• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Det är väldigt, väldigt ovanligt att svenska barn adopteras bort direkt utan det rör sig snarare som BS är inne på om barn som blir omhändertagna för fosterhemsplacering och där de biologiska föräldrarna ev. någon gång går med på adoption...

Om det i något enstaka fall dyker upp någon som vill adoptera bort sitt barn, så kontaktar denna personen socialen. Men även där verkar det vara vanligast att barnet fosterhemsplacerat ett tag, för att se om mamman ångrar sig. Och även efter adoption så har den biologiska mamman en viss "ångertid" (4 eller 6 månader dyker upp i huvudet, men jag är osäker), så jag tror att det är det de försöker minska genom fosterhemsplacering. Då vet de som tar hand om barnet att det kanske inte är "för alltid".

Litet insatt i ämnet pga min svägerskas syster, vars barn tvångsomhändertogs för ett tag sedan och nu är fosterhemsplacerat...

• Oupsie
    Har sagt det tidigare här i tråden, brukar läsa fotbollsfuns blogg då och då för jag tycker att hon är ganska rolig. Nu hade jag inte haft tid att läsa något där på en månad eller så på grund av flytten, men igår när jag kollade på aftonbladet så klickade jag mig in på hennes blogg. Då visade det sig att hon var gravid, och dagen efter hon gick ut med det offentligt i sin blogg så uptäcker de att barnet har dött i magen, i vecka 19 . Så sorgligt . Så satt jag där och läste, och grät och så blev jag arg när en person undrade om hon inte överreagerade på en sen mens. J*vla idiot . Vad är det för fel på vissa människor?
  • FruCicci

BS, jo det är full adoption i Sverige! Jag har en mycket närstående som adopterade bort sitt barn inom Sverige. Fast det är ju över 20 år sedan nu. Reglerna är att de får kontakta sin biologiska förälder när de har fyllt 20 år om de vill, annars är det som vanligt.

Vilken köplats har ni nu Lappis?
    Hoppas med att den swischar till ordentligt snart!

Ag potta, vi har Ikeas, den är suverän! ( ha ha ha BS)
    Båda mina barn har kört med den fram till de är 2 år, då har vi bytt till en sådan ring som man sätter på stora toaletten (den köpte vi på babyproffsen).
    Louise gör alla sina behov med den nu, och kan sätta fast den själv och sen har vi en pall i badrummet så hon kan klättra upp och sätta sig. (sen ropar hon färdig så klart, den biten får ingen av dem sköta själv ännu).
    Victor använder ju vanliga stolen sedan han var 2-2,5 för han är kille o står ibland och håller i sig i den stora, alltså inte rädd att trilla ner

BabyBjörn pottan låter super bra!
    Jag var på ikea och köpte 2 pottor när Victor var 1 år och sen blev det att vi bara fortsatte med dem, jag hade inte börjat tänka på potta utan plockade bara upp i förbifarten så den stannade kvar hemma liksom och köpte inte någon mer....

Sommarsemester, vi sticker om en vecka lite drygt!
    TJOHOOOOO, längtar som bara den!
    Vi ska bila ner genom Europa (as usual). Det blir ev stop på vid autobahn för sova på något Zimmerfrei, det beror på hur trött maken är som ska köra 8han kör ibland nonstop).
    Kroatien en vecka först, sen ska vi över till Italien och ha raj raj och mys i 1 vecka och sen hem genom några nya länder, tror Schweitz ska få på hälsning.
    1,5 vecka i skärgården på landet och även hos mina föräldrar. Sen ska ju vi till Grekland 1/2 vecka med, maken och jag, Glayfada. Ska bli så roligt, jag har inte varit där tidigare! (jag har nog babblat om min semester tidigare, så scrolla ner ni som redan vet)
    SKÖNT MED SEMESTER!

Oupsie, min svärmor är speciell. Hon lyssnar inte, är självupptagen och ser antagligen på mig som ja jag vet inte vad.... Jag kan köpa att man är obekväm med barn, men inte sitt eget kött och blod. Jag var väldigt illa av att hon inte ens är intresserad av sina barnbarn och vill mysa med dem o hålla dem samt att hon öppet har sagt det inför våra vänner. Hon har väl svårt att sätta andra i centrum än sig själv.

Snorkis - hur går det?
    Hoppas du sov gott

Nu ska jag försöka göra lite på jobbet.

• fru AM

Och som vanligt är Hektor ungefär en mil efter Louise i utvecklingen ... Denna gång gällande pottan. Jag brukar fråga honom om han vill kissa i pottan och då skarttar han hjärtligt som om det var ett kul skämt. Tar jag av honom blöjan och struntar i att sätta på en ny så får han panik och springer och hämtar en själv ...

Det blir förmodligen folk av honom också så småningom även om jag har svårt att tro det nu.

Nu efterlängtad lunch med bästis-hunk. 

• FruCicci
    fru AM skrev 2011-06-15 12:37:17 följande:
    Och som vanligt är Hektor ungefär en mil efter Louise i utvecklingen ... Denna gång gällande pottan. Jag brukar fråga honom om han vill kissa i pottan och då skarttar han hjärtligt som om det var ett kul skämt. Tar jag av honom blöjan och struntar i att sätta på en ny så får han panik och springer och hämtar en själv ...
    AM, hon gör inte detta när hon är på dagis, då har hon blöja. Men hemma tar vi av henne den så fort vi kommer hem från tex dagis och på morgonen, så vi har inte kommit jätte långt.... fast det är klart hon säger ju till och går o kissar själv och så (händer dock olyckor). Hon gjorde som Hektor för några månader sedan med, sprang och hämtade en ny blöja. Nu tror jag att hon helt plötsligt tycker det är kul att vara "stor" och hon får mycket beröm, vem vill inte ha det?
    Din H är ju tidigare med en massa annat i stället
    Han lär nog bli blöjfri med

Ha en trevlig lunch!
  • viktualia

sist?!? men nu har jag reggat mig på Linkedin också... är kanske smart på lång sikt om inte annat.

Cicci - låter som en typisk Ciccisemester! Här är hittills planerna noll och inga... får ta tag i det där snart...

• MSW

Hejhej!

Inget från Snorkis sedan igår? Hoppas det betyder att värkarna drog igång så att det blev ett akutsnitt!

Semester planer..? Hrrrm.. Vi var på  Liseberg förra helgen, sen blir det en sväng till Kolmården också, ev ngn sthlms tur och några dagar i Bohuslän.. Allt som är planerat, och vi kan lägga både tid och pengar på huset ist så det får vi nog vara nöjda med.. Någon dagsutflyckt hit och dit blir det kanske med..

Svärmödrar/mördrar så kommer jag bra överens med båda, men tycker att det öndå känns lite enklare med min egen mamma.. Vad har ni mer diskuterat här inne som man borde kommentera..?

Är hemma från rul nu, och allt var bra med bebisen (kanske jag snart kan ta in att det nog faktiskt ska bli en frisk bebis som kommer ut så småningom), blev flyttad fyra dagar "åt fel håll", alltså 17 ist för 13.. Har dock moderkakan i framvägg (vilket jag har misstänkt), plus att den nu låg för "utgången" så vi ska göra nytt ul, i typ vecka 30, och då hoppas jag att den har flyttat sig därifrån, men visst är det "bara" så att det isf blir kejsarsnitt? (vilket jag inte alls vill, men det är juh inte farligt för bebben iaf..) Fast jag gissar att jag isf behöver bli sövd, eftersom trombocyterna är som de är och man inte får epidural om man har för låga sådana... Jaja, det känner jag mig inte så himla orolig över egentligen, allt var juh bra med bebisen, och förhoppningsvis är det juh inget problem iaf när det väl kommer till kritan..

Fick förresten höra av en kompis igår att de nu har försökt få till en tvåa i 9 månader utan att lyckas, och jag tackar er alla för att jag lite vet vad jag säga, eller åtminstone vet vad jag INTE ska säga! Hon uttryckte lite trött att alla säger slappna av osv och då sa jag ist, men hur skulle stress kunna påverka ägglossning t.ex.  Hon sa också att det kändes juh inte bara roligt när vi kom och berättade att vi ska ha en till, och det tackar jag också för att jag hängt här i tråden, så att jag kunde uppfatta det på rätt sätt! Jag har tänkt/drömt om dem hela natten, hoppas så att det blir deras tur snart! Hon hade förövrigt varit i kontakt med BM/gynekolog per telefon som sagt att det låter som det skulle vara ngt hormonellt, men vänta över sommaren (dvs, när det gått ett år) så får vi se sen, typ, vilket jag tyckte lät lagom puckat..? Om det nu är det, varför ska man behöva gå över hela sommaren och grubbla över det och åka mellan hopp och förtvivlan..?
    Gav henne en extra kram innan vi åkte hem iaf!

Nahe, nu ska jag väl försöka få något vettigt gjort innan det är dags att hämta sonen! Imorn ska jag för övrigt på första träffen för min sommarkurs, lagom nervöst!
    Kram på er alla!

• viktualia

MSW - stackars din kompis och jag håller med! Tackar min lyckliga stjärna för den här tråden och alla perspektiv den gett! No more "slappna av"...

• viktualia

konstaterade fö att folk sitter och hänger på Linkedin också... har redan flera "kompisar" där... inte för att jag vet vad jag förväntar mig, men varför inte liksom...

nu får jag nog försöka få med mig Trollet (som fortfarande sover) på lekdate.. ehum... hur ofta vill jag att han ska vakna?!?

*vinkar*

• smint

Nu blev det kallt och regnigt, och svärmot mailade nyss att det förmodligen inte blir någon segling i helgen då vädret är väldigt osäkert. Jippi säger jag Så nu blir det middag antingen ute eller hemma hos dom.

Varit på bvc med H, ville bara kolla vikten då han hade tappat lite när han var så sjuk sist. Han hade iaf gått upp 400 gram på 3,5 vecka, men hon sa att det var lite lite.. Men jag kan inte ge honom mer mat, han äter 5 gånger om dygnet och sover bra så då verkar han ju inte hungrig. Men men han är pigg och glad så jag ororar mig inte..

sprang förbi dagis och hämtade hem T´s regnkläder. Tur var det som sagt för det verkar kunna regna i helgen och hon får vara hemma hela veckan. Men imorgon skall hon till farmor så skall jag in till stan och jobbet en sväng.

Cissi: Låter som en härlig semester,

här är semesterplanerna Gotland men sedan inte så mkt planerat.. 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!