• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Snorkfröken77

PB - Inboxa mig din adress så skickar jag! Någon mer?

• smint

Snorkis: jag skall gå igenom vad jag har i de storlekarna så mailar jag dig.
    skrev precis i vickans blogg att min närvaro på middagen tyvärr uteblir. Min mamma hittade en bra resa då så nu är det bokat och klart. Blir till Kreta och boende i lägenhetshotell. Så vi åker den 16/9. Jättetrist att missa er igen, men får hoppas på någon lunch/vinkväll senare i höst.

• fru AM

Hej alla! Hoppas ni har en trevlig söndag! Vi är lite sega i kolan hela familjen efter lrolig lördagsmiddag och arla uppgång (för mig och Hektor - 05.30). Hela menyn funkade även om jag blev mycket missnöjd med min jordärtskockssoppa som inte ville "finfördela sig" i  mixern. Så jag silade den och den blev tunn Fast god

Meny:
    Varma lantchips med tryffeldipp + champagne

Jordärtskockssoppa med kantarelltopping

Halstrad torskrygg med balsamicokaramelliserade puylinser m sidfläsk

Pots de crème au chocolat med lättvispad grädde samt litet glas med banankolaglass (med havssalt, serverad med passionsfrukt) 

Snorkis: har inboxat dig angående barnkläder!

• viktualia

AM - lät våldsamt gott!!

Smint - synd på trådträffen!

Ego - är snuva, trött och bakis. Var på ljuvlig grillfest igår och Trollet hade superskoj med sin mormor under tiden. Han är rejält snuvig och maken och jag har orutinerat nog jobbgrejer som inte enkelt går att ändra den kommande veckan. Maken ska utomlands i tre dagar... Inser att vi på sikt får planera med vab-risken lite mer aktivt... Just nu känns det mest snurrigt hur veckan ska lyckas genomföras..... Suck.....

• smint

AM: lät sjukt gott allting. Tryffeldipp tar jag gärna recept på var det första gången med efterätten? Jag har gjort den 2 ggr nu grymt gott.
    Vickan krya på er, det är alltid snurrigt med vab i början.

• fru AM

Smint: första gången med chokladcreme-pottarna! Tyckte inte Leilas temperaturangivelse fungerade bara - höjde värmen lite på eget bevåg. Hur länge och varmt brukar du köra?  Banankolaglassen till var en oväntat bra kombo (hittade den på ett receptkort i någon affär)

Tryffeldippen är löjligt enkel: Ekologisk creme fraiche + havssalt + tryffeloja efter smak. Låt stå en stund i kylen så blir dippen lite "seg". Inför servering: mal över lite svartpeppar och droppa över lite ytterligare tryffelolja. Och servera till VARMA lantchips.

• Ore

Hallå i tråden!

Vinkar till Gemma, och erkänner att jag nog någon gång varit inne i "summan av"-tråden.  Fast jag minns ärligt talat inte så myckket, det känns mest som ett svagt minne som ligger i bakhuvudet...

Jag var också på PoP i helgen, men det blev bara en mössa där.

Iofs så kanske jag höll igen litet för att jag bara några dagar tidigare gjort en stor beställning på ullkläder och strumpor från Minimundus?

Bra med 1 kg ner, PB! Heja dig!

BS: Bajstuta *skrattar*. Blir till att leta upp en ny tuta/ringklocka, alltså...

• passionsblomman
    Ore skrev 2011-08-28 21:53:07 följande:
    Bra med 1 kg ner, PB! Heja dig!
    Ja hejja mig! Och med dagens vägning gjord kan jag häpet konstatera 1,4 kg ner sedan måndagen. Det tycker jag var väldans mycket och bra.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • start september

Heja PB igen!

Här lugn och skön helg med mycket familjetid, det behövde liten tjej. En heltidsvecka på ny förskola var nog tufft. Hon vaknar dessutom typ 5.30, kan ligga kvar till 6.15 men ska sedan upp och så brukar det inte vara. Lite olyckor blev det så nu tog vi en blöjdag för att slappna av. Hon håller sig, går efter tjat på toa, det kommer inget och sen i byxorna strax efter.Andra gånger frågor hon mig och hon verkligen har blöja (på morgonen tex), jag säger jag och först då kissar hon.  Det får vara lite fram och tillbaka helt enkelt. Lurigt är att hon vill vara utan på förskolan och sen säger till personalen att hon kissat, men det har hon nog inte. Det känns som att gå våld på hennes integritet att de ska kolla henne på toan när hon inte vill, men jag tycker det är läskigt när hon håller sig 6-7 timmar vilket jag är övertygad om skeddde häromdagen.

Annars är det lugnt, tror inte det kommer någon bebis för BF här inte. UL på onsdag känns tryggt, funderar mycket på om barnet får tillräckligt med näring i coh med att SF-måttet inte ökar så mycket. Säkert mest nojor.

• MSW

Jaha, så var det vardag för oss också! Maken på jobbet, A på dagis och jag väntar på mina "samåkare".. Lämningen gick bra, hoppas det håller i sig! Ha en bra vecka alla!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!