• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2012-02-28 11:57:42 följande:
    Jo det är sant! Vi får se när och om det blir aktuellt.

Det där med att låta ungarna vara med, det pratade jag o ninnis om i lördags. Hur häftigt det är. Vi lärde ju känna varandra innan något av barnen var födda (utav de som var med då) och nu är den äldsta 2,5 år och det har börjat komma syskon o yngsta är 3 mån. Det är så kul att träffas o se barnen växa och leka med varandra. 
    Ja, det är inte klokt. Jag har snart en tonåring, småtjejerna som förut var bebisar, är stortjejer på 4 år (Mugglans och Piggelins tex) och man tappar totalt kollen på vem som hunnit bli hur gammal och det bara vimlar. Det är ju en fröjd att få se alla barnen såklart, men jag har som sagt den största respekt för den som känner att den hellre åker ensam, för att få tänka en hel tanke och säga en mening färdigt. Det njöt de andra tre mammorna på vår lilla träff av i helgen.

Och jag vill verkligen att det ska bli av! Jag känner bara mer och mer, att anledningen framför andra att vi skaffade det här huset, verkligen är att vi vill kunna umgås med människor här. Just att man kan sova över, gör att man kan få ut oerhört mycket av en helg. Kommer folk på fredagskvällen och man får babbla av sig lite, landa, käka något enkelt och stuva in sig där man ska sova, så har man sedan en HEL dag från morgon till natt på lördagen och folk kan ändå komma hem i vettig tid om södnagen är resdag.
    Man hinner umgås, laga mat ihop, alla kan dricka vin till maten, man kan promenera, den som vill springa en runda gör det, behöver någon vila en stund finns det plats och rum för det, barnen hinner bli hemmastadda osv. Jag älskar de gångerna vi fyller huset! Det  har varit väldigt, väldigt lyckade och för oss i familjen varmt hållna minnen redan.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Flamman, ja att resa inom Sverige är verkligen apdyrt! Du får åka till Övik och Daa med, så får ni samåka neråt och plocka upp Heloise på vägen. Eeeh...från Övik lär ni alltså hyra en minibuss, med tanke på att det blir...6 barn!

Lanovia, de där man kan umgås lite med på hemmaplan, är SÅ värdefulla! Grattis till din kompis.
    Men hjärnan, den måste jag säga att den är lika skrämmande nuförtiden vare sig jag blandar in mitt barn eller ej. Jag får nog snart skaffa sådana där timerknappar till spisen som gamlingarna på hemmen har.

• passionsblomman

Mäh! Jag skulle inte ha en blå gubbe där, bara en lite missnöjd Rynkar på näsan

• passionsblomman

Flamman, jag tror i ALLA aspekter på att den där mannen flyttar in permanent. Och jag förstår så på djupet vad det är du sysslar med och försöker få ordning på. Det må vara sant att man inte blir lycklig av pengar, men man har bättre förutsättningar att slippa spänningshuvudvärken och tandagnisslan, magkatarren och sömnlösheten.
    Sinnesfrid och ro att bry sig om resten av livet, inte bara räkningarna.

• Ninnnis

Blommis, jag kommer självklart på återkommande vårträff i Blomslottet! Så himla trevligt som det var hos dig sist så vill jag abslout inte missa det Jag kan tänka mig att komma med eller utan Mini, lite beroende på hur de andra gör. Det kan som sagt vara skönt att bara behöva tänka på sig själv och umgås ostört, samtidigt som det såklart kan vara kul om alla ungar är med. För mig funkar vilket som

• Ninnnis

Flamman, su är så fin och riktigt strålar! Och vinterlandskapet går inte av för hackor heller...

• Ninnnis

Vilken fart det blev nu då, bara för att vi sa att dte var dött Blommis, heja heja dig med juice och promenader. Pepp pepp! Jag borde också damma av min råsaftcentrifug. Enda nackdelen är att den är lite jobbig att diska... *hej i-landsproblem*

• Ninnnis

Lanovia, så mysigt med mammakompis på nära håll Jag var på "after work" med babysimmammorna igår kväll, så himla trevligt!

• Soldemor

Blev inspirerad att skaffa en saftcentrifug också, bl a för att det är så galet dyrt att köpa morotsjuice! Vi hittade en på Lidl som var billig. Men jag tror vi måste gjort något fel, för det började lukta bränt och den blev hemskt varm. Så nu vågar inte maken använda deno och den bara står där, trist!
    Någon som har en tanke om vad som är fel (för jag misstänker starkt att det var något maken gjorde, fast inte om man frågar honom, förstås!)

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård