• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-02-29 15:17:40 följande:
    Jag håller på att få entonåring i huset. Det märks väldigt väl att puberteten mullrar i bakgrunden. Fy fadriken! Jag kommer att bli jordens sämsta tonårsmorsa. Jag blir så arg och provocerad av den där TONEN!

"Ja? Än sen då?"
    "Mäh!"
    "Du fattar ju inte!"
    "Strunt samma!"
    "Det var ingenting"
    "Men ÅÅÅH"

Och så vidare.

Att få läxorna gjorda är ett projekt som kräver mer tålamod än jag har och han har en SÅ neggig attityd redan innan vi börjat att det typ är kört redan från början. Jag vet inte hur jag ska få honom att byta fokus och liksom bara fatt och gilla läget: Allt är inte kul och blir aldrig kul, men det måste göras, så det är lika bra att göra det. Men gott humör, eftersom det inte blir ett dugg roligare av att man spyyyyyr galla innan under och efter.
    Och du Blommis, gissa om JAG känner igen DET DÄR?! Suck. T är bara 9 år men jag undrar om hon är i någon förpubertet för det där snacket kör hon också. Jag blir GALEN !!!

Normalt gör hon läxan utan knot, men modersmålsläxan.... Blä, där är det också den där neggoattityden som gör att jag vill bara skrika Skrikandes  Och så måste jag sitta bredvid henne hela j-a tiden. Hon kan inte ens försöka själv att lösa uppgiften. Nej, jag måste sitta med henne.
    Hon suckar och stönar och vrider sig på stolen, slänger sig över bordet och låssas sova, hon blir trött på typ 5 min och det är bara "Men ÅÅÅÅÅÅÅÅH...jag är trööööööött, jag ooooooorkar inte!!!!"

Fan vad less jag blir Kräks
  • Norrskensflamman

Du behöver inte kommentera alla eller lämna någon resumé för vad som hänt det senast året. Bara släng dig in här!!
    Please!!!!

• passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-02-29 16:17:39 följande:

Men Blomman!!!??? Nu får du klämma fram med vad det är jag fattar ju ingenting!!!!

Alltså, min taktik att hinta bara i förbigående, för att inte märkas så mycket och sedan berätta klart om någon dag, för att verkligen komma bort i mängden inlägg, fungerar ju sisådär får jag konstatera...

Ni måste ju ignorera det inlägget då, fattar ni väl, era nyfikna tanter!!! Tyst Annars blir det ju en ännu större grej än om jag skrivit allt i samma inlägg. Det är bara bra om ni inte fattar något än. Det var det som var meningen!

Allt handlar bara om att jag inte vill outa folk på nätet som inte bett om det, och inte mig själv heller mer än jag redan gör. Men jag får nog orka inboxa alla istället.
    Jag kanske skulle samla ihop er i min privata mail så man kan skicka riktiga mail istf inboxa, när man vill berätta något kollektivt men vid sidan av tråden? Obestämd

Eller, vet någon hur man gör för att skicka till flera utan att behöva skicka samma sak 20 gånger?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH jag är så arg så det kokar i kroppe just nu!

Jag har en nära anhörig som lever ihop med en person som utövar alla klassiska härskartekninker som finns. Kuvar. Mosar ner. Kränker. Och jag har under lång lång tid försökt plantera att den här människan knappast kommer att förändras och börja bete sig som man måste i en relation, med kompromisser, lyssna, och allt det där.

Nu har jag om igen lyssnat på samma skit och jag bara känner att jag skulle vilja stänga in puckot i ett rum och utsätta vederbörande för min osande vrede på obestämd tid. Min närstående, är sådan att allt låser sig och blir knäpptyst när det blir för mycket. Alltså får Härskaren aldrig svar på tal. Särskilt inte som all övrig mänsklig gemenskap utgörs av typ enbart ja-sägare.

Fan vad det suger att bara vara vid sidan av och inte kunna påvverka eller ändra saker man gärna bara skulle vilja trolla till. Fast då vore man ju själv lite av en härskare. Men arg blir jag vissa gånger. Som nu.

• passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-02-29 16:22:41 följande:
    Och du Blommis, gissa om JAG känner igen DET DÄR?! Suck. T är bara 9 år men jag undrar om hon är i någon förpubertet för det där snacket kör hon också. Jag blir GALEN !!!

Normalt gör hon läxan utan knot, men modersmålsläxan.... Blä, där är det också den där neggoattityden som gör att jag vill bara skrika Skrikandes  Och så måste jag sitta bredvid henne hela j-a tiden. Hon kan inte ens försöka själv att lösa uppgiften. Nej, jag måste sitta med henne.
    Hon suckar och stönar och vrider sig på stolen, slänger sig över bordet och låssas sova, hon blir trött på typ 5 min och det är bara "Men ÅÅÅÅÅÅÅÅH...jag är trööööööött, jag ooooooorkar inte!!!!"

Fan vad less jag blir Kräks
    Jaaaa! Åh vilket lockande och pockande och peppande det ska vara hela tiden med tusen saker! Jag skulle behöva en hel hink med tålamod att ösa ur. Men, å anddra sidan kanske min rätt tuffa modell inte är helt fel? Typ, "Du, det här är faktiskt ingenting att ens diskutera. Så, kom här. Sätt dig ner. Nu frågar jag dig orden så skriver du. Kom igen! Inget gnöl." Och så beröm när det är saker som funkar.

Gah! Jag avskyr verkligen gnäll! Det är det absolut värsta jag vet och jag har aldrig tålt det. Känn hur du känner, må hur du mår, gilla eller inte gilla, men GNÄLL inte!
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-02-29 17:11:23 följande:
    Alltså, min taktik att hinta bara i förbigående, för att inte märkas så mycket och sedan berätta klart om någon dag, för att verkligen komma bort i mängden inlägg, fungerar ju sisådär får jag konstatera...

Ni måste ju ignorera det inlägget då, fattar ni väl, era nyfikna tanter!!! Tyst Annars blir det ju en ännu större grej än om jag skrivit allt i samma inlägg. Det är bara bra om ni inte fattar något än. Det var det som var meningen!

Allt handlar bara om att jag inte vill outa folk på nätet som inte bett om det, och inte mig själv heller mer än jag redan gör. Men jag får nog orka inboxa alla istället.
    Jag kanske skulle samla ihop er i min privata mail så man kan skicka riktiga mail istf inboxa, när man vill berätta något kollektivt men vid sidan av tråden? Obestämd

Eller, vet någon hur man gör för att skicka till flera utan att behöva skicka samma sak 20 gånger?
    Om du tar våra mailadresser kan du lägga oss som en grupp och skicka ett mail t hela gruppen samtidigt. Men HUR man gör vet jag inte. Men jag ger dig gärna min mailadress!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård