• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Ingis: hur gick det i dag? Kramar om.

Tycker att det är lite sorgligt att tråden har blivit så öde och bara med sporadiska inlägg då och då från "gänget" men allt har väl sin tid, som man säger... (vem den Man är, har jag alltid undrat!)

• Ninnnis

Tack finaste trådisar för jättemysig fika! Så härligt med alla vuxna och barn som glatt hoppar från knä till knä Jag mailar bilderna så snart jag hinner. Tycker förresten det är så kul att den här tråden har gett mig riktiga vänner irl, ni betyder mycket för mig! Håller med Hvidis om att det är trist att tråden har tappat lite fart. Jag är själv ganska sporadisk med mina inlägg, men jag läser allt. Ofta sitter jag med ipaden (som nu) och den gillar jag inte att skriva på. Så tänker jag att jag kommenterar sen, och så blir det inte av. Många av er har jag ju kontakt med på FB, men de som inte är där har jag inte samma koll på. Men ni betyder mycket för mig, det vet ni

• Ninnnis

Igår var vi i skogen för första gången med båda vovvarna. Mini satt i selen på magen. Härligt! Idag är jag trött som ett ösregn eftersom jag har vaknat varje (ibland varannan) timme hela natten när lillvovven har rest sig ur hundsängen. Att vänja av henne från vår säng verkar nästan lika jobbigt som att vänja av bebisar Nåja, nu har jag fått i mig ett par koppar kaffe, och veckan bjuder på två (!) tjejmiddagar på stan, babysim, läkarbesök inför syskonförsök bland annat. Det blir bra.

• Ninnnis

Kanske ska förtydliga att det är barnen som hoppar från knä till knä, inte de vuxna

• Hvidbrud
    Ninnis! *hjärtar* Fast jag hade gärna krupit upp i era knän om jag hade kunnat. Ja, jag är heller aldrig inne på vanliga datorn mer (inte ens till räkningarna...) så det blir klumpiga, automaträttade inlägg i en hast. Jag fick svara på en enkät från bt om förbättringar och där bad jag om att sidan skulle bli mer iPhone/iPad vänligare. Tänk om de tog det till sig :-O

Lanovia: hemma? Gick resan bra?

Ninnis: syskonförsök! *hjärtar*

Batman är ledig nästa vecka. Han vill gärna till Linköping. Jag vill helst inte. Så nu kanske han och e åker upp ett par tre dagar. Oj oj ok. Det blir första gången Esther är borta från mig. Ja, nån gång ska vara den första och det kommer säkert att gå jättebra. Att åka ifrån mina barn har kg alltså inte haft bråttom med. Tur att vi är olika.
  • muggles

Igår sålde jag min Belly bandit för 410 pix på Tradera! Första gången jag sålt ngt där över huvud taget och med tanke på att jag köpte den för 695 kr så är jag mer än nöjd! Jag använde den jättemycket och hade hoppats få minst 300 kr för den. Skojigt!

Jag har också varit på trådträff i helgen och träffat Tinga ur gamla tråden och PB tillsammans med Piggelin. Vi sågs på mysiga Toftaholm herrgård och åt herrgårdslunch. Hoppas inte de andra gästerna hörde alltför många intressanta ord (ivf, ...)

Den här veckan blir mer än intensiv för mig; många möten på jobbet, besök av både svägerska och Moas kusin nu i början på veckan, utgång med tysk kollega onsdag kväll och besök av mamma i slutet på veckan. Puh....

• ingenjörsbruden

Tycker också det är lite tråkigt att tempot i tråden inte är lika högt som förr....men det är ju iofs inte så konstigt....från början så fanns det ju inte så många trådbarn.....nu kryllar det av dem.....o en del har både 2 o 3 kottar.....blir eg förundrad över hur mkt man hann skriva för....hur mkt tid hade man eg?!

Mugglan: låter som ett klokt beslut att vänta med USA....smart att lämna dörren öppen också! YEY för toppen bra försäljning av Belly banditen! O trådträff är så himla mysigt! Blir lätt sår i öronen på närsittande gäster...hehehehe! Eller så dirver man bort dem! *moahahahahaha*

SS: Flunsan suger verkligen musten ur en.....totalt....tar ett tag innan man är tillbaks i gängorna igen! *styrkekramar*

Tack för en ljuvlig o mysig trådträff! Attans vad tiden kan rinna iväg! Hjärterum har vi alltid för både stora o små! Lyckades driva bort en ung kille som trodde att han skulle få en lugn o mysig lässtund jämte oss..... MOAHAHAHAHA! Vilka barn vi har! Vilka tjejer vi är! Så himla härligt!
    Jag lyckades med konststycket att tappa en av loppans skor....smidigt när vintern inte är helt förbi......med lite för hög puls vandrade jag o loppan runt hela köpcentrat igen....hittade skon till slut! *phu*

Ninnis: Va härligt med skogspromenad! Inte lätt att lära vare sig barn eller vovvar att sova själva! Men det SKA gå eller hur?!   Spännande med syskonförsök! Hann ju inte prata så mkt med dig i lördags....är ni sugna nu?!

Hvidis: Vita pepparkakor....spännande....hur smakar de? Kul att baka med småttingarna! Vara ifrån sitt barn......det är både smärtsamt o faktiskt lite skönt.....skönt att få lite egentid.....men smärtsamt när man ska sova eller är färdig med sin egentid.....men det kan väl vara ett bra upplägg att herr Hvidis åker norrut med E ett par dagar....

Var hos min pappa i går....det gick ok....misslyckades totalt med chokladmoussen jag hade med mig....har aldrig hänt för.....men den blev stenhård o inget vidare....så vi skippade den till slut. Pappa verkade känna igen oss när vi kom....tyckte det var roligt med loppan....hon visade honom alla sina saker hon hade med sig o man kunde förstå att han fröjdade sig över henne. O så sjöng vi lite sånger för honom....men han pratade inte med oss....o var överrörlig o spattig i rörelserna....var flera gånger på väg ut genom ytterdörren....orolig..... känns tufft men jag misstänker att han vid några tillfällen inte kände igen oss......
    Känns bra att ha varit där o hälsat på iallafall......men som sagt.....dags att förbereda sig på att inte ha honom här på jorden så mkt längre.....

• ingenjörsbruden

Fru E: Hur gick fika nr 2?

Tycker det är så mysigt att träffas.....men det enda som jag saknade var Fru E´s fantastiska efterrätter/fikor....de är i en klass för sig!

• Norrskensflamman
    KaffeVilken härlig trådträff ni verkar ha haft

Ingis; så bra att ni tog er i väg till pappa och att det fanns ljusglimtar. *hjärtar lilla Loppan*

Ninnis: Syskonförsök, så härligt  o spännande

Vi var iväg och åkte slalom och det var helt underbart. En helmysig dag i backen, massor med snö och en musiker som kämpade med nya, obekväma pjäxor och ömma ben. Men han gnällde inte nämnvärt. Sitter redan och kolla Blocket o Tradera efter begagande skidor. Så det lär bli fler slalomdagar!! Jippieee!!!

Igår hade jag ytterligare en urrensar dag. T:s garderob gicks igenom och flyttades till ett bekvämare ställe. Med påföljden att nu har lilla K ytterligare en gigantisk hög med kläder att gå igenom... får ärva en massa av storasyrran nu.
    Vi tog dock en välbehövlig paus mitt i allt. Lilla K var och lekte hos en kompis och jag o T gick ut och promenerasde i vackervädret. Strålande sol och ett par minusgrader. Solig Så mysigt att promenera med henne. Hon har fått långa ben och har nu nästan samma tempo som mig, så det känns som att det ger lite motionsmässigt också. Men bäst är att gå där och småprata och höra hennes funderingar. Se henne göra en avstickar upp i en jättesnöhög för att stolt visa hur hon står på toppen och hoppar ner ♥.
    Hon fick bestämma runda, enda villkoret jag hade var att på hemvägen skulle vi passera hennes gudföräldrar så jag skulle få mig en kopp Kaffe 

Musikern var och hjälpte en kompis att märka ut skoterleden på älven, så han fick sig frisk luft han också.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård