• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy

Hur har det varit för er när indianerna kommit tillbaka? Jag fick ju besök av dem innan jul precis, 2 månader efter jag slutat amma. Men sedan har det inte kommit igen... är det konstigt tror ni? Blev ju så glad när det kom igång av sig själv!

Jag har problem med min galla, de senaste två veckorna har jag vaknat varje natt och haft gallstenskänningar även anfall några gånger. Har suttit i duschen några timmar en del nätter för det är de enda som hjälper mot det onda. Idag tog jag tag oc ringde till VC, fick tid på måndag em. Så blir väl operation framåt här kan jag tänka. Är ju inte sugen på det men man har väl inget val.

Nu stängs snart elen av här, elektrikern ska flytta ner elskåpet till nedervåningen. Renoveringen går framåt med stomsteg... börjar se slutet på det nu och det blir så bra!!!

• start september

Flamman, jag hade svampproblem rejält när jag var gravid med lilla. Tre månader höll jag på med Camesten och det hjälpte knappt.

Du behöver nog bättre saker. Det finns något som heter Flucozan som man inte fick ta när man är gravid (tabletetr) som tydligen ska funka. Bästa tipsen när man blivit av med det var att se till att det är torrt när man duschat = hårfönen.
    Sen bytte jag till någon Ph-neutral tvål som heter Perinormin som finns på apoteket (bakom disk hos oss), dyr men en stor flaska har funkat att duscha med varje dag i sju-åtta-månader.

Men ett gynbesök tycker jag låter på sin plats, särskilt som du ju hade lite stök för ett tag sen också.

• Norrskensflamman

Tack Ingis o September för tips.
    Jo, jag är väldigt känslig... Så fort jag äter penicillin så får jag svamp, om jag byter trosskydd, eller en alltför lång dag i täta, tajta brallor (så var det nu). Det är asjobbigt. Jag är i princip förbjuden pevaryl, när jag använde de vagiatorerna så blev det sju resor värre och slemhinnorna torkade ut totalt. Jag har fått äta Duflucan (samma som Flucozan i omgångar. Hjälpte från början, men sedan blev jag nästan immun. Har varit på pensling två gånger (de penslade nån lila vätska). Då för massor med år sedan när jag fick stopp på det var när jag själv OCH maken tog Diflucan samtidigt och inte hade sex på ett dygn lite drygt.
    Jag vet att de säger att killar inte får svamp, men jag är lite lur på att man ändå för det mellan varann på nåt vis...
    Ska ringa och prata med gyn om det inte blir bättre snart.

Jag hann bara skriva om mensen så kom det blod på toapappret Så gynbesök får vänta ett tag...
    Ibland brukar det normalisera sig efter mensen och blir bättre.
    Vi får se.

• Norrskensflamman

Jag har fått ordination att inte tvätta underlivet med tvål alls (men jag följer det inte alltid) utan bara med lite vatten (som ju också torkar ut) och barnolja. En massa barnolja måste jag smörja. Bara det gör ju att man vill ta fram tvålen omedelbums. Men det där med fönen ska jag också testa, lite försiktigt.
    Jag har väldigt sköra slemhinnor enl gyn/bm.

• Leksi

Grattis till bra RUL Heloise! Underbart!! Solig

Och grattis Ingis till bra KUB!! Härliga nyheter! Solig 
    Men känna rörelser redan i vecka 12! Förvånad Eller vecka 14 för all del... *impad* Jag hade moderkakan i framvägg och kände inga rörelser förrän vecka 20 eller därikring.

Blä för regn Flamman men hurra för indianer! Hoppas de hittar hem till Fru Sy också.

• passionsblomman

Men hallå tjejer! Nog måste det vara fler än jag som vet att man inte ska ha tvål i underlivet alls som kvinna? INGEN TVÅL!!! Det råd jag fick en gång i begynnelsen var att tvätta med barnolja, men numera finns det ju särskild tvättolja. Faktum är att man verkligen inte behöver ha något alls egentligen. Den bakteriefloran ska man störa så lite som möjligt. Jag har inte använt tvål på snart 20 år, och ingen av männen i mitt liv under den tiden har haft anledning att klaga. Cool

Hårtorken Flamman, och så gå i vid kjol utan trosor hemma. Fast jag tycker det låter som du ska prata vidare med gyn om saken, för det verkar ju helt överjävligt det där. Jag tycker det jag själv erfarit räcker gott och väl, och då har Pevaryl hjälpt. Det du beskriver låter ju hemskt!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Ingis, jag rullade ihop lite större rullar, med röd pesto också förutom osten, häromdagen när vi skulle ha lite avslutningsbuffé på kursen. *slurp*
    Jag äälskar sådant där plock!

Piggelin, jag minns fortfarande hur jäkla mycket vi tryckte i oss, både när du var här själv och när ni var nere och plockade svamp! Plock är livsfarligt! Särskilt när det åtföljs av en brakmiddag med stora fina köttbitar....Jag känner mig nästan ¨ätt igen bara jag tänker på det!

• passionsblomman

Ingis, min syrra har tre dagar mellan sina två äldsta. Det finns studier som visar att kvinnor individuellt ofta får sina barn inom samma kvartal och at man alltså skulle vara mer fertil viss del av året. Nu säger jag inte att det verkligen är så, men ändå...

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård