• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint
    kikar in en sväng innan sandhamsmorden.

Sambon är hemma och lägger dottern, så nu får jag njuta av lite tid i soffan. Hon var helt lyrisk när han kom hem och skulle visa granen, hon kunde knappt stå stilla

julklappsshoppingen gick bra, men sambon skall köpa till sin mamma och styvfar i morgon. 

Snaily: Skönt att läkaren hade en bra dag och att hon bokade tid till psykolog. Hoppas du får träffa dom nästa vecka. eller iaf prata med någon över telefon. Och bry dig inte om att det är jul, ni har blivit en lite familj precis och det är väl den bästa julklappen.   Kram till dig

Vickan: Härligt att ni har landat hos dina föräldrar lugnt och tryggt.

Zozo: åh vad jag hoppas ni kommer med flyget i morgon. Håller alla tummar. 
    Cissi: Kör försiktigt och ha en skön jul
  • Fru E

Porchez-kan förstå att det känns ensamt men du har oss alltid

• Fru E

Ikväll är ni mitt sällskap när maken sliter på jobbet några timmar till

• porchez

julklappsinslagningen gick så där, både papper och snörre tog slut och jag har inte kommit halvvägs! Stora paket i år, eller så är det mindre papper på rullarna nu för tiden! (tror på det sistnämnda) !!

Får köpa mer och fortsätta imorgon
    hade ändå tänkt åka till den stora shoppinggallerian imorgon och försöka hitta nåt nytt att ha på mig till jul, sista miuten jag vet, men fick den glada nyheten att jag inte behöver betala någon hyra i Januari, så jag tänkte unna mig något trevligt. Jag har tänkt mig en pälsväst, ni vet en liten kort modell, men som alltid när man vet vad man vill ha så hittar man det inte... 

• Hattis

Snorkis - vad glad jag blev att läsa dina fantastiska nyheter!    Det måste gå väl nu! Vi är med dig hela vägen! Kraaaam!

Oms - GRATTIS till dotterns fina betyg! Det hade jag faktiskt inte trott utefter vad du har berättat! Vilken SUPERMAMMA du är. Det måste vara en av de bättre julklappar man kan få

Sweet - jisses, låter inte som om du har någon lugn och lång julhelg att se fram emot. Men spännande! Heja heja, hoppas att det går bra

Muggles - förstår att dina "det händer inte mig-tankar" har rubbats. Även mina dylika har sprungit sin kos och kommer nog aldrig tillbaka när det gäller graviditeter.

Snaily - vad bra att husläkaren hade en bra dag! Det låter för övrigt som om den bästa julen ni kan ha just nu är den ni ska ha, så det så. Bara ni tre som är där för varandra.

PB - klen tröst men min och mina arbetskompisars erfarenheter av karlar är att de faktiskt inte kan det där med städning. Men de mååååste då faktiskt lära sig!!! Se det som din uppgift att du inte curlar fram en sådan till bara. Men det tror jag inte att du gör

Oupsie - det låter för j..vligt och som en mardrömsgraviditet. Hoppas att du får det drägligare snart!

Här tänker jag slänga in handduken på glad gubbjakt för denna gång imorgon, och så försöker så sent vi kan innan vi åker, släkten får vänta . Maken har börjat benämna dem Sega gubbar (med rätta )

Är så glad över att vara ledig imorgon och landa inför jul hos päronen innan resten av släkten ska skjutsas och hämtas fram och tillbaka.

Hinner nog inte in så mycket mer före jul så en riktigt GOD JUL på er alla fantastiska trådisar!

• Fru E

Oms-har helt glömt att gratta till dotterns fina betyg!! Vilken julklapp det måste vara

• sweetstreet

Oj har redan glömt vad jag ville kommentera. sSka försöka minnas.

Oms!
    härlgit med dottern!!! Blir så GLAD när jag hör om detta!

Klockarbol,
    hoppas nu att du kan få en tillräckligt "lugn" jul utan alltför mycket rpoblem emd svårmor och annat. Hoppas att du snart får upp kaliumet också! Du vet väl att det även finns kaliumsalt man kan köpa och använda i maten istället för vanliga natriumsaltet. tror att typ "Seltin" är ett sådant sal. Om det nu finns kvar....

Snorkis,
    jag säger det igen! GRATTIS och jag HOPPAS att du kommer att få känna dig åtminstone lite mindre orolig och livrädd senare under graviditeten även om det inte kommer att bli en graviditet du kan "njuta" av. Men jag håller med Mugglan varför ska ALLA hela tiden NJUTA av sina graviditeter. SÅ MÅNGA har problem av olika slag (fysiska mentala) och tycker inte alls att graviditeten är särkilt härlig....

Oupsie,
    vännen! Jag förstår verkligen att du mår dåligt nu. Att ha sådan frutansvärd värk och att folk ändå inte ens kan försöka förstå måste kännas tungt! Att du dessutom fått karpal är inte bra. TUR att du ändå är såpass nära som du är, även om det inte känns så för dig. Jag fick ju dottern när jag var i samma vecka som du är nu.... men som sagt 7 veckr till med dina krämpor låter inte optimalt. kan du ev få sätta igång tidigare?????

Snaily,
    låter bra att du fått kontakt även om du inte tyckte läkaren i sig var någon höjdare... hoppas verkligen att du kan få hjälp! Och du ang julen så känn itne så. Jul behöver inte vara så som "det alltid varit". Ni har börjat ett nytt kapitel i ert liv ALLDELES NYSS och då måste man ju kunna få göra saker annorlunda också. Varför inte köpa lite mat som du känner att du inte vill "kräkas på" och tända ett ljus och bara "vara" där hemma med maken och lilla Yngla. 
    Själva firar vi jul HÄR i år vilket jag tycker känns sååååå skönt! Ingen familj utan bara jag, maken, dottern och katterna. men det känns så himla bra! Slippa resa slippa stress slippa många av de krav som jular med andra ändå för med sig, även om de  även innebör roliga saker såklart. men i år känns det optimalt att få vara hemma utan några att "ta hänsyn till" mer än oss själva. På julaftonskvällen ska vi fira med knytis tillsammans med vänner här vilket känns jättemysigt. Annorlunda ja men inte sämre. En av de vi ska fira med är min vän jag berättade om tidigare som fått sin hjärntumörsdiagnos nyligen. Det känns fint att få fira med dem faktiskt. Även om fira kanske är lite fel ord i sammanhanget, men att få vara med dem på julafton känns helt enkelt bra!
    Hoppas du kan hitta lite ro under julen ändå även om det blir en annorlunda jul.

Tinga,
    hörigt att du är färdigjobbad nu inför julen även om det var hektiskt! Själv har jag min stora bit kvar och det känns blandat. På ett vis är jag skitpeppad att skriva men på ett vis vill jag ju gärna vara ledig...  
    jag ahr min första dead line i början av januari så mellandagarna blir det nog mycket jobb för min del. men ska ändå vara ledig under juldagarna har jag tänkt mig. ÄVEN annandagen vilket ju inte är en helgdag här (den finns inte i USA)...!
    jag ahde mer än gärna kommit på trådträff också om jag varit i Sverige men nu är jag ju här som sagt. Hoppas ni får en rolig och mysig sådan iallafall!!!

• sweetstreet

Om jag inte hinner in imorgon så vill jag även änska er ALLA EN RIKTIGT FIN JUL!!!!

• Klockarbol

*Vinkar till alla trådisar*

Snaily - jag hoppas och tror att ni kommer ha en högst påtaglig julkänsla - du, maken och Yngla - upprullade i soffan framför Anka och Karl-Bertil med mysigaste pläden som sällskap och tända ljus. För det behövs varken framplockade tomtar, julgardiner eller doften av nykokt skinka.

Findus frysmat funkar utmärkt även på julafton eller bara sitta och plockmumsa på sån't du känner att du för tillfället kan lyckas få ner.

Jag såg det du skrev - att du ju gillar att fira jul med familjen i vanliga fall. Jag är själv oerhört traditionsbunden i samband med jul men ibland finns det lägen i livet som inte är som vanliga fall.
    Jag reagerar med en känsla av att ni har valt rätt den här julen. Och det kan ju faktiskt bli så att, just tack vare ert val, du kanske får orken att tillbringa en liten stund i telefon med nära och kära? Till ömsesidig glädje (inte för att  du ska eller känner att du måste utanför att du vill)

Känslan av att vara ensam, som jag på nåt sätt delar med Porchez i år trots att jag har familj och barn, är svårare att handskas med tycker jag. Men jag finner en enorm tröst i att som du gjorde Porchez - sätta ord på känslan.
    Jag mår skit och behöver prata.

Den 28 har jag första tiden hos psykopaten. Känns både fruktansvärt avlägset och alldeles för snart.

Jag har hämtat mina kaliumtabletter - typ penicillinstora!
    Var på aploteket efter lunch och konstaterade att jag nog bara hinner 2 av de 3 gånger tablett ska tas i dag men att jag duktigt åt de förfaskade bananerna i går. Apoteksfarbron frågade omjag visste hur lågt jag låg och när jag sa det kontrade han med att "där finns det vatten, första tabletten tar du nu, nästa kl 6 och sen får du hålla dig vaken eller ställa klockan och ta tredje runt 1 i natt." Jahap, key rå.

Gubbens bil rasade ju förra veckan och min skitbil tyckte att -23 var på tok för kallt så i morse ägnades det en halvtimme med startkablar, granne, grannens bil och startgas innan den skraltade igång.
    Sen hosthackade den sig 3,5 mil in till stan varav den första milen rusandes med fruset gasreglage.
    Vi åkte alla tre så jag slapp köra större delen av vägen åtminstone.
    Valde att inte riskera att åka hem med yngsta i bilen och bli stående så hon var hos farmor och jag häckade på jobbet tills han slutade sitt jobb.
    10 timmar i varmgarage på jobbet hade töat upp bilskrället så den startade snällt. Yngsta fick sova över hos farmor eftersom det varit mellan -20 och -27 hela dagen och vi pruttade hem till stugan som välkomnade oss med hela 12 grader varmt inne...

Dessutom frös bilfan ihop precis utanför infarten och O ägnade 20 minuter åt att koksa igång den igen  

Nu är klockan massor, vi har precis ätit (helt riktigt - findus frysmat).
    Nu ska klappar slås in och väskor packas.
    I badrummet är det nu 16 grader så jag spar sanerandet tills jag kommer till mamsen i morgon.

Jag behöver godis!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!