• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Angående knäskydd har jag även ett riktigt "Forrest Gump-skydd" med skenor, spännen och kardborreband. Numera anänder jag det bara när jagnåker skidor. Det håller iallafall knät på plats

• Ninnnis

Nu låter det som att Mini demolerar spjälsängen där uppe, så jag får nog gå upp och kolla...

• lanovia 08

Leksi jobbigt att ni haft det så tufft. skönt att ni verkar tatt er igenom det. Grattis till bilen.

• lanovia 08

Här är vi sjuka igen. E har spytt två gånger efter dagis. Suck! Finns det ingen ände?

• Ninnnis

Nu har jag motionscyklat en dryg mil, nu är det dags för korv stroganoff. *intresseklubben antecknar*

• passionsblomman

Ninnis, tack för länkarna! Jag såg dem inte förut. Fick en mkt intressant länk av Daa i inboxen också, jag tror det vore gött med lite stöd när man har som ondast. Och värmen, den måste jag lösa, för det är så påtagligt hur illa det genast blir när knäna blir kalla.

Lanovia, nä. Ingen ände. Det är småbarnsfamiljelivet i en ask. Kräk, bajs och baciller. i ett långkok av sömnbrist, blandat med trots, utbrott och brustet tålamod. Och så en longdrink med kärlek on the side, att svepa så ofta man kan, så man drogas lagom för att inte kasta in handduken.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

Nej men usch, Lanovia! Stackars er. Och stackars lilla e! Handsprit handsprit handsprit!

Duktig du är, Ninnis!

• Hvidbrud

Blommis: tack för sen fina fina sången som gav mig gåshud och rysningar i ryggraden...! Den var ny! Jag har ju gömt mig under en sten i 11 år, som min bror säger (som ex-utlandssvensk).

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård