• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • sweetstreet
    muggles skrev 2011-02-18 18:06:55 följande:
    Sweet: ja att få färdig hemmalagad mat när man just fått bebis är ju drömmen! Vi blev bjudna på middag när Moa var ny, av makens bästa killkompisar - väldigt omtänksamt av dem!
    Ja hyra babyskydd är super. Det kostar 400 kr för 9 mån och att köpa kostar väl minst 1500 kr tror jag. Man har ju dem rätt kort tid...
    Ah såpass billigt! Skitbra då ju!!!

• sweetstreet
    passionsblomman skrev 2011-02-18 18:09:13 följande:
    Sweet, vaddå, finns det inte räkor i affären i USA?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Inte "svenska".
    Alltså inte små slata saker...

Här är räkorna jättegoda också men det är ju en helt annan typ av räka!
    Oftast köper man endast räkstjärtarna här och de är från stora räkor. De är råa och itne alls saltade sådär soms venska. I Averige köper man ju färdigkokta räkor, Som kokats i ngn saltlag eller så.,
    Eller så köper man rökta...

Jag gillar som sagt räkorna här också men det blir en annan sak. 
  • muggles

PB: jag tycker det verkar som om hela "ditt" team är väldigt bra! Det känns som att de samarbetar och har en helhetssyn på hela alltihopa. Det är säkert olika faktorer som gör att du mår piss. Jag kan tänka mig en del rent fysiskt (ev sköldkörtel osv) men en del är ju psykiskt också (sorgen över barnet som inte blev). Och då är det ju bra att de inte har så ensidig syn på det.

• Hattis

Sorry Sweetan, tänkte inte på att du befinner dig i godisexil   Och du, vad otrooooligt spännande på alla roliga och svåra sätt man kan tänka sig!  Kan väl säga att man liksom ser fram emot en rapport efter helgen

PB - låter som en mycket tänkvärd och intressant studie och på pricken för dig! Forskaren/na ska vara glada att du är med, kan ge mig den på att du kommer att bli citerad som sjutton.

• passionsblomman
    muggles skrev 2011-02-18 18:11:54 följande:
    PB: jag tycker det verkar som om hela "ditt" team är väldigt bra! Det känns som att de samarbetar och har en helhetssyn på hela alltihopa. Det är säkert olika faktorer som gör att du mår piss. Jag kan tänka mig en del rent fysiskt (ev sköldkörtel osv) men en del är ju psykiskt också (sorgen över barnet som inte blev). Och då är det ju bra att de inte har så ensidig syn på det.
    Verkligen. Jag är jätteglad att det hela rullat igång och för de kontakter jag nu har etablerat. Starten är ju nästan jobbigast, då man ska sitta och försöka ge en bakgrund och en berättelse till alltihop någorlunda samlat och helst utan att böla så det inte hörs vad man säger...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • muggles

Det slog mig förresten idag att jag nog inte har många veckor kvar att jobba! Jag har varit så inriktad på att ta en dag i taget, en vecka i taget och leva "on hold" så jag har inte alls planerat. Normalt räknar man ju ner de sista 5-6v el så men dels vet jag ju inte hur länge jag har kvar, och dels så har jag som sagt inte alls tänkt på det sättet. Insikten kom nog nu när läkaren var på mig om sjukskrivning senast om några veckor.

Idag har jag förresten känt av sammandragningar så han fick kanske rätt förr än jag trodde. Iofs är väl sd helt normalt men jag ska tydligen vara extra försiktig iom att jag är omföderska (livmodertappen kan öppna sig i smyg utan att jag känner det) och den extra tyngden av tvillingar då. Så nu ligger jag i soffan och tar det lugnt. Stackars Moa tyckte jag var vansinnigt tråkig förut innan maken kom hem...

• sweetstreet
    muggles skrev 2011-02-18 18:17:37 följande:
    Det slog mig förresten idag att jag nog inte har många veckor kvar att jobba! Jag har varit så inriktad på att ta en dag i taget, en vecka i taget och leva "on hold" så jag har inte alls planerat. Normalt räknar man ju ner de sista 5-6v el så men dels vet jag ju inte hur länge jag har kvar, och dels så har jag som sagt inte alls tänkt på det sättet. Insikten kom nog nu när läkaren var på mig om sjukskrivning senast om några veckor.

Idag har jag förresten känt av sammandragningar så han fick kanske rätt förr än jag trodde. Iofs är väl sd helt normalt men jag ska tydligen vara extra försiktig iom att jag är omföderska (livmodertappen kan öppna sig i smyg utan att jag känner det) och den extra tyngden av tvillingar då. Så nu ligger jag i soffan och tar det lugnt. Stackars Moa tyckte jag var vansinnigt tråkig förut innan maken kom hem...
    Bra att du vilar!!
  • sweetstreet
    Hattis skrev 2011-02-18 18:15:11 följande:
    Sorry Sweetan, tänkte inte på att du befinner dig i godisexil   Och du, vad otrooooligt spännande på alla roliga och svåra sätt man kan tänka sig!  Kan väl säga att man liksom ser fram emot en rapport efter helgen

PB - låter som en mycket tänkvärd och intressant studie och på pricken för dig! Forskaren/na ska vara glada att du är med, kan ge mig den på att du kommer att bli citerad som sjutton.
    Hattis,
    ja det känns galet galet galet!!!

Och jo OM jag testar blir det nog på måndag eller tisdag tror jag. Om inte tanten kommer innan dess. Min Bim är annars på tisdag.....
    FAN vad jag känner mig DUM!!!!!! 
  • muggles

Sweet: vad spännande men samtidigt jobbigt också. Förstår precis varför du inte berättat för din make, jag brukade också låta bli av samma skäl. När har du BIM?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!