• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Klockarbol, ja du gumman, det var onödiga saker du hade där i huvudet!

Fast jag vet hur det är. Mitt huvud har stundtals helt annat innehåll än det mår bra av. Jag skulle åtminstone vilja ha en Off-knapp att trycka på, så det blir lugnt och jag kan ha det avstängt tills jag orkar slå på igen.

Hur som helst, så ska du veta, att jag blir extra glad när just du skriver att du vill träffa oss. Det är hedrande varje gång folk vill ta ett steg närmare och  ses rent fysiskt, utan dataskärm. Och dig vill jag väldigt gärna få krama. Det går för övrigt att ha djur här, Aleta har med sig papegojan när de kommer, den bor i köket på ett skåp alldeles förträffligt lagom att säta buren på. Folk har med sig katter, hundar och vad där nu råkar vara för husdjur. Sådant löser man!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

Flamman när vi satt o fika i lördags gick det förbi en tjej i en juniorvariant av den jackan du hade hittat på rea, den färgglada. Den var superfin! Också var det lite roligt att hon kom där, för det blev liksom en liten hälsning från dig mitt i allt. Hjärta

• lanovia 08

Blomman en sådan där vår tradition. Ja kanske det... men jag är en sådan där människa som har så svårt för att ta mig iväg själv. Får ångest av att lämna barnen o tycker att det kan vara jobbigt att köra med dem själv flera timmar.  Men kanske om jag o Anton kan lyckas komma...

Men om inte annat så har vi ju bestämt att vi skall till Kalmar o hälsa på några vänner i sommar, då hoppas jag du är hemma o vill ses när vi passerar.

• passionsblomman

Solde, jag tycker du ska pröva med lite sprit istället. Då blir det nog drag i griftetalen. Cool

Hvidis, frågan är väl vad mamman senare ikväll gillar fisarna vid nattningen.

MSW, vi är OK nu efter långdraget influensande och en snorig tid därefter. Jag tror jag samalde på mig en hel del vätska under den infektionen, för jag väger och har ett omfång som inte riktigt står i proportion till vad jag ätit. Dessutom har jag ohemult ont i kroppen sedan dess, så jag tror det satte sig en massa skit som nu behöver rensas ut.

• lanovia 08

Hvidbrud gör hon det? Glöm inte bort att du ammar!! Jag smäckte ju i mig en hel korv med ärtsoppa när A bara var dryga månaden... hmmm... ajaj sa hans mage! Klant sa jag till mig själv!

• passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2012-02-28 11:47:27 följande:
    Blomman en sådan där vår tradition. Ja kanske det... men jag är en sådan där människa som har så svårt för att ta mig iväg själv. Får ångest av att lämna barnen o tycker att det kan vara jobbigt att köra med dem själv flera timmar.  Men kanske om jag o Anton kan lyckas komma...

Men om inte annat så har vi ju bestämt att vi skall till Kalmar o hälsa på några vänner i sommar, då hoppas jag du är hemma o vill ses när vi passerar.
    Jaaa! Det är klart jag vill!!!

Förresten så har du ju både Piggelin och Mugglan i närheten inför vårtraditioner. Det kan säkert samåkas på olika vis. Åka med eller utan barn är ju ett "både och". Man kan ju tycka det är skitlyxigt att få dra ensam och bara umgås också, samtidigt som det är lite galet häftigt med en skock ungar samtidigt som man umgås. Sådant får man ta ställning till från gång till gång.

Och aproå samåkning, så lär det ju kunna bli ett par bilar från skåne, en från den  mellersta östkusten och så vidare. Det vore ju bara för kul!
  • lanovia 08

Klockarbol sådana där dumma skyltar ser vi inte i det här gänget. De kanske väger tungt runt någons hals men är väldigt osynliga.

Att någon dömmer dig särskilt hårt för att du röker... nja knappast det är ju ändå rätt många som gör eller har gjort i detta land, men skulle jag träffa dig behöver du inte röka i min närhet så slipper jag sitta o hosta o nysa så väldans. Hjärta

• Norrskensflamman
    Im yours skrev 2012-02-28 10:21:39 följande:
    Flamman, vill oxå se de fina bilderna. Men jag kommer inte in ...... Kram/ Liz
    Vad märkligt Liz, för du finns med i min adressbok. Kan du se några bilder över huvud taget? Du måste välja i galleriet "Vinter 2012" istället för Standard.
    Ska försöka skicka dig länken till Facebookbilderna, det kanske går?
    Puss!
  • lanovia 08
    passionsblomman skrev 2012-02-28 11:53:01 följande:
    Jaaa! Det är klart jag vill!!!

Förresten så har du ju både Piggelin och Mugglan i närheten inför vårtraditioner. Det kan säkert samåkas på olika vis. Åka med eller utan barn är ju ett "både och". Man kan ju tycka det är skitlyxigt att få dra ensam och bara umgås också, samtidigt som det är lite galet häftigt med en skock ungar samtidigt som man umgås. Sådant får man ta ställning till från gång till gång.

Och aproå samåkning, så lär det ju kunna bli ett par bilar från skåne, en från den  mellersta östkusten och så vidare. Det vore ju bara för kul!
    Jo det är sant! Vi får se när och om det blir aktuellt.

Det där med att låta ungarna vara med, det pratade jag o ninnis om i lördags. Hur häftigt det är. Vi lärde ju känna varandra innan något av barnen var födda (utav de som var med då) och nu är den äldsta 2,5 år och det har börjat komma syskon o yngsta är 3 mån. Det är så kul att träffas o se barnen växa och leka med varandra. 
  • Norrskensflamman
    lanovia 08 skrev 2012-02-28 11:44:35 följande:
    Flamman när vi satt o fika i lördags gick det förbi en tjej i en juniorvariant av den jackan du hade hittat på rea, den färgglada. Den var superfin! Också var det lite roligt att hon kom där, för det blev liksom en liten hälsning från dig mitt i allt. Hjärta
    HjärtaHjärtaHjärta  till dig, er allihop, och även dig MSW som tänker på mig Blir alldeles varm... Ni är så goa!!

Blommis, vårträff!! Mer än gärna. Men jädrans vad långt o dyrt för mig att resa. Just nu håller jag på att försöka styra upp ekonomin här lite och se till att flickorna (och även jag) får råd till sånt som varit satt på undantag, i form av kläder/utrustning framför allt till barnen. Då snackar vi sånt som man verkligen BÖR HA för att göra livet lättare här upp under vinter. Skridskor, skidor, skor, täckoveraller osv. Nu har jag ju börjat få underhåll, TACK och LOV, så jag andas lite lugnare. Alla ev. kronor som blir över MÅSTE gå till en Moskvaresa med flickorna i sommar.
    Så småningom, men inte ännu, så blir väl det mesta lite lättare, då jag inte kommer vara ensam om boendekostnaderna... Skäms ♥
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård