• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

Liten - jag tappar också mycket hår men det drar jag bort genom att dra fingrarna genom håret.

• muggles

Jag tappar normalt en del hår men det försvinner när jag drar balsamet genom håret. Nu när jag är gravid tappar jag inte ens en tiondel mot normalt, precis som förra gången. Jag borstar mitt hår och sedan får det alltid självtorka, det torkar rätt fort.

Nä jag ska banne mig investera i en sådan Rolls-Royce-borste - because I'm worth it! Med tanke på hur länge jag haft min gamla borste (få se nu.... 15 år kanske?!) så blir den ju avskriven oavsett hur mkt den kostar...

• muggles

Lappis: har ni sprängt 40-gränsen redan? (Måste ha missat det inlägget.)

• Liten med Mindre

Lappis - fingrarna får jobba de med. Kanske ska vara glad att jag har nåt hår alls då som jag verkar fälla.
    Jag har i och för sig en borste med naturliga borst hemma, men den ger mer kompakt svårgenomträngligt hår. Undrar ju om MP är bättre. Så nyfiken man kan bli...

• muggles

Jag var ute med två tjejkompisar igår och käkade middag, vi brukar göra det en gång i kvartalet. Herrejösses vad de pratade jobb! Jag har nog kommit ifrån det där lite tror jag. Jag har ju jobbat på mitt jobb nu i 8 år så det finns väl inte så mkt mer att berätta haha.

• Fossing77

Lappis - Hi hi! Härligt med sol :)

Muggles - Elliot brås nog på mig. Bor man med en mamma som pratar både på in- och utandningen så måste man lära sig prata snabbt för att få en syl i vädret nånstans ;)

Mors dag är i maj, för övrigt. :) Jag ska fasen köpa en med, jag byter ju aldrig borste annars. Jag brukar inte tappa så mycket hår, men när jag har ammat både Tristan och Mira så har jag tappat massor. Växer ut som snygga "spret" nu ;) Tur man har hår nog för fyra i vanliga fall så det inte gör så mycket om lite ramlar av. ;)

• Fossing77

Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80040e10'

Procedure 'sp_GetShortSiteInfo' expects parameter '@sitename', which was not supplied.

/controls/shop/shared/includes/common.asp, line 52

Hmmm... jag tror inte djuraffären vill sälja en borste till mig....

• muggles

Mors dag i maj - nä så länge tänker jag inte vänta!

• Lapinette

muggles - tycker det är aptrist att prata jobb med kompisar. Har en som varit så jobbfixerad så när hon frågar hur det "går" så innebär det inte hur jag "mår" utan hur mycket jag har sålt. Orkar inte med sånt! När jag inte är på jobbet så vill jag inte prata jobb längre.

• Tinga
    muggles skrev 2011-03-02 09:15:58 följande:
    AM: jag har förstått att tex tvillingar ofta blir senare med språket (vet inte om det stämmer hos er Tinga?) för att de förstår varandra så bra ändå, de behöver inte prata ordentligt. Många tvillingar utvecklar tydligen ett eget språk dessutom som bara de förstår sinsemellan (el så är det en myt?). Så jag kan nog inte vänta mig att Ada och Beda är lika tidiga som Moa var
    Jag vet egentligen inte hur sena eller tidiga de är, för jag har inte direkt något att jämföra med. De har iofs en kusin som är fyra månader äldre och de är snarare bättre än sämre än han på att tala. Något eget språk har vi inte märkt av, men Piff & Puff är inte supertajta, så kanske det hänger ihop med det. Dessutom har vi varit flitiga både med att prata med och läsa för barnen, för att se till att de utvecklar samma språk som alla andra.

De är båda två på ungefär samma nivå, för jag har också hört att i vissa tvillingpar är den ena lite bättre på språk än den andra, och då kan det lätt bli så att den som är bättre blir "språkrör" för den som är sämre, för att de kanske kan kommunicera sinsemellan på något "annat" språk.

Man brukar ju säga när det gäller talets utveckling att pojkar är senare än flickor, tvillingar är senare än enlingar och för tidigt födda är senare än fullgångna barn, så sett i det perspektivet är det väl fantastiskt att Piff & Puff pratar begripligt överhuvudtaget. På dagis har de iallafall aldrig sagt att Piff & Puff pratar sämre än andra barn, och enligt psykologen på neo är de ju helt inom normalspannet, så jag är inte orolig för något.
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!