• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles
    fru AM skrev 2011-01-28 09:39:05 följande:
    Oj, Lappis! Ambitiöst med japanskakurs - men begripligt eftersom din pappa är därifrån. Den lilla japanska jag kan har jag snappat upp från serien "Shogun" (någon av er andra ålderkvinnor som minns den?) ... "Domo arrigato" och "Dozo" har jag klarat mig på hittills,men då har jag bara försökt prata med en liten tvåårig japansk pojke på Storsonens dagis. Han blev i o f s mycket glad!
    Det enda japanska ordet jag kan är: kampai! (skål). Ja och så hai förstås (ja).

Liten: va? Erbjuder du inte en SHN-kurs?? Det måste ju ändå vara det viktigaste
  • BrudSommar2006

Ikväll ska Iris sova hos sin mormor och morfar, nu är det ju inte hon som är den besvärliga på nätterna utan den vi får ha kvar tyvärr men så småningom kanske vi kan utlokalisera henne också någon natt...

Håller annars på att få ihop vår Sälen-resa nu i mars med skidskola och allt, vår sommarvecka som vi verkar ha bytt till fjällen istället för Gotland, och så spahelgen i höst där jag inte vekar hitta precis det spa som jag vill åka till.

• Lapinette

BS - jag har aldrig bytt en blöja i hela mitt liv!

• Liten med Mindre

Muggles - vi har inte direkt några sömntrasslare att öva på hemma. Just nu i alla fall. Det kanske kommer i och med analkande förkylning. (Kan ju isåfall erbjuda avancerad kurs i snorsugning på snart 1-åring.)

• Lapinette

BS - vilket SPA vill du till, några specifika kriterier?

• Oupsie

Dagens barntillbehörsfundering: Jag funderade ju på att köpa en sjal att kunna bära bebisen i, men nu har jag fått stränga order av BM att inte bära på barnet de första två månaderna (pga foglossningen) och maken vill absolut inte ha sjal, men tycker att en sele kan vara bra.

Efter att ha googlat runt en del så hittade jag den här: www.becobabycarrier.com/cat-13/beco-Gemini

Den verkar uppfylla det mesta som vi (tror att vi) vill ha, men i Sverige kostar den 1700 spänn (såklart den dyraste som jag har hittat).

Hittade den på en Brittisk site för 94 pund, och med tanke på dagens växlingskurs så blir det en jäkla skillnad i pris. Men så står det på siten att de inte får skicka till länder med lokala återförsäljare. What?Skrikandes

Letade vidare lite till och hittade en annan site där de inte har skrivit någonting om det, så jag funderar på att testa att skicka efter därifrån. Det är ju ganska stor skillnad på att lägga 1000 kr, mot 1700 kr, på någonting som man inte ens är säker på att bebisen kommer att gilla (även om det verkar som att de flesta barn gillar att bli burna).

Av det jag har hittat verkar folk nöjda med den selen, men är det någon här som har hört något annat? Att den är helt värdelös, eller så?

• Lapinette

Själv försökte jag förklara för maken att vi borde åka (om ca ett år) på babymoon men han tyckte att det är precis det vi har gjort (babymoonat) i 5 års tid! Egentligen har han ju rätt men jag kan inte låta bli att drömma mig bort till typ Maldiverna eller liknande.

• muggles

Gud vad BT är seeeegt nu!

Tror inte min förra länk funkade. Här ser man paketet jag tyckte var intressant: www.babyjungle.nl/special-offers-c-274.html (tvilling-Mountain Buggy + två liggdelar + två åkpåsar för 8200 pix!) Men måste bara få bekräftat att den sidan är en ok sida att beställa ifrån... så jag inte bli blåst. Så vem var det som tipsade???

• Oupsie
    muggles skrev 2011-01-28 11:04:52 följande:
    Gud vad BT är seeeegt nu!

Tror inte min förra länk funkade. Här ser man paketet jag tyckte var intressant: www.babyjungle.nl/special-offers-c-274.html (tvilling-Mountain Buggy + två liggdelar + två åkpåsar för 8200 pix!) Men måste bara få bekräftat att den sidan är en ok sida att beställa ifrån... så jag inte bli blåst. Så vem var det som tipsade???
    Var det inte Fossing? Uppfattade det som att hon hade beställt därifrån själv.
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!