• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

Precis Blommis så är det... fick också veta av BM då när jag hade som värst för 12 år sedan att endast barnolja vid tvätt av muffen. Och inte så mycket vatten och hålla på och spruta upp där. För vatten torkar ut!!
    KOnstigt  nog...
    Alltså, nu har jag inte så där överjävligt ÄNNU, det jag beskrev var för 12 år sedan. Och jag vill verkligen inte hamna där igen... För jag minns att jag var redo att ta snaran   Kunde ju knappt jobba eller nåt.

Nu har jag smort lite, lite Canestensalva, men känner att den torkar ut. Det är i princip bara barnolja i mängder som lugnar lite. Och inga trosor när jag är hemma, strosar runt i mysbrallor med gällivarehäng, stor fladdrig pyjamas på natten (eller ingen alls).

Hur var det på kursen igår?

• Norrskensflamman

Man börjar ju undra hur kvinnorna gjorde förr när de inte hade Diflucan och sånt...?

Eller drabbades de aldrig av svamp? De tvättade sig väl förmodligen inte lika frenetiskt som vi gör heller.

• passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-03-01 12:32:03 följande:

Man börjar ju undra hur kvinnorna gjorde förr när de inte hade Diflucan och sånt...?

Eller drabbades de aldrig av svamp? De tvättade sig väl förmodligen inte lika frenetiskt som vi gör heller.

Nä just det!
    Jag tror helt klart det är en "renlighetssjukdom".
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-03-01 12:36:18 följande:
    Nä just det!
    Jag tror helt klart det är en "renlighetssjukdom".
    Något som jag också noterat är att det vill till att blossa upp om jag håller på och rakar mycket i området.
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-03-01 11:44:32 följande:
    . Jag har inte använt tvål på snart 20 år, och ingen av männen i mitt liv under den tiden har haft anledning att klaga. Cool
  • passionsblomman
    Norrskensflamman skrev 2012-03-01 12:38:11 följande:
    Håret finns nog där av en anledning. Han där uppe tänkte nog på det mesta när han skapade oss
    Precis.

Jag tror muffen skulle vilja ha en skylt att hänga upp : please don´t disturb
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård