• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Hörde på radion imorse att de tagit ifrån adoptivföräldrar sitt barn efter åtta månader för mamman hade ångrat sig. Fanns tydligen ingen gräns på hur lång tid det kan gå för mamman att ångra sig bara adoptionsprocessen inte var slutförd. Usch. En hemsk situation för samtliga.

• smint
    BrudSommar2006 skrev 2011-06-15 09:19:29 följande:
    Hörde på radion imorse att de tagit ifrån adoptivföräldrar sitt barn efter åtta månader för mamman hade ångrat sig. Fanns tydligen ingen gräns på hur lång tid det kan gå för mamman att ångra sig bara adoptionsprocessen inte var slutförd. Usch. En hemsk situation för samtliga.
    läste också det, fy så hemskt... 
  • Oupsie

Snorkis, jag hoppas att du får ett snitt snart. Om nu Bricanyl bara är placebo så borde de ju inte kunna stoppa sammandragningarna så länge till .

• Oupsie
    Lapinette skrev 2011-06-14 16:54:03 följande:
    nenne - det känns tröstlöst och såååå avlägset. Ser hela tiden när andra får barn .. och så hoppsan nu har hon visst mage IGEN .. och själv står man där vid GÅ och blir omkullsprungen igen och igen! Tycker det är enklast att "stänga av" och inte komma allt för nära inpå "de små".
    KRAAAM Lappis!
  • Ore

Porchez: Vadå bli vältränad, du ser ju redan vältränad ut...?

Snorkis: Härligt att få sova själv! (Ännu bättre hade det ju varit om du fått sova med maken förstås, men i brist på det så...)

Liten: Jag tog medvetet inte med min lillkille på picknicken eftersom jag hade fått jaga honom runt halva parken...?

Vickan: Mina favoritsallader nu sommartid är melonsallader,
    "Rosa sallad": Skiva rödlök, och lägg dem för att "marineras" någon halvtimma i pressad lime. Blandas sedan med vattenmelonbitar, och sedan strör man över eller blandar i smulad fetaost. Kan även dekoreras eller blandas med bladpersilja.
    "Grön sallad": Skär bitar av galiamelon och gurka. Gör dressing på litet pressad citron och någon lämplig olja (själv gillar jag rapsolja...) och blanda ihop allt. Och så smulad fetaost i eller över detta med.

Märks det att jag gillar fetaost?

Angående potta så har vi en babybjörn och potttränar med (går litet sisådär, han sätter sig gärna på pottan och sitter där i typ två sekunder, sedan ska han resa sig och "tömma" det ickebefintliga innehållet i toaletten. Eller i badbaljan...) Men det verkar vara tillräckligt besvärligt att sätta sig på den, så någon lägre skulle jag inte vilja ha. Och det verkade väldigt smidigt att bara ta ut insatsen och tömma, jämfört med att lyfta hela pottan.

Men säkerligen kommer det kanske behövas någon extrapotta i stil med Ikeas eller liknande...

• Ore

Kanske för övrigt ska vara glad att ingen av försäljarna jag har kontakt med är snygg kille i lämplig ålder. Visserligen är jag inte singel, men ändå Däremot så var det en försäljare som jag träffat flera gånger, som jag hade med ut i fabriken för att felsöka en sak som inte fungerade. Och då stod vi väldigt nära varandra, och jäklar i min låda vad han luktade gott...? Kunde inte med att fråga vad det var för parfym, men det var några cylindrar som tände till rejält där

• Ore

Lappis: Borde det inte vara dags för ytterligare ett "svisch" i kön snart? Och om det är 10-12 i varje svischande så borde ni vara tidigt i svisch nummer 3, med er nuvarande köplats?

Men jag förstår att det känns evighetssegt, och tröstlöst...

Hur går det med Vietnam förresten, de har inte öpnnat upp för adoptioner igen? Borde ju i så fall kunna bli ett svisch över från er kö till den i så fall - hade ju varit väldigt trevligt!

• Oupsie
    Ore skrev 2011-06-15 09:43:17 följande:
    Kanske för övrigt ska vara glad att ingen av försäljarna jag har kontakt med är snygg kille i lämplig ålder. Visserligen är jag inte singel, men ändå Däremot så var det en försäljare som jag träffat flera gånger, som jag hade med ut i fabriken för att felsöka en sak som inte fungerade. Och då stod vi väldigt nära varandra, och jäklar i min låda vad han luktade gott...? Kunde inte med att fråga vad det var för parfym, men det var några cylindrar som tände till rejält där

I know, har också en sådan där doft som jag ocks tycker luktar så gott, kommer på mig själv med att dra in extra djupa andetag med näsan .

Och grattis till systerdöttrarna!
  • viktualia

Ore - strålande tips!! Fast jag äter inte citrus, men en vinägrett kan nog funka där också! Precis sådana smaskiga tillbehör är jag på jakt efter!

• BrudSommar2006

Ore, nej jag undrar om det är någon vits att träna potta med någonting som är för lågt, risken är väl bara att de tycker att det är läskigt och inte vill sitta på en bättre senare. Babybjörns är bäst!

Jag hoppas också på en massa svischande i kön nu här framöver. Se så, svischa på!

Grillad sparris, åh, mums. Vad heter den där nya creme fraichen, parmesan och vitlök? Fantastisk god. Och så grillolja med honung på sparrisen och laxen, mmm. Med ljummen potatissallad till.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!