• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint

AM: Nej jag skulle inte fixa ha henne hemma själv, men R kommer vara hemma en vecka-10 dagar så då får hon nog vara hemma så får han underhålla henne, eller så länge vi märker att hon fixar att vara hemma.. Får komma i håg att köpa näsdroppar så det finns

Vickan: Vi har brauns örontermometer som vi köpt på apoteket, tror det kommit någon ny variant nu också av något annat märke. Men jag tycker den funkar bäst nu när dotterns öron blivit lite större, så svårt att få in den exakt annars, och det är svårt att få exakt ändå..  Men det ger iaf en hint hur dom mår.. 

• Liten med Mindre

Heja Smint o Oupsie! Hoppas ni alla hinner blir friska o pigga. Med Mindre blev jag av med en jätteförkylning typ dagen innan värkarna började - hoppas kroppen väntar ut er Smint.

Örontermometer - vi gav upp det. den vi lånade av mina föräldrar visar olika värde varje gång vi prövat. Kändes inte lysande.

Snartis - hoppas Kicken får hjälp hos doktorn! Stackarn!
    September - låter mer som magsjuka än matförgiftning när det är så utspritt mellan gångerna. De kan ju vara känsliga länge efteråt.

BS - det var jag som undrade hur det gick för Iris. Med tanke på att ni verkar ha fått in bra vanor så hjälper ju inte nåt så banalt som vatten före maten eller nåt. Hade annars en kompis på lågstadiet som fick pröva det. Det bästa ni kan göra, oavsett storlek på barnen - är ju att fortsätta med alla aktiviteter hon tycker är skoj, o begränsa sockret (kommer från en sockerjunkie av stora mått).
    Vad gäller dig själv så måste du ju få ha någon dag i veckan som du slappnar av också. Även om det är svårt att komma igång dagen efter.

Här har vi haft en mysig helg, jag o barnen. Trevligt fikabesök och sen mysiga lekstunder. Njuter varje sekund med lilleman känns det som. Mindres trotsutbrott kanske inte är njutbara ännu, men hon har snålat med dem i helgen. Endast maken lyser med sin frånvaro. förbereder expedition långt norrut och är begravd i sina hobbyaktiviteter. Som att han är bortrest redan, fast de inte åker förrän på onsdag...

• porchez

Oj vad mycket sjuka barn i tråden! Kan det inte gå mot vår och varmare tider snart så vi alla får hålla oss friska snart. Själv har jag bott med en kollega hela helgen sim var genom förkyld, hostade och snörvlade så får se om jag klarar mig...

• passionsblomman

Hm, min son är också sjuk! Han har haft feber sedan i fredagskväll, när han efter handbollsträningen kom hem och sa"jag känner mig helt färdig mamma! Det gör så ont i halsen!" Så, ingen match för honom idag heller. Sist fick han avstå för att han sträckt baksidan av knät.
    Jag får hålla honom hemma imorgon, så han har en feberfri dag åtminstone. Plötsligt framstår hans kinkiga och skitsura humör under förra veckan i lite annan dager...

Flunsan jag själv åkte på innnan min födelsedag satt ju i i över två veckor, så man börjar ju känna att det kunde få bli kurant härhemma nu.

Hur är det med Telis? Du verka ju ha åkt på både virus och streppar-precis som jag så ofta haft. Det är inget kul alls! Ofta missas det ena eller det andra också, beroende på vilket som visar tydligast symtom. Du har väl fortsatt ta pencillinet? En av alla de många läkarna jag träffat under åren, sa att det inte är så ovanligt att man har "lite av varje" och att det då dels kan ta hemskt lång tid innan kroppen orkat mota både virus och bakterier, och att man mycket väl kan behöva pencillin, fast att de snabbaste halsodlingstesten inte visar något.

Nu när bättringsvägen förhoppningsvis är på G, skulle jag rekommendera en insats för immunförsvaret med Chi San och Mivitotal samt smoothies och juicer med bär/frukter och grönsaker, Grönt thé, honung, färsk ingefära etc. Allt för att ge kroppen lite boost för att slippa åka dit igen, vilket är gräsligt lätt hänt efter en sådan pärs som du har nu.
    Blåbär har tex visat sig innehålla något som faktiskt hjälper kroppen att ta hand om virus. Honung, vitlök och ingefära är antibakteriellt. Ingefära är ju värsta dunder medicinen mot allt möjligt i Kina förresten. Chi San innehåller Rysk rot, Rosenrot och ginseng har jag för mig. Man blir faktiskt piggare av det.

Själv josade jag en blandning av tomater, selleri, morot, apelsin och chili, för att chili ska sätta fart på både matsmältning och förbränning. Jäklar vad starkt det råkade bli!
    Vi drack den vrålstark i tre dagar, men idag hade den stått till sig så galet stark att jag fick blanda ut den med ny juice så det blev hanterbart att få i sig.
    Jag prövade chili i frukostjuicen med. Apelsin, blodgrape, morötter och citron plus chili då. Jättegott! Jag kommer aldrig mer att få en UVI så mycket surt jag får i mig med juicerna!
    (Grape är också bra för förbränningen förresten, precis som selleri och ingefära)

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • smint

PB: Åh så goda juicer du gör, frukost juicen lät galet god...

chili ja, vi gjorde laxburgare till middag med lite chili i smeten, sedan skall det vara en kall sås men youghurt, mango, lime och chili till.. sambon hackade upp och la i färsen och jag råkade ta resten till såsen, skulle nog smakat av efter en stund för fy vad starkt det blev.. tog överhanden helt i såsen.. men men biffarna och potatisen var goda       Recept kommer nedan för dom som vill

www.arla.se/default____17653.aspx 

• passionsblomman

Apropå recept, AM-jag vill väldigt gärna ta del av det där fiskreceptet med apelsinsåsen! Det låter väldigt mycket som någo i min smak. *slurp*

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • smint

nu börjar en jättebra Wallanderfilm, men jag kommer bara somna så lika bra att förpassa sig till sängen..

Oupsie: Hoppas det händer lite i natt för dig, eller att ni får komma in i morgon.

Jag är inte så farligt förkyld som tur är, det är mest dottern som är hängig.. Har precis skrivit mail till svärmor ang vår plan för dottern de närmaste dagarna. Så hon är medveten om att hon får jobba hemifrån i värsta fall..

Liten: Härligt med myshelg med barnen, låter som maken skall på en spännande expedition, hur länge skall han vara borta?

september: Stackars dottern, hoppas hon är på bättringsvägen nu iaf..  

• Fossing77

Örontermometer har vi med. Braun från Apoteket. Funkar kanon, men är lite knepig på Mira som har små öron än ;) Frågar man på sjukhuset så fördrar de ju rumptermometer för den är mest exakt. Men vi kör på öron här hemma även om vi har en för rumpan med. Behöver ju ofta inte veta exakta tempen, bara om det är läge för Alvedon eller inte liksom. :)

Jag hade nog haft mitt fsk-barn hemma i den mån det gick första tiden. Elliot går ju i tvåan så han fixar ju sig själv till och från skolan så därifrån är bakterierna oundvikliga om man säger så. ;) Mira smittade jag nog ner själv det första jag gjorde, var tokförkyld från dagen innan förlossningen och Calle låg däckad de 3 första dagarna efter Mira föddes. Eftersom jag har Tristan hemma med så var det jag och barnen helt själva då, men det gick fint. :) Mira fick vi till och med ge Nezeril för hon kunde inte amma med sin täppta näsa. Har fortfarande ingen fsk-plats till Tristan, ska jag gå hemma så får han vara här med. :) Inte orkar jag springa till fsk och hämta och lämna för en 3-timmarsplacering. Det är jag alldeles för bekväm för. ;)

Håller tummarna för både smint och Oupsie! :)

• viktualia

nu har maken shoppat en örontermometer och Trollet blir säkert nöjd över att slippa rumpvarianten...

dags att sikta mot sängen! godnattkram på er!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!