• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

AM - kålen fick godkänt. Ska nog ta lite mindre chili nästa gång . Kommer absolut göra den igen samt hitta lite andra kålvarianter att variera med eftersom jag tycker det är så jäkla gott. Satt igår och tog lite surkål från makens tallrik då han åt schweinshaxe.

Annars är zucchinisoppan en stor favorit hemma. Åt den senast bara för någon vecka sedan. Har du fler sopprecept på lager?

• Lapinette

Har också sparat ned recepten. Ska föreslå maken att när vi får lite lugnare igen (är uppbokade varje helg framöver) så ska vi ta och börja med våra middagskvällar igen dvs att vi provar nya recept. Varannan lördag står han för middagen och varannan jag men vi handlar och lagar den tillsammans.

• muggles

AM: varför är löinser inte lchf? Nyfiken...

• Liten med Mindre

Mugglan - tror strikt LCHF utesluter alla kolhydrater, och bönor o linser innehåller ju detta utöver proteiner och annat.

Mer åt GI hållet kanske då, om man ska diskutera metoder.

• muggles

Liten: jasså innehåller bönor och linser kolhydrater??? Hade jag ingen aning om. Där ser ni hur opåläst jag är... Tur jag inte kör strikt Idag pimpade jag min kycklingfilé med sallad med lite vindruvor - det är inte tillåtet tror jag hehe

• Liten med Mindre

hittade detta om linser:

kJ: 439kJ
    kcal:105kcal
    Protein: 7.8g
    Kolhydrater: 15.6g
    Kostfiber: 3.7g
    Fett: 0.3g
    Mättat fett: 0.1g
    Enkelomättat fett: 0.1g
    Fleromättat fett: 0.1g
  • Lapinette

Och själv åt jag en krämig mare e monti (pasta) som var sååå good men vågen visade nedgång efter Berlin ... efter wienerschnitzel, öl och alldeles för mycket vin. Troligen fel på vågen men vad fasen !

AM - gillar inte ärtor och är inte så där jätteförtjust i morot heller (jag vet, jag är en konstig kanin).

• muggles

Liten: oj jag trodde man åt bönor/linser för proteinets skull - där ser man...

• Fru E

*vinkar in till alla*

Förra veckans hårda lärdom för Buster var att man inte ska slicka/gnaga på paddor för då får man övernatta på djursjukhuset

Hinner in till er mer nu när Buster börjar på dagis i veckan och allt är tillbaka till det normala

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!