• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint

smart tips med resesängen, men vi kommer bo på lägenhetshotell och tror inte det finns resesäng där och det hade jag inte tänkt ta med mig. Han får sova i samma säng som jag eller i vagnen.

har kikat på tradera och det fanns en del solkläder, skulle kolla här först tänkte jag :-.) 

• fru AM

Smint: om jag var du skulle jag försöka köpa en NY soltröja i storlek för T - efterom H väl ska ärva den (bra om solkläder inte har för många ägare tänker jag, m tanke på att de blir ganska hårt slitna)? Lycka till! Härliga besvär med solkläder! Vart tog sommaren vägen - det är höstkallt i luften!

• fru AM

Detta märke har jag köpt på Apoteket tidigare till mina barn: http://www.zunblock.se

Kolla på "Baby" - där finns det en hel dräkt till H om ni vill ha en sådan. Går säkert fint att sälja vidare på Tradera/Blocket sedan om man vill.

• smint

hittade en babytröja/byxa på tradera helt ny, skall nog slå till på den, ja skall nog köpa en tröja till T, vet dock inte om hon kommer bli skogstokig om hon skall ha den då hon aldrug haft sådan på sig. Men som sagt tröja går nog att lirka på

tack AM 

• fru AM

Tips ang skogstokig solklädesbärare. försök hitta en som är tunn i tyget - mycket behagligare att ha på sig. Denna hade L: 

• snaily
    _koko_ skrev 2011-08-30 09:52:35 följande:
    Fina resultat ni som jobbar på viktnedgång, bra jobbat!! Min bror har väl en sisådär 40kg att bli av med och kör hardcore-lchf, t ex är den enda grönsaken han äter broccoli... 10kg ner på 3 månader, inget sötsug och en känsla av att det här vill han fortsätta med resten av livet känns som en lyckad start. Jag är lite på honom om vitaminer och mineraler, men han verkar väldigt påläst så han får nog i sig det han behöver. Sen vill jag veta vad det gör med blodkärl etc, för hjärt-kärlsjukdomar behövs det ju inte mer av i (väst-) världen...
    Koko
    Apropå lchf och mättat fett: www.kostdoktorn.se/fett-ont-eller-gott (massor av mer inlägg finns på kostdoktorn om man klickar på vetenskap och hälsa). Det låter rätt logiskt i mina öron att inte vara rädd för mättat fett, det är ju sånt fett vi är uppbyggda av, mättat fett som finns i bröstmjölk och i mycket naturliga födoämnen, osv. Gamla studier som påvisat dess farlighet tror jag även ofta klumpade ihop det med transfetter, och DET är nog ingen hälsokost...

Nu har vi kört lchf-light i ca en månad och jag som hoppades på mindre sötsug av det är supernöjd, tycker det funkar toppen! (Rekommenderar igen boken Matrevolutionen!) För oss blir det också nyttigare mat eftersom vi äter mer grönsaker nu än vi gjorde tidigare, det blir liksom grönsaker som fyller ut tallriken i stället för t ex pasta och potatis. Vi kör dock inte särskilt strikt, har ätit både morötter och knäckebröd och i helgen blev det ju en massa tårta.

Koko igen
    Hur mår du annars? Och katten?

Kanske borde läsa ikapp lite... Ursäkta gumman-i-lådan-inlägget, nyss hemkommen från babysim. Första lilla lilla doppet under ytan skedde idag, gick bra.
  • fru AM

Snaily: den boken ska jag skaffa (även om jag redan är lågkolhydratsfrälst)!

• snaily

Fasen... hinner inte läsa ikapp! Ok om jag gör ett ego-inlägg istället?

Solkläder förresten - fick några kassar med barnkläder av en kompis i helgen, bland annat en soldräkt och en massa bra skor! Och vinteroveraller! Sjukt bra.

När skrev jag här senast egentligen? *förvirrad* Har jag berättat att vi hade dop för Yngla i helgen? Kanske inte så mycket att berätta om, mer än att det gick bra och hon tyckte det var superkul, skulle gärna döpas varje dag tror jag. Sen hade vi litet trivsamt kalas hemma hos oss, blev lite trångt i vardagsrummet för vi var tvungna att flytta in där, det började regna precis när vi skulle duka upp på altanen...

Sen är jag så nöjd över att vi köpt en (till) vagn att ha som sittvagn, äntligen kan vi börja komma ut på promenader igen! Hunden jublar! En Brio sing blev det, begagnad men väldigt fräsch, himla smidig sittvagn och Y verkar trivas bra i den än så länge. Nu kanske vi snart vågar oss iväg på en Stockholmsutflykt, kanske någon trådlunch i sikte framöver?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!