• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

Hej hopp!
    Har jag skrivit här sen vi flyttade? Minns inte, har nog hjärnan full av flyttdamm.

Nu är vi på plats i vårt lilla hus, men långtifrån färdiginstallerade. Kommer nog ta några år innan vi ens är uppackade känns det som. Tur att det är sommar och finväder och att man placera eventuella besökare på den stora altanen. Tomten är jättemysig, men en djungel!! Här behövs inte planteras något, bara röjas röjas röjas. Om man kan se skillnad på ogräset och de rara plantorna förstås, vilket inte jag kan. Tur att jag ändå inte har tid med sånt. Igår hann jag köra en tvättmaskin och hänga den, idag ta in tvätten och tömma diskmaskinen. Punkt. Det är på den nivån ungefär, övrig tid ska Yngla underhållas och sällskapas med när hon sover. Meeeen, förhoppningsvis ska vi bo här LÄNGE, så vi hinner väl packa upp och fixa iordning tids nog... Fast helst skulle otåliga jag ha allting klart nyss, inklusive nya (gamla) möbler och tapeter osv. Ingen som har en (fin) gammal soffa och ett runt el ovalt köksbord att sälja? Våra moderna möbler funkar inte alls i det här huset, i alla fall inte på undervåningen där det är gamla trägolv, vedspis i köket, osv.

Siktar på den där picknicken på lördag... idag provade jag ge Yngla lite bröstmjölk i pipmugg och det gick riktigt bra, kanske en bra akutlösning om det inte funkar att amma. Undrar om man blir tagen av polisen om man står och handmjölkar brösten i parken?

BS
    Hoppas du får svar snart! Hade läkaren någon teori? Är det vanliga symptom på MS? Hoppas inte!

Skulle kommentera en massa mer men nu hinns inget mer, sorry.

Puss o kram på er!

• Liten med Mindre

Snaily - förstår precis det där med att vilja ha det klart från början... Vårt runda bord är tyvärr 80-talsfuru. Passar nog inte så bra. Men blocket o loppisar kanske.

• start september

Vad bra BS att du var och kollade upp det. Hoppas verkligen du får svar att det är något snällt som är lätt att göra något åt.

Jag förstår dina tankar så väl, jag kände igår morse en liten knöl i armhålan. Jag hoppas att det bara är ett hårstrå på fel håll eller så och det är väl det mest sannolika, men den är kvar idag med (troligen för att jag klämt så mycket). Efter en natt med mardrömmar om en läskig diagnos med allt vad det innebär parallellt med att behöva plocka ut bebisen i vecka 28 (vilket jag gick in i idag) bestämde jag mig för att ringa och kolla om den inte gått över på torsdag.  

Så, nu har jag släppt ut den nojan. Lite bättre känns det.

• start september

Snaily, kul att ni är inflyttade! Vilken härlig tid att upptäcka det nya!

Det tar tid att packa upp och med en sådan bestämd dam är det inte mycket att göra.

• fru AM

Snaily: skönt att ha flyttat in! Angående möbler så har jag tyvärr inget i den stilen du säger att du behöver i min alltför välfyllda källare ... Däremot gamla trasiga stilmöbler (mörkt trä) från 1800-talet som ser ut som om de rymt från ett slott (eller min matsal )
    Men detta kan vara ett bra ställe att fynda på om man har tur: http://www.bukowskismarket.com/items/245322-fallbord-1800-tal Och se där! Ett runt/ovalt bord! Just nu ska väl många köpa möbler till sina söta stugor så ni kanske har många konkurrenter som söker möbler i samma stil. Men om man tycker att det är ok att måla lite själv så har man en klar fördel - då kan Blocket och Myrorna vara rena guldgruvan. Eller bondauktioner/dödsbon som säljs ut. Kolla om du hittar några lämpliga här: http://www.auktion.se/
    Andra bra sajter:
    http://www.lauritz.com
    http://www.metropol.se

När det gäller Bukowskismarket och Lauritz så är det bra att hålla koll på VAR det man vill bjuda på finns rent geografiskt så att det inte blir en massa dyr icke inräknad frakt som en trist överraskning. 

Nenne: tack för input i datafrågan. Jag kommer mest jobba med Adobeprogram (Indesign, Photoshop ... ja,du vet) i Macen (fast i PC-miljö) - erfarenheter från det? Gärna när det gäller installation eller kända problem? 

• Snorkfröken77

Hej vänner bland blixtar och dunder! (jag och minsta katten är rädda och tycker det är otäckt medan resten av familjen är oberörda)

Idag hade vi vårt sista inplanerade läkarbesök på specmvc, vi fick göra en viktuppskattning igen och Leffelina räknas idag väga 3100 g (!), hon ligger 24% över normalt! Läkaren trodde att jag ev hade någon dold sockerintolerans (alla mina värden är ju superfina) och ville göra en glukosbelastning men jag tyckte det var lite larvigt med tanke på hur kort tid som är kvar och vi vet ju inte om det blir fler graviditeter för oss, vi kom överens om jag slopar en del socker fram till BF istället. Det som var extra kul med UL var att vi fick bekräftat att det var en tjej och vi fick även se hennes näsa och mun, så söt!!!

Sen var det dags för CTG och med ingen lunch i magen och obekväm ställning blev inte CTG godkänt av läkaren utan vi blev ivägskickade på lunch sen tillbaks för nytt CTG, som då blev exemplariskt! Maken muttrade något om de stökigaste damerna i trakten

Fick bekräftat av läkaren att drar det igång nu så kommer de inte stoppa det och skicka hem mig igen utan då kör de!!! Hoppas, hoppas hon kommer innan utsatt tid, det vore skönt.

Förlåt för att jag är så ego just nu, men jag försöker bara överleva nu fram till snittet och alla mina tankar kretsar runt om vi kommer lyckas få en levande bebis den här gången.

Kram!

• fru AM

Snorkis: Det låter ju som om Leffelina mår toppen därinne! Snart får hon komma ut och må toppen i mammas & pappas famn istället! Stor kram till er och hoppas det är dags snart!

• MSW

Snorkis: fäller några (hormondrypande)tårar, KLART att ni ska få med er en levande bebis! (men tycker inte att det är konstigt att det tar upp alla dina tankar! Blir det till att försöka med alla möjliga sätt att få igång det nu då?

Snaily: härligt med huset! Här tycker jag för övrigt vi inte kommit i ordning på långa vägar, och har fortfarande problem att hitta allt..

Ha en härlig trådträff, eftersom jag förmodligen inte kommer skriva mer innan dess..

• viktualia

Snaily - heja flytt, pipmuggar och annat fungerande!

September - jobbigt att nojja! Kram!

Snorkis - heja Leffelina!!!

• start september

Snorkis - hoppas så att det inte är långt kvar! Skönt också att hon är lite stor om hon nu ska komma lite tidigare.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!