om - hinner inte riktigt kommentera allt jag vill så tänker att jag gör det senare, så går tiden och man hamnar mer och mer efter, och nu måste det bli ett riktigt långt inlägg när jag väl skriver för det har ju hänt så himla mycket, både i tråden och i mitt liv och så poff! Så är man plötsligt förvandlad till en smygläsare igen!

Låter så himla kul med en vårträff hos dig Blommis. Skulle SÅ gärna vilja komma! Kanske kan jag och A ta tåget ner? *funderar* Är inte så förtjust att åka bil så långt ensam med honom men tåg kanske kan funka?
    Hellooo Leksi! Skrattande

Få se nu, bor inte du i typ "ganskanärastockholmstrakten"? Eller är jag totalvirrig nu?

För jagmenar, därikring är det väl fler, som Dfk, Andbeyond, Villemoa och BS som bor? I samåkningsavseende menar jag.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

Härligt med lite egentid med mammorna.

Jag var på orkesterrep igårigen. Så himlans ljuvligt att komma ut o tänka på annat än barnen, lek, mat och deras överlevnad. Jag älskar mammalivet, skulle nästan kunna tänka mig att bli hemmafru, men det behövs verkligen att få komma iväg ibland.
    Det är så himlans lyxigt för A har accepterat flaskan bägge gångerna vi har försökt så jag har verkligen kunnat stanna hela repet också. Med E var jag tvungen att åka hem efter halv repet för att ge mat.
    Men detta kan ju så klart ändra sig, men jag tackar o tar emot för varje gång det går.

Ninnnis skrev 2012-02-28 12:31:28 följande:
    Lanovia, så mysigt med mammakompis på nära håll Jag var på "after work" med babysimmammorna igår kväll, så himla trevligt!
  • start september

Började skriva ett i inlägg igår som blev uppätet. 10 dagar tog det för stort barn att bli fri från influensan, övriga är fortsatt kassa. Jag hostar slem och har nog bihåleinflammation fast jag kämpar med saltspray och annat.
    Lilla vaknar nästan varje natt  (täppt oftast) och är sedan vaken 2-3 timmar innan hon sövs om. Jag har varit bortskämd med att amma om till sömns så två veckor sådant här när man själv är sjuk blir för mycket. Bara att bita ihop och hoppas att hennes förkylning läker och att rutinerna sen sätter sig. Kan ju vara åldern också och tänder på g (5,5 månader).

Nåväl. Det är så lätt att hamna i läs-spåret bara, även här. Man glömmer att man är osynlig då. Och alla inlägg måste ju inte vara mastodontlånga. Ni är bra!

Lanovia, tjejerna har båda vänt om från mage till till rygg innan tre månader och andra hållet ett lite tag senare. Nu har jag en lilla som kan rulla över ett rum...

Klockarbol, det där inlägget kostade på för dig. Glöm sådant där, spelar det eg någon roll? Kram!

• passionsblomman

Flamman, i somras, innan jag läkt ihop tillräckligt för att orka de där raska promenaderna, SATT jag mig i bättre själslig och mental form. Ute i min trädgård. Under ett blommande äppelträd eller ett skuggande päronträd. Blicken mot ån, mot bågarna med klättrande humle, mot det eviga blå. Mot tusenskönorna och liten hundvalp som envist plockade dem. Med öronen fulla av vattenfallet, fåglarnas tjut och vindens prassel i löven.
    Jag hade föralldel med mig en bok ut, men det var oftare jag bara satt där, än jag läste. Jag kan inte nog understryka, hur viktig den tiden var för mig, och vilket misstag det vore att tro, att jag inte gjorde något för att bli bra under den tiden. Men det är rätt svårt att tro sig själv och att få omgivningen att förstå och lita på processen. Den här sommaren vill jag också sitta under blommande träd, men jag vet att jag idag har kraft att också gå den där raska promenaden i skogen. För min skull.

• start september

Och Pb, bra jobbat med rådsaften! Visst var väl det en trådträffspresent dessutom? De här trådarna är viktiga och lämnar spårHjärta

• Piggelin1
    lanovia 08 skrev 2012-02-28 12:10:49 följande:
    Det mest skrämmande är att jag hade lyckats förtränga att han skall komma idag. Hade koll på det senast igår.
    Denna tvåbarnshjärna är så fruktansvärt förvirrad!!! Blir minst sagt rädd för mig själv mellan varven.
    Lanovia, du är i oerhört gott sällskap! Min hjärna funkade inte alls när jag var hemma med båda barnen. Min sista månad hemma, då även min man var hemma, då började den återhämta sig så smått & nu efter några månader tillbaka på jobbet så funkar den i princip som den gjorde förut! Det finns hopp alltså!

Min egna förklaring/tolkning är att hjärnan anpassar sig efter det livet man lever när man är hemma med barn. När man jobbar (iaf jag) funkar & använder jag hjärnan på ett helt annat sätt, man tänker längre tankar, ser runt hörnet & mer än max fem minuter bort i tiden. Otroligt vilket tunnelseende kombinerat med korttidsminne jag hade hemma.
  • passionsblomman
    start september skrev 2012-02-28 13:45:59 följande:
    Och Pb, bra jobbat med rådsaften! Visst var väl det en trådträffspresent dessutom? De här trådarna är viktiga och lämnar spårHjärta
    Just precis!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård