• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise

Wow Ninnis! Det är ju snart, inte för dig kanske men seriöst så häftigt mini ska få en minime Fru sy: duktiga orvar! Kul med mammahäng:)

• Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-02-29 17:23:55 följande:
    Jaaaa! Åh vilket lockande och pockande och peppande det ska vara hela tiden med tusen saker! Jag skulle behöva en hel hink med tålamod att ösa ur. Men, å anddra sidan kanske min rätt tuffa modell inte är helt fel? Typ, "Du, det här är faktiskt ingenting att ens diskutera. Så, kom här. Sätt dig ner. Nu frågar jag dig orden så skriver du. Kom igen! Inget gnöl." Och så beröm när det är saker som funkar.

Gah! Jag avskyr verkligen gnäll! Det är det absolut värsta jag vet och jag har aldrig tålt det. Känn hur du känner, må hur du mår, gilla eller inte gilla, men GNÄLL inte!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Din modell är bra Blomman! och jag hatar verkligen också gnäll. Man kan tycka o känna o allt det där men inget blir bättre av att GNÄLLA.

Jag är också rätt tuff... och använder metoder som skulle få barnpsykologen att baxna... Nädå, men jag är benhård; Nu gör du läxan innan du ens funderar på att gå till nån kompis (eller vad det nu är hon vill göra). Först läxan sen roligt. Seså, sätt dig. Jag är här, nu kör vi på så vi får det undanstökat. Kom igen.
    Mutor förekommer...
  • Norrskensflamman

Här är -6 och regnar!!!   Vad trist!

Men de har lovat sol lördag och söndag, hoppas den prognosen slår in

Var på tjejmiddag igår. Kul som vanligt, men jag var lite "låg". Inte lika kul att gå på fest när man jobbat hela dagen, stressat som en galning för att hinna allt mellan himmel och jord från kl 16:30 till 18:00. Luften gick lite ur mig... Och så körde jag ju, så jag fick inget annat än vatten att dricka. Inte så uppiggande och inspirerande precis Tungan ute
    Men annars trevligt.

Heloise: så underbart med en lillasyster till finaste prinsessan ♥ Jag blir varm i hjärtat bara jag tänker på det.

• Norrskensflamman

Behöver lite hjälp/tips/råd från er; Vad tar ni/gör ni åt svampinfektion...? Ja, precis det har jag drabbats av, på värsta stället... Fy fan vad jobbigt det är. Led av detta för 12 år sedan också, ganska rejält, ständigt återkommande. Jag var nära att bli tokig på allvar och gå i idé. Sen har det varit bra i många år, men nu har det blossat upp igen. Det känns som att jag provat ALLT.

Dessutom är mensen sen med minst tre veckor. Jag har testat Minus två gånger och känner mig inte det minsta gravid, så egentligen är jag inte orolig för det. Men jag vill ändå få igång mensen. Nu har jag lite småont i magen idag, så kanske, kanske...

Att det alltid ska vara nåt rackel!

• ingenjörsbruden

Helosie: Va underbart med rul o goda nyheter!

Hvidis: Hjärta hääärligt med rosiga kinder o nyduschad!

Blommis: alltså den där attityden tonåringar har....den suuuuuuuuger verkligen tålamodet ur en..... kommer du på ngn smart strategi så får du heeeeemskt gärna dela med dig....känner att jag verkligen kommer att behöva det när fisungen min blir tonåring! Digital stektermometer är kanon! Gjorde dina smördeg+ost rundlar här om leden....faaaaarligt goda o förfärligt lätta!

Ninnis: Attans att tålamodet måste tränas.....men JIPPIE va roligt med syskonförsök!

Fru Sy: vill osså gosa med lammen! Härligt med fler i byn som är mammalediga o ett stort PLUSS att de verkar trevliga!

• ingenjörsbruden

Flamman: Jag tror du ska boka tid hos BM eller gynläkare, dels för mensen o dels för svampinfektionen.... Pevaryl på apoteket har jag varit hjälpt av.....men det kan hända att du behöver ngt starkare..... Vad jag har förstått så kan vissa kvinnor få svamp bara av att gå med långbyxor...det blir för varmt o då kommer svampen direkt.... har var det nu med menskopp...har du skaffat en sådan? Den ska osså hjälpa till att minska på svampinfektionerna..... hoppas det går över snarast....för man blir verkligen helt tossig när det kliar så i underredet!

• ingenjörsbruden

KUB-undersökningen igår gick bra! Fick höra hjärtljuden också....maken blev väldigt rörd......liten i magen är attans aktiv o allt såg bra ut.....när vi går privat o gör KUB så gör de en liten allmän check osså....kollar hjärnan/blodkärlsuppbyggnaden ska se ut som en fjäril uppifrån, magsäcken tittade de på osv.....
    Känns bra! Blev dock framflyttade i tid....alltså att jag idag är i 12+4 o inte 12+1......BF blev därför samma som busans....inte så väl planerat kanske!

• ingenjörsbruden

O just det....fick det bekräftat igår på ul....jag känner redan liten röra sig i magen....små små rörelser....men de stämde väldigt väl överens med aktiviten vi såg på skärmen!
    Busan kände jag först i v 14.....

• Fru sy

Ingis: Ni är så välkomna, vi kan ju mötas upp här kanske... Så du känner redan liten i magen, vad häftigt!! Härligt att allt såg bra ut!

Ninnis: Vad spännande att ni ska köra igång syskonförsök nu! En av mina mammalediga kompisar här är gravid igen, de ville ha tätt men det blev lite tidigare än vad hon tänkt sig men det är superglada!! Blir bara 14 månader mellan deras barn. Det gjorde ju att jag såklart blev ännu mer sugen på att påbörja syskonförsök. 

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård