• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • sweetstreet
    Oupsie skrev 2011-01-27 12:34:44 följande:
    Hej i tråden, nu är vi tillbaka från doktorn. Fick först sitta med ctg-apparat i säkert en timma, Daisy höll dock ordentlig låda i magen så nu blev vi hemskickade och ska dit om en timma igen för att sitta en stund till. De ville ha en lite längre period av lägre puls än vad hon hade nu. När vi har lyssnat på hjärtat hos BM har det legat mellan  140-150 ungefär men nu var hon knappt nere någonting under 170, och över 200 flera gånger.

Fick prata med en läkare som även undersökte mig och skulle försöka göra en hinnsvepning, men resultatet var väl detsamma som i tisdags, inre livmodermunnen är inte öppen. Doktorn gick sedan iväg för att diskutera med en kollega. Så det de har sagt nu är att på lördag ska jag ringa in till förlossningen för att prata med dem om en igångsättning, då går jag nämligen in i vecka 38+0. Så som jag förstår det så handlar det mest om när det finns plats på förlossningen, för de ifrågasatte inte huruvida jag skulle bli igångsatt eller ej.

Jag hade väldigt ont när jag var där, så de trodde att Daisys höga puls kunde bero på att jag hade hög puls på grund av att jag hade ont. Så nu skulle jag ta det lugnt en stund och inte stressa tillbaka. Ska vila lite nu, och så ska jag läsa ikapp när vi är hemma igen.
    Å hoppas verkligen att det inte dröjer länge nu innan Daisy kommer! Med eller utan hjälp på vägen!
    Vila nu och sköt om dig!
    kram!!!  
  • sweetstreet
    Tinga skrev 2011-01-27 22:52:41 följande:
    Hej, hej från Tyskland! Sitter i ett gräsligt hotellrum, med ful heltäckningsmatta, ännu fulare gardiner och allra fulast är kombinationen av de två. Överlevde iallafall den tidiga morgonen och förmiddagens kundmöte, och har fått en god middag på japansk restaurang på kvällen, så dagen blev inte så tokig trots allt. Nu väntar sängen alldeles strax, och imorgon får jag sova ända tills kl. 7.

Piff & Puff har ett svårslaget rekord när det gäller att födas tätt; bara 1 min. Undrar egentligen om det var ens det, för det gick väldigt snabbt. Fast det är kanske lite fusk att räkna tvillingar i den här "tävlingen"?

Oupsie - hoppla; nu verkar det vara saker på gång. Låter bra att de tar dig på allvar och inte argumenterar kring igångsättning. Kram!

Muggles - hur gick det med barnvagnen? Mitt svar var nog inte mycket till hjälp, men jag gjorde så gott jag kunde. Det verkar ju, på de andras kommentarer här, som att begagnade UJ fortfarande är hett villebråd, så då kanske det inte är så mycket prutläge trots allt. Svarade aldrig på det innan, men regnskydd ingår när man köper en ny UJ, så det var inget extra tillbehör i den där annonsen. Dock är UJ:s egna regnskydd kass; skrymmande, svåra att ta på och lätta att ha sönder. Vi köpte ett från Tulsa istället som är smidigt att dra på och inte tar någon plats.

Klockis - nämen; hur kan man glömma att berätta om en familjemedlem som dött? Förstår att du blev (mer) less. Tänkte på när du skrev "maken" nu hur fnissig och glad du var i höstas när du skrev det de första gångerna, och hur ledsamt det är att det blivit som det blivit nu. Kramar!

Till helgen tänkte vi införskaffa vanliga sängar till Piff & Puff, för nu har Piff knäckt koden till hur man klättrar ur spjälsängen. Inatt vaknade maken av att det var ljust i vårt sovrum, och när han gick upp och kollade hade Piff tänt alla lampor han hittat på övervåningen, och var på väg in i Puffs rum för att tända där också. Fast egentligen var det kanske inte så kul, för sen fick maken ägna 1.5 h och 7 "tillbaka-till-sängen"-försök för att få Piff att somna om. Hur får man de små liven att bli kvar i sängen när de kan ta sig ur om de vill? Är det nyhetens behag kanske, som snart lägger sig? Hoppas innerligt det, för annars har vi många jobbiga nätter framför oss. Hur har det funkat för er andra?

Apropå sängar; vad har ni köpt för första "riktiga" sängar till era barn? Vi har i princip bestämt oss för att köpa resårbottnar och lägga direkt på golvet, för att det inte ska bli så högt. Så småningom blir det ordentliga snygga sängramar, tänkte jag. Juniorsängar vill vi inte ha, för övernattande gäster ska kunna sova bekvämt också. Någon input?
    Låter smart tycker  jag! Särskilt om ni kanske nattar dem också för då kan ni ligga tillsammans i deras resp sängar under nattningen. Jättemysigt att göra så tycker jag. Vi nattar ju vår lilla tjej i vår säng varje kväll och flyttar sedan över henne till hennes egen. Vi har ju amerikansk standard på småbarnssäng så den är inte så stor men vi får heller inte plats med ngn "vanlig" säng i vårt lilla rum. Annars hade jag nog helt klart funderat på det.
  • sweetstreet
    muggles skrev 2011-01-27 13:52:29 följande:
    Det är inte körtelfeber va? För då behöver du kanske starkare antibiotika än Kåvepenin. Jag har haft körtelfeber en gång och det var ännu värre än halsfluss...

EA: kan det vara så att det kommer ut lite rester från mf nu iom att din första blödning var så kort som 5 dgr? Kanske fanns det lite rester kvar och så kommer de nu med den nya slemhinnan? Jag hade strulig mens efter mitt MA i några månader men sedan ordnade den till sig (efter ca 8-10v).
    Oooj! Telis!
    Nu när jag läst vidare inser jag att du borde ta kontakt med vårdcentral idag fredag inte vänta till helgen!!!!! Jag trodde att du kände dig ngt bättre men inte helt bra.
    Har inte haft körtelfeber tror jag, men kolla med läkare snarast! Du BORDE ha känt positiv verkan av antibiotikan annars.

KRAM!!
  • sweetstreet

Nä nu MÅSTE jag sova! är skittrött trots att jag sov middag med lilltjejen idagg. Dagis var stängt p g a snöstormen vi hade igårnatt.

Idag är det faktiskt min födelsedag hurra för mig! och maken och jag ska fira genom en god lunch på ett av våra favvoställen här Spice Market!.

Jag hoppas bara att dagis är öppet för annars får vi nog planera om....

Nu börjar man bli gammal......
    Fast det känns ärligt talat helt ok. Har inte fått så mycket åldersnoja än mer än att jag är arg över att jag får fler o fler grå hår.... Så de drar jag helt obarmhärtigt bort med pincetten!!!!

Nu MÅSTE gamtanten sova sin skönhetsömn.
    Puss!  

• smint

Sweet. Hipp hipp hura på födelsedagen {#emotions_dlg.flower} Hoppas ni kommer iväg på lunch du och maken. Är det vanligt att dagis har stängt vid snöstorm?  

Tinga:  Vi valde en växa säng till dottern, men vi får plats bredvid också..  Men många väljer ju en resårmadrass på golvet, sedan kan man ju sätta ben på den senare. Blir faktiskt lite mysigt med en sådan säng som man kan lägga massa goa kuddar och sådant i.

T hade också en period när hon klättrade ur spjälsängen, men det gjorde hon nog bara 2 eller 3 gånger sedan var det över.. vi tog bort sidan på sängen men den satte vi tillbaka efter ett tag..

• Liten med Mindre

Hipp hurra för Sweet idag!! Hoppas att du hittar någon smaskig tårta eller annat  gott. Glass är de ju i alla fall bra på där borta...

Eftersvettas efter morgonträning på trappmaskin. Prövade att stoppa fötterna i cykelskorna igår i förhoppning att det kanske skulle gå, men hälen skrek högt o det var bara att kliva ur igen. Nåväl - så länge man kan träna i foppatofflor så ska jag vara glad.

Var har BS tagit vägen förresten? Är det fullt upp med sjuka barn hemma eller?

• muggles
    Oupsie skrev 2011-01-27 16:28:25 följande:
    Även om det inte är så stor skillnad i magmått mellan dig och mig, så är det ganska stor skillnad i kilon .

Fast jag vägde tyvärr lite för mycket redan när jag blev gravid, men sen gick jag ner i början av graviditeten när jag mådde så illa, och nu ligger jag +10 kg från inskrivningen hos BM. Får ändå säga att det känns ganska ok, med tanke på att jag inte har kunnat röra mig särskilt mycket var jag rädd att jag skulle gå upp mycket mer.
    Ja men jag har inte kommit så långt än ju. Med Moa gick jag upp totalt 14 kg, så jag räknar med att landa ung där denna gång också (visserligen två barn denna gång men å andra sidan kanske de kommer tidigare..).

Sweet: jag håller med Oupsie att många i dåliga förhållanden inte vill lyssna på ngn som försöker varna. Folk vill gärna göra sina egna misstag och det är svårt att se klart när man är i ett dåligt förhållande. De brukar inte uppskatta att man vill påpeka att deras partner behandlar dem illa.
  • Ore

Hattis: Vad skönt att BM kunde avvika från standardformuläret. *Noterar VUL på torsdag i minnet, och ska försöka att komma ihåg det*

Sweet: GRATTIS!

Och knepigt med vännen. Det ringer varningsklockor hos mig också, om han inte en kan tala om för sin partner att han mår dåligt för att han inte skulle få någon sympati... Jag skulle aldrig orka ett sådant förhållande. Maken må ha sina besvärliga sidor, men han är en klippa på att stötta när man mår dåligt. Vare sig det är sjuk-dåligt eller ledsen-dåligt...

Klockarbol: Inte säga att en släkting dött? På nästan en vecka? Whaaaat? (Maken ringde mig direkt när hans morfar hade dött, för att jag skulle veta...)

Liten: Härligt med morgonträning!

Spjälsäng: Vi har en från Ikea där man kan ta bort ena sidan, och förhoppningen är att när lillkillen lärt sig att klättra ut så kan vi kanske ändå behålla den ett tag till genom att ta bort sidan. Fast det förutsätter ju att lillkillen har slutat fara runt som en skottspole i sängen, vid det laget. Annars är nog en resårmadrass på golvet ett bättre val (tack för tipset)

Nattsudd hade jag också en dos av inatt. Och maken var krasslig, så jag lät honom sova. Efter ca 1 h försök att få en jättetrött kille att lyckas somna om, så tog jag till en flaska med ersättning - det gjorde susen. Undrar hur han hade ätit på dagen, egentligen? På dagis sa de att han ätit bra, när jag frågade, men deras bra kanske inte är samma som mitt bra...?

Måste också tacka vem det nu var som tipsade om Kérastase Bain Gommage-schampoot. Min hårbotten kliar betydligt mindre och det verkar som att ett schampoobyte var precis vad som behövdes

• muggles

Tinga: vi ska titta på vagnen imorgon (det är i en angränsande stad). Den här är 2009 års modell men utplockad ur butik 2010, så använd ca ett halvår bara, vilket känns rätt intressant.

Ang säng så fick Moa fullstor säng när vi hade flyttat till huset. Hon fick den gamla gästsängen som är 90 bred med resårbotten. Det vi gjorde var att byta ut org-sängbenen till några som var kortare, så sängen står endast några centimeter ovanför golvet (resårbottensängar ska tydligen helst inte stå direkt på golvet för de bör får luft underifrån). Bredvid på golvet har vi en ganska mjuk matta. Under bäddmadrassen har jag lagt en "korv" av hennes gamla spjälsängstäcke (man kan ju ta en handduk också) så att madrassen har uppförsbacke ut mot rummet. Det funkar skitbra!

Hon har bara trillat ur 1-2 ggr under ett år och då på den tjocka mattan, hon har aldrig slagit sig. Jag hörde att det är bra att de trillar ur några gånger för annars lär de sig inte var "sänggränsen" går, det är tydligen så vi vuxna lärt oss att ligga någorlunda still i sängen .

• muggles

Sweet: GRATTIS på födelsedagen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hattis: åh vad skönt att det slutat blöda. Visst hade du varannandagsblödning vid MA? Det här känns ju hoppfullt. Men vad bra att du fick ett VUL, det ska du absolut ha. Be dem kolla om det är en el två också

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!