• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Mugglan: Ägg är annars bra för lchf-diterare. Vill man ändå äta kolhydrater - men bra "långsamma" sådanankan man äta bönor/linser.

Denna lista kan man snabbkolla i: http://www.lchf.se/Mat/Kolhydratlista.aspx

När jag körde strikt så åt jag bara saker som hade max 5%kolhydratinnehåll.

• BrudSommar2006

EA, gnaga på en padda, bläh.

När Elsa kom in igår kväll måste hon ha legat still på samma ställe ute väldigt länge för en sån där brun äcklig snigel hade hasat uppför halva ryggen på henne och där satt den i pälsen. Jäkligt knepig att få loss från pälsen och jäkligt kladdigt blev det kan jag säga. Bläh igen.

AM, hur du ens kommer på att fundera ut sådana där menyer och bjuda på är för mig helt obegripligt och när jag skulle ha tid att få ihop en sån meny är ännu mer obegripligt. Mellan halv tio och tio på kvällen kanske, den enda fritid jag har för mig själv längre. Minns inte när jag ens hade möjlighet att slå på tvn längre, jag känner mig så låst och otillräcklig i det här småbarnsträsket man harvar runt i så man undrar hur man ska överleva...

Funderar på att ta en semesterdag för att läsa igenom det där viktväktarpaketet jag fick hem, ser inte hur jag annars ska få ihop det.

• BrudSommar2006

Lapinette, våga inte lämna oss här för någon glamour-tråd!!!

• fru AM

BS: jag är ivrigt påhejad av min übersociale man till dessa menyer (och middagar) - vi triggar liksom varandra ... Jag fördelade arbetet denna gång så att jag listade ut förrätt och efterrätt och maken fick komma på vilken varmrätt han ville göra. Efterrätten förberedde jag ett par dagar innan (glassen) och på morgonen (chokladpottorna) och just efterrätterna var mycket enkla att fixa! Det är klart det är ett litet pyssel att få ihop men jag är ju givetvis hjälpt av att jag jobbar hemma så ibland händer det att jag tar "fikapaus" och förbereder något i matväg i en halvtimma mitt på dagen.

• BrudSommar2006

AM, det är alltså en social make med kompetens i köket jag saknar, jag visste att det var nåt! Tror inte att han tagit initiativet till att bjuda hem folk en enda gång sedan vi träffades 2003!!! Plus att det hade hjälpt att jobba hemifrån då. Nu mot dagis.

• fru AM
    BrudSommar2006 skrev 2011-08-29 16:09:30 följande:
    AM, det är alltså en social make med kompetens i köket jag saknar, jag visste att det var nåt! Tror inte att han tagit initiativet till att bjuda hem folk en enda gång sedan vi träffades 2003!!! Plus att det hade hjälpt att jobba hemifrån då. Nu mot dagis.
    BS:

KRAM! 
  • Parnassia

EA - vår katt har ätit groda/padda också EN gång. Han spydde som en kalv (om nu katter kan det) i drygt ett dygn, sen kom ett litet ben upp och sen blev han piggare. Mig veteligen har han inte gett sig på grodor igen, han håller sig till andra hemskheter ist. Hoppas Buster är pigg nu!

Lappis - är det den här boken, eller iaf de här författarna du brukar "prata" om?
    www.bokia.se/kombinera-mat-o-vin-nya-recept-till-vara-favoritdruvor-4326185
    Jag föll ju för receptet på getostpizzan med sauvignon blanc till och är sugen på att testa nåt mer.

• Snorkfröken77

Hej hopp!

Här är det stökigt i casa Snorkis, ingen hund som ätit paddor! Men en ledsen, närhetstörstande och trött liten Leffelina som varit till ögonläkaren och fått pupillförstorande droppar, inte skoj för en liten bebis! Men hennes ögon var normala och det var ju skönt, det blir en uppföljning igen om ca 6 månader för att se hur det är då.

Veckans resultat blev -0,9 kg, är nöjd med det med tanke på att mitt VK inte fungerat på hela veckan så jag har chansat vilt. Jag har testat LCHF en gång och gick ner 2 kg på en vecka (det var så länge jag stod ut) jag blev helt dum i huvudet och hjärtat slog jättehårt, precis som att det blev överansträngt så jag vågade inte fortsätta.

AM - Du är inboxad!

EA - Haha, vilken klockren lek Buster håller på med, det lär ju hålla honom sysselsatt ett tag!

BS - Snigel i pälsen!!! Då har man legat still längre *skrattar*

• viktualia

toksnuvig Vickan vinkar förbi och lägger återstående energi på jobb... imorgon: tur till sthlm över dagen...gaaaaa

• Hattis

Ååå vad jag är impad över din och makens meny AM! Har testat att göra banoffee pie och annat med kokt kondenserad sötad mjölk (dumlekoleinkrom) men jag har tyckt att det har blivit för sött. Med havssalt och banan och kallt så måste det bli mycket bättre! *lägger på minnet*

Just nu orkar jag inte laga mat alls, äter lunch och middag ute/hos vänner varje dag. Frysen är full med frukt och bär, trevligt, men det vore ju lite smart med matlådor, pajbitar och dylikt egentligen.

Uäää EA, att de bara kan komma på idén att slicka på sådana saker. Hoppas att han mår bättre nu, Bustern.

Krya på dig Vickan! Själv vill jag INTE bli förkyld nu (när vill man bli det iofs Obestämd) men jag gissar att det blir lite svårt att undvika det i kollektivtrafiken...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!