• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

Snorkis, hoppas att Leffelina kommer ut snart! Tror inte att man kan påverka så mycket själv, men jag lite hallonbladste här om du vill testa?

Snaily, jag hade också kollat blocket. Och jag förstår precis hur otålig du är. Det tar tid att komma i ordning. Särskilt när man har en bebis att ta hand om också (och då behöver Daisy i alla fall inte sällskap när hon sover).

BS, vad bra att du gick till doktorn, hoppas att det inte visar sig vara något allvarligt.

Och inte din knöl heller September.

AM, jobbigt med gallbesvär.

Ego, jag har börjat äta sådana där tabletter nu. Kuratorn som jag har pratat med efter Daisys födelse tyckte att jag skulle prata med deras läkare där och bokade en tid till mig. Han var väldigt trevlig och sympatisk tyckte jag, och han förklarade varför han tyckte att jag skulle börja med tabletter, att han, efter att jag berättat hur jag kände och reagerade i olika situationer, menade att jag hade en depression och att han trodde att tabletter skulle göra att jag mådde betydligt bättre i kombination med KBT (som han skrev en remiss om att jag borde få genom vårdcentralen). På sätt och vis hade jag vant mig vid att må så här, att det kändes som det "normala" och att det nog inte var så farligt. Så det var lite blandade känslor när han menade att jag var så pass deprimerad att han tyckte att jag skulle äta medicin. Jobbigt att få stämplen "deprimerad" men samtidigt en viss lättnad, att det finns en chans att må bättre och att vara gladare. Skönt att få en förklaring till varför jag tappar ord, inte kommer ihåg, eller klarar av att koncentrera mig på saker, att jag inte är dum, så som jag känner mig. Så jag hoppas att jag snart kommer att märka skillnad. Har ätit tabletter i en vecka nu, och än har jag mest märkt av biverkningar som yrsel och trötthet men det ska gå över ganska fort.

Nu ska jag gå och lägga mig, kram på er alla! 

• fru AM

Telis: rapsolja är det som ska vara så nyttigt - men se till att få en 'obesk' sort. Jag köpte en lite dyrare på coop östermalmstorg Kutseende mer som en vinflaska). Olivolja kan man ju varva med nu när Televinken är så pass 'stor' - om han accepterar smaken. I italien står det rekommendationer på barnmatsburkarna att man ska servera pureerna med riven parmesan och olivolja

Angående parfym så är det så individuellt men jag hade förut som sommardofr RALPH från Ralph Lauren (turkos flaska) - fruktig och fräsch. Nuförtiden har jag samma doft jämt - Lola fr Marc Jacobs - men den är nog i den tyngre divisionen. Marc Jacobs har en annan - DAISY - som är lättare och mer ljust blommig. Och har en mycket snygg flaska ( med en vit gummiblomma på proppen)

Annat tips: Det finns en liten butik på Linnegatan (mellan grevturegatan och sibyllegatan) som heter Sundløf: Där finns ekologiska/organiska parfymer som jag är väldigt nyfiken på själv.m

• Liten med Mindre

Telis - riktigt smör, raps- och olivolja brukar vara fett som rekommenderas av hälsoeliten. Lilleman får utöver det dricka proviva blåbär eller shots, samt att frusna alt halvtinade blåbär varit poppis och haft grym effekt. Sen är ju 6 mån välling o gröt snällare med.

• Liten med Mindre

Parfym - vet att jag har haft flera sorter från calvin klein och issey miyaki (stavning?).

• Fru FruLLan

hejsan tjejer
    Håller tummarna för snorkis! det värmer mitt hjärta att läsa om din graviditet.
    Kramar till er alla andra också!

Tyvär kan jag inte närvara på lördag. Det vore verkligen super kul att träffa er alla igen och vin i gröngräset är precis vad jag behöver.
    Och det kommer jag säkert få också, men på annan ort.
    Ska till norrrland på 40 års kalas.
    gissar på massor av party och massa mygg....
    men säkert massa kul

men vill gärna ses vid nästa tillfälle.....
    puss

• Liten med Mindre

Synd Frullan - hoppas på bra fest norröver då. Nästa tillfälle blir i september - med planeringen i Vickans blogg på BT.

• Telis

Tack snälla för tips på parfymer! (Gröna äpplen låter ju bara för bra ) Det är ju jätteindividuellt men nu har jag iaf några att börja lukta på. Näsan brukar tröttna efter bara ett par stycken.

Smör, raps - och olivolja är noterat. Ska nog pröva att köpa gröt för mindre barn också, välling får han inte eftersom han fortfarande får ersättning.

• Telis

Tinga, tummar hålls redan inför fredag!! Gick natten bra?!

• fru AM

Telis igen: Parfymeriet i Fältöversten rekommenderas för parfyminköp: där får man prata med en expedit och kan få rekommendationer. Det gäller bara att flika in när det inte står någonn uppmärksamhetstörstande pensionär där och hänger

Telis: bild på min tidigare rekommendation:
    Img-cral0-small
    Samt en länk till Marc Jacobs Daisy"familj" (det finns tydligen flera varianter - jag ÄLSKAR flaskan!:
    http://www.daisymarcjacobs.com/

Frullan: vad tråkigt att vi inte ses på lördag - mend et blir fler gånger. Och bröllop i Norrland är ju roligt det också, med mygg och allt! 

• Telis

Oupsie, funkar tabletterna så är ju det jättebra, hoppas att biverkningarna försvinner snart!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!