• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden
    passionsblomman skrev 2012-02-27 16:04:33 följande:
    Eller en årligt återkommande "fira in våren-helg" här hos mig! Alla kan sova över och vill man ha barnen med går det utmärkt! En ny tradition som ger vår-energi. Kanske?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    En tradition som låter ljuvlig o välbehövlig!
  • Soldemor
    Norrskensflamman skrev 2012-02-27 19:41:19 följande:
    Jag har lite fler bilder på Facebook, men tänkte att jag delar med mig lite här också eftersom inte alla är på Fejjan.
    Så mysigt det såg ut oc h jag håller med, du ser så avslappnad och lycklig ut! Dessutom har du en riktigt härlig skiddress! Läcker!

Många tack (även om lite senkommet) för den supermysiga trådfikan i lördags, med ett härligt myller av barn i olika storlekar. Det gör jag gärna om!

Hvidis: Tack för tispet om blusen, men det verkar vara som förgjort. Den fanns vid Gustav, men bara i pytte-pygmestorlekar, som jag inte har. I Lund är det bara, bara kaniner! Ähh! Fast jakten går vidare!

I söndags var jag på föreäsning med en utställningsdomare och fick lära mig ett nytt, bra uttryck. För jag åller på med KATTSPORT, det ni! Jag kan se Soldan och Siena i träningskläder och pannband. Så söta de skulle vara då!
    Annars är det lite risigt på kattfronten, Amarettos storasyster dog i söndags. Hon blev sju år, mamma blev sex - och Amaretto fyller fem i april.  *ryser och försöker att inte tänka på det*

Idag verkar det som om jag är alldeles ensam på expeditionen, vilket iofs inte gör något, för jag har hur mycket som helst att göra och jag får ta telefonen på telefontiden också. Vår kamrer har visst maginfluensa så då kan hon stanna hemma tycker jag.
  • Klockarbol
    passionsblomman skrev 2012-02-27 16:04:33 följande:
    Eller en årligt återkommande "fira in våren-helg" här hos mig! Alla kan sova över och vill man ha barnen med går det utmärkt! En ny tradition som ger vår-energi. Kanske?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Då vill jag åsså komma och fira vår!

Hos er kanske det inte gör så mycket att jag fortfarande går runt med en stor "lurad, korkad & patetisk"-skylt runt halsen?

Nae, i mitt huvud händer inte alls märkliga saker... Det tog exakt 9 sekunder innan jag hade flera "bra" anledningar till att radera mitt inlägg -
    1) Vem är väl jag att bjuda in mig själv? Skämmes!
    2) Vem ska ta hand om djuren hemma? (det löste jag ju redan innan vi skaffade smådjuren... men ändå)
    3) Hur ska jag hitta???
    4) Undrar om dom vet att jag röker eller om dom kommer att peta på mig med eldgaffel när de upptäcker det?
    5) Tänk om jag börjar gråta?

Jag ska nog återgå till min statistik istället...

Pöss på er!
  • Soldemor
    Klockarbol skrev 2012-02-28 10:06:58 följande:
    Då vill jag åsså komma och fira vår!

Hos er kanske det inte gör så mycket att jag fortfarande går runt med en stor "lurad, korkad & patetisk"-skylt runt halsen?

Nae, i mitt huvud händer inte alls märkliga saker... Det tog exakt 9 sekunder innan jag hade flera "bra" anledningar till att radera mitt inlägg -
    1) Vem är väl jag att bjuda in mig själv? Skämmes!
    2) Vem ska ta hand om djuren hemma? (det löste jag ju redan innan vi skaffade smådjuren... men ändå)
    3) Hur ska jag hitta???
    4) Undrar om dom vet att jag röker eller om dom kommer att peta på mig med eldgaffel när de upptäcker det?
    5) Tänk om jag börjar gråta?

Jag ska nog återgå till min statistik istället...

Pöss på er!
    Kyss
  • Im yours

Flamman, vill oxå se de fina bilderna. Men jag kommer inte in ...... Kram/ Liz

• Im yours

Blomman, vad härligt det låter med en fira in våren-träff hos dig. Känns som att jag bor låååångt bort just nu Men en jättekram kommer infarandetill dig nu.

• Soldemor

Griftetalen blir absolut inte bättre för att man häller cola i tangentbordet, även om det är light!
    Bara så att ni vet...

• MSW
    Soldemor skrev 2012-02-28 10:29:38 följande:

Griftetalen blir absolut inte bättre för att man häller cola i tangentbordet, även om det är light!
    Bara så att ni vet...

Blomman: Tackar som frågar! Vi är väl mer eller mindre förkylda (och trötta) hela tiden, men annars rullar allt på ganska bra! Magsjuka har vi ännu så länge sluppit som tur är! Hur är det med er?

Sen har jag en fråga till fru sy (eller om någon annan vet): Har köpt typ (typ "joggingtyg") som jag har tänkt sy byxor av till barnen, hon i tygaffären nämnde något om att sy med sicksack (har juh bara en vanlig symaskin), menade hon då att jag ska sy ihop dem med sicksack (pga tyget är lite töjbart då eller?) Och ska jag isf först sicksacka kanterna och sen sy ihop också? Är nybörjare på att sy kläder alltså, och så ångrar jag att jag inte frågade lite mer hur hon menade... Skäms

Flamman: Fina bilder! Såg en tjej i en likadan jacka på stan häromdagen och då tänkte jag på dig!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård