• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Jag håller på att få entonåring i huset. Det märks väldigt väl att puberteten mullrar i bakgrunden. Fy fadriken! Jag kommer att bli jordens sämsta tonårsmorsa. Jag blir så arg och provocerad av den där TONEN!

"Ja? Än sen då?"
    "Mäh!"
    "Du fattar ju inte!"
    "Strunt samma!"
    "Det var ingenting"
    "Men ÅÅÅH"

Och så vidare.

Att få läxorna gjorda är ett projekt som kräver mer tålamod än jag har och han har en SÅ neggig attityd redan innan vi börjat att det typ är kört redan från början. Jag vet inte hur jag ska få honom att byta fokus och liksom bara fatt och gilla läget: Allt är inte kul och blir aldrig kul, men det måste göras, så det är lika bra att göra det. Men gott humör, eftersom det inte blir ett dugg roligare av att man spyyyyyr galla innan under och efter.

Igår mutade jag honom med ut på eftermiddagspromenaden, och bestämde att vi skulle prata engelska på vägen och använda de glosor han har i läxa. Det var ju innovativt och bra, men fan vad mycket lock och pock innan! Och han kan ju inte ska få glass elelr godis eller fika varje gång han gjort läxorna. Och inte kommer det framöver att vara möjligt att lägga eoner av tid på varenda läxa heller. Fast nu har vi tränat de där glosorna lite varje dag i tre dagar. Och vad jag kan se, kan han dem visst den här gången.

Tur att han har lätt för sig i matten, den gör han själv på fem röda. Att skriva (stava) är det däremot kämoígt med, och då är det ju såklart de läxorna han inte vill göra.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Nu steker han i varje fall sina pannkakor alldeles själv därute i köket. Och alla läxorna för veckan är gjorda utom matten - som han ju utan vidare klarar själv.

Tur förresten att han själv har lätt för just matte, eftersom jag tycker det är svårt och det inte lär dröja länge till innan jag inte längre kan hjälpa honom med de läxorna. Hans svaga ämnen är mina starkaste, som väl är, eftersom jag då åtminstone har chans att hänga med en bit i hans utbildning.

För övrigt så måste jag säga att det känns som fet White Trash-varning att inte kunna hjälpa barnet med läxan för att man inte har kunskaperna själv. DÅ kommer jag verkligen att känna mig underklass och dum. Fast än är jag inte där, tack och lov. (Det vore ju ändå botten av all förnedring, eftersom sonen bara går i 4:an)

• passionsblomman

Bruttan, om du läser här, så ska du veta att jag saknar dig och dina inlägg något oerhört. Inte minst eftersom du har äldre barn. Det är så mycket smått och de som har igenkänningsfaktor av äldre barn, är ju värdefullt för mig som har passerat småbarnstiden med stor råge.

Fast mest saknar jag dig för din personlighet. Please come back!

• Soldemor

Blomman: Du kan ju alltid hota honom med lite framtidsvisioner, hur hans liv kan bli om han inte gör läxorna och kan komma in på någon universitetsutbildning. Det är kanske ett något långsökt framtidsperspektiv, men det är inte många som får jobb med bara gymnasiebetyg. Så han måste nog anstränga sig med sina läxor.
    Och känn ingen sorg för att du inte behärskar alla hans ämnen, spec matte är blää! De ämnen han har svårt för är ju dina starka, det är väl bra!

• passionsblomman

Idag fick jag provsvaren på blodproverna jag tog hos läkaren senast. Jag har visst dåligt blodvärde, och ska ta om proverna på fastande mage. Jaha!
    Bara de inte kommer på att de ska trycka i mig järntabletter, för det kan jag inte äta. Särskilt inte som jag redan får förstoppning av och till.

• passionsblomman
    Soldemor skrev 2012-02-29 15:39:24 följande:
    Blomman: Du kan ju alltid hota honom med lite framtidsvisioner, hur hans liv kan bli om han inte gör läxorna och kan komma in på någon universitetsutbildning. Det är kanske ett något långsökt framtidsperspektiv, men det är inte många som får jobb med bara gymnasiebetyg. Så han måste nog anstränga sig med sina läxor.
    Och känn ingen sorg för att du inte behärskar alla hans ämnen, spec matte är blää! De ämnen han har svårt för är ju dina starka, det är väl bra!
    Jag tror det har typ noll effekt på en elvaåring. Perspektivet måste ligga närmre i tiden och nyttan vara mer omedelbar.
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2012-02-29 16:01:43 följande:
    Jag tror det har typ noll effekt på en elvaåring. Perspektivet måste ligga närmre i tiden och nyttan vara mer omedelbar.
    Förlåt, även fast jag vet hur gammal han är, tänkte jag nog mer tonåring. Ja, det är knivigt det där!
  • Norrskensflamman

Hej igen! Här händer det massor ser jag....

KUB och bra BM-besök och en liten prinsessa som säger mamma o pappa Hjärta  Hur stort är inte det?! Värt att fira!!!

Och så är Hvidisen nykn****d, hrm, förlåt, nyälskad OskyldigSkrattande Härligt, härligt!!

Men Blomman!!!??? Nu får du klämma fram med vad det är jag fattar ju ingenting!!!!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård