• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint
    Fossing77 skrev 2011-01-30 21:24:19 följande:
    Örontermometer har vi med. Braun från Apoteket. Funkar kanon, men är lite knepig på Mira som har små öron än ;) Frågar man på sjukhuset så fördrar de ju rumptermometer för den är mest exakt. Men vi kör på öron här hemma även om vi har en för rumpan med. Behöver ju ofta inte veta exakta tempen, bara om det är läge för Alvedon eller inte liksom. :)

Jag hade nog haft mitt fsk-barn hemma i den mån det gick första tiden. Elliot går ju i tvåan så han fixar ju sig själv till och från skolan så därifrån är bakterierna oundvikliga om man säger så. ;) Mira smittade jag nog ner själv det första jag gjorde, var tokförkyld från dagen innan förlossningen och Calle låg däckad de 3 första dagarna efter Mira föddes. Eftersom jag har Tristan hemma med så var det jag och barnen helt själva då, men det gick fint. :) Mira fick vi till och med ge Nezeril för hon kunde inte amma med sin täppta näsa. Har fortfarande ingen fsk-plats till Tristan, ska jag gå hemma så får han vara här med. :) Inte orkar jag springa till fsk och hämta och lämna för en 3-timmarsplacering. Det är jag alldeles för bekväm för. ;)

Håller tummarna för både smint och Oupsie! :)
    nej för 3 timmar hade det känts som bara och vända.. men ni kan inte ha honom 3 dagar och lite längre och ledig 2?  Fast funkar det att ha honom hemma så är det ju mysigt
  • Fossing77
    smint skrev 2011-01-30 21:28:07 följande:
    nej för 3 timmar hade det känts som bara och vända.. men ni kan inte ha honom 3 dagar och lite längre och ledig 2?  Fast funkar det att ha honom hemma så är det ju mysigt
    jo, den varianten finns oxå, men han hann ju aldrig börja innan mira kom till så han får vara hemma tills mira måste börja så det blir väl drygt ett år till. skönt att han kan vara med oss tycker jag, ser många barn på jobbet som nog skulle mått bra av att få vara hemma lite mer. :) vi hasar mest runt och myser vi ;)
  • Ore

Oms: Härligt att semestern blev så lyckad!

Fyller på uppdateringen med att Hattis och Izzie och plussat (Eller hade de gjort det innan du åkte?) Är det någon mer? *orolig att jag glömt någon* September är ju relativt nyplussad också, men det var väl mer än tre veckor sedan...? Eller?

Förutom Mugglans TTS-drama, så dök det upp ett sent mf, tyvärr... Frullan var gravid, men förlorade barnet i v.16, och hon har det ganska jobbigt just nu...

Hoppas att alla sjuklingar kryar på sig. Ingen nämnd och ingen glömd men tarmvred, sår i halsen och andra otäckheter är verkligen inget vidare...

Ledstänger: www.hlf.se/produkter/produktoversikt och www.ledstanger.com/ledstang_ledstangsprofiler.asp är två sidor som jag har tittat på... Men de flesta byggfirmor har säkert också koll på det. En stor trapptillverkare vars sida jag har tittat mycket på är www.atab-trappan.se

Örontermometer: Har en från Topcom, men har ännu inte använt den i örat. Men den visar bra vid normaltemperatur, när vi mäter på pannan. Mycket lätt att göra på ett sovande barn dessutom.

Finns myyyycket mer jag vill kommentera, men hälften är glömt och den andra hälften hinns inte med.

KRAM till er alla!

• Piggelin1

Smint, vi hade Amanda hela dgr hos dagmamman de två första veckorna efter att lilleman var född, sen trädde ju de 15 h/vecka (3 dgr a´ 5 timmar) in. Vi resonerade som så att hon hinner bonda med lillebror så mkt sen ändå plus att vi tänkte att tillvaron var ju rätt rörig för henne ändå de första dagarna med en lillebror (hon har ju haft ensamrätt på oss i tre år), så då är ju en "vanlig vardag" hos dagmamman ngt som inte ändrades precis samtidigt med. Lite snuva drog hon hem runt jul & smittade os allihopa, men då var vi ju redan inne i 15-timmarssvängen.
    Mannen & jag tyckte dessutom att vi ville ha lyxen att tillsammans fokusera på bara vår lille pojk de första dagarna. Efter det är det ju delad uppmärksamhet för hela slanten.
    Just det, de första sex pappadagarna var mannen hemma hela dagarna, de sista fyra delade han upp på halvdagar, så drygade vi ut det lite. Funkade kanon för oss!

Har nog inte sagt det, men lycka till både Smiint & Oupsie! Snart är ni ute på andra sidan!

Sweet, grattis i efterhand! Lät som en riktigt god lunch det där!

• Piggelin1

Smint igen, däremot hade jag Amanda hemma en vecka precis innan lilleman föddes, eftersom det gick lite magsjuka hos en av de andra dagmammorna. Magsjuka var typ det sista vi ville dra på oss, så då mös hon & jag tillsammans hemma istället

• Oms

Ore - tack för ytterligare update!

så Frullan var gravid igen? det hade jag missat. himla tråkigt med ett så sent missfall, v.16 usch... det måste vara jättejobbigt att gå igenom - många styrkekramar till Frullan

minns inte om Hattis o izzie hann plussa innan jag åkte, har ett svagt minne av att Hattis gjorde det eller så ville jag det bara så jag tror att det hände

tack för alla välkomnanden! Det värmer att veta att man har så många nätvänner outhere

Snartis  - välkommen tillbaka till tråden igen är det månne så att hon är gravid med en tvåa?? grattis isf annars så får jag hålla tummarna för en sådan

nu har vi rebootat och total återställt dotterns HTC som fått tuppjuck och skickar ett felmeddelande hela tiden... hoppas att det fungerar denna gång för nu måste jag i säng - jag har en låååång dag imorn!

• Piggelin1

Här har vi haft en riktigt bra helg & delvis med bara lilleman! Rena lyxen de stunder man bara har ett barn att ta hand om numera (speciellt som Amanda minst sagt är inne i trotsperiod senaste tiden). Var nere hos mina föräldrar & lämnade Amanda i fredags för ett dygn framåt. Väl hemma igen så var jag med mannen på stan efter han lämnat jobbet & köpte skor som passar till min klänning & sen tog vi en kaffe, innan vi drog hem igen för lite sushi & börja greja med sånghäfte/festprogram. Allt sånt där som tar tid, men som är attans svårt att hinna med när två barn pockar på uppmärksamhet allt som oftast....
    Frukost på vårt favvoställe i lördags fm & sen var vi & slutgiltigt bestämde ring (har varit några vändor innan)!
    Var förbi en blomsteraffär (tack PB för tipset om butiken - de verkar grymma där!) för att prata brudbukett & sen vidare till hon som syr min kläning, för en första provning. Såååå kul med alla förberedelser Har ju tom surfat runt här på BT & kollat sånt som denna sajten egentligen handlar om - har jag ju aldrig gjort förut
    Hämtade Amanda sen igår em, som haft det kanon hos mormor & morfar. Mysigt att hon trivs där & att det funkar att sova över.

Ikväll matade vi lilleman med flaska första gången, tänkte att vi så smått ska vänja honom vid det, så att det inte blir tvärstopp sen - gick över förväntan, han slukade alltihopa bara sådär Trodde faktist inte att det skulle gå så lätt/funka - han har ju bara fått från bröstet de tio veckor som gått sen han föddes.

Mao - just nu känns livet BRA

Godnatt på er!

• Piggelin1

Välkommen hem Omsan, säger jag med! Lät som en härig resa!

• passionsblomman

Oms, du har ju varit borta i eeeeeevigheter, så det är ju alldeles omöjligt att komma håg vad som var outat och redan berättat då, och vad du har missat....
    men som sagt, på den dramatiska sidan så är det ju Mugglans operation för lilla Ada och Beda-gud, där var man ju helt ifrån sig i en hel massa dagar!
    Frullans mf var en hjärtskärande nyhet också som sagt.

Plussade är ju Izzie, Hattis och September.
    Man kan också notera och jubla över att Lappis har skuttat fram en hel massa steg i den förbenade kön till sitt plus.

Snigel har en kämpig tid med en riktig liten skrik-Yngla som inte lämnar någon lugn och ro eller sömn.
    Sömnen kämpar Parnassia också med för Lilla vägrar sova som hon borde för att ammma ska få sova med.
    Ätandet går däremot stadigt framåt för Piff&Puff och de har fått nyrenoverade jättefina barnrum nu också.
    EA tjorvar med de förbaskade köksluckorna så det drar uuut på hennes färdiga kök så inåt bängen och jäklas gör de med hennes jobb-paprikor också. EA behöver nå´t riktigt KUL i händelserna snart! Som ett plus eller så...

Klockarbol renoverar också i rent terapeutiskt syfte. Det blir ett kök i vaniljsåsgult och rooosa! Annars tror jag snart maken har satt sin sista potatis, eller så är det kokta fläsket stekt. Eller så tar han sitt förnuft tillfånga och vaknar till snart?

AM har satt maken i hushållsskola, för nu får det vara färdigcurlat.
    Nenne curlar inte, men lite skidor har hon åkt. Och Pricken fortsätter att sköta sig som det mest välartade barn någonsin.

Sweet har ått skriva en meriterande artikel på sitt jobb, kämpar på med detta strul med greencardet och har dessutom fyllt år häromdagen.

Fyllt år har Piggelin, jag och Mugglan också för den delen. En jädra massa år. Typ 40. Jag tror vi alal hade fina födelsedagar. Fira ska Piggelin fortsätta med för hon planerar dop och bröllop för fulla muggar. Snart smäller det!
    På renoveringssidan väntar vi fortfarande på att Ore ska få flytta in i sitt hus, men Vickan har å andra sidan möblerat färdigt sitt nya vardagsrum.

På glamoursidan så ska AM snart på den där tillställningen som kräver aftonklänning, så det följer vi med spänning klädvalet inför.

Smint och Oupsie ska ju snart leverera, fast det är väl bara Smint som är "färdigruvad" än, medan Oupsiestackarn har sån satans foglossning att igångsättnig är på tapeten någon vecka "för tidigt".

Nya "ansikten" tror jag det är några också. Fossing har du väl aldrig träffat än? Och hur är det med Kapellösa?

Själv har jag också träffat nya ansikten, då något som heter "Multimodala teamet" har kommit igång för min del. Där ingår en kurator, en sjukgymnast, en läkare och så en till som jag inte vet vad hon är, men det har med hälsa och vägledning att göra. Jag har påbörjat ny kosthållning och satt upp några försiktiga mål för att "självmedicinera mig" upp till ytan lite. Det går hittills bra. Dagsljus, röröelse och bra mat och att få ordning på sömnen är de fyra ben jag ska försöka få stadiga och bygga vidare på. Jag har dessutom med mina nya vanor tappat 5,4 kg. Mest troligt merparten vätska, men ändå väldigt skönt. Det är ca 25% av vad jag måste kapa totalt.

få se nu...

MSW håller på med undersökningar och värden som jag hela tiden blandar ihop och tappar kollen på (förlåt MSW!) men jag troooor att det senaste var att det verkar positivt eller hur fasen var det?

Porchez har haft mycket på jobbet och en del funderingar om ifall en vän eller mer än en vän. -Hur har DET gått förresten Porchez?

Visst vet du att Snorkis är gravid igen? Det var väl ute innan du åkte? eller? Iallafall ligger hon just nu lite lågt med tanke på de stundande förlossningar som är i faggorna och känns jobbiga. Hennes väntan på egen förlossning är naturligtvis hemskt ångestfylld och det har varit några jobbiga turer till UL och kollande och lyssnande efter hjärta som slår.

Liten jobbar på att sätta upp mål på jobbet och kämpar en del med den nya ledningen och arbetssättet.

Och JUST det! Snigel och maken håller på och funderar på att flytta till huvudstaden. även NENNE snackade nyligt om att flytta!

Vad var det mer då, jo. Telis har börjat jobba igen och har fått känna på hur det sliter i hjärtat att plötsligt få så himla lite tid med sitt barn. Fast nytt jobb är ju kul-tror jag? -och nu är det helt orivilligt hemmatid pga rejäl halsinfektion.

Nu står det still så jag postar så länge...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klockarbol

Välkommen hem Oms

Väntar med spänning på att nya trådbebisar ska göra entré och att befintliga trådbebisar ska låta sina päron sova på nätterna.
    Sänder varma och ljusa tankar till kommande trådbebisar.

I går lagade jag och flickorna med förenade krafter Röd linssoppa. Både roligt och gott

I dag harvade jag och Äldsta iväg med Yngsta till veckans ridlektion (skitskaftet jobbade sent), ett riktigt teamwork är slika projekt. Jag kör samt pekar och visar Äldsta vilka tåtar och remmar det ska meckas med. Äldsta meckar med tåtar och remmar och svär över brutna naglar. Yngsta pratar oavbrutet.
    Typiskt teamwork

Dagens ridlektion var smått kaotisk.
    Skulle ha varit uteridning men små hästar i djup snö funkar inget vidare och det är pruttråkigt att skava runt runt på gårdsplanen. Så uppvärmingen skedde ute och sedan avslutades lektionen inne med gångarter.

En pappa till något av barnen i Yngstas ridgrupp visade prov på enastående hål i huvudet i dag.
    Han står med ryggen mot dörren som går från läktaren in på ridbanan och pratar med någon annan förälder. Tydligen var han på väg in på ridbanan under pågående lektion för hupp som det är så trycker han upp dörren med ryggen.
    Rakt i ansiktet på en av ponnyerna...
    Som givetvis blir aprädd - skriker puma och mord i högan sky - och börjar skena.

Summa summarum:

- Yngstas ponny stegrar sig för att sedan promt bocka av Yngsta som landar på ansiktet i sanden.

- 2 av 5 småhästar skenar som besatta varpå båda barnen ramlar av. Den ena hann jag inte se när den damp i backen, den andra fastnar med foten i stigbygeln (det är därför även små barn ska ha vettig skor när de rider och inte snowjogging...), slungas in under hästen, blir översprungen och får hjälmen avsparkad... Det visade sig efteråt att mamman hade lossat på remmarna på lånehjälmen för att "det inte skulle sitta så hårt" på hennes barn...

- 1 ponny springer mycket fort men hindras från att börja skena av kvicktänkt förälder (tur ändå att det är små hästar!)

- 1 ponny tittar förvånat på (stallets segpropp)

Sån't här händer visserligen blixtsnabbt men jag hinner se hela händelseförloppet ovan innan jag får pappskaftet till pappa att FLYTTA SIG UR DÖRRHÅLET så vi andra föräldrar kunde komma in för att sopa av små barn och fånga ponnyer...

Det stackars barnet som hamnade under sin häst skrek i högan sky, trodde på fullt allvar att hon gjort sig riktigt illa ett tag men förutom huvudvärk och ont i foten som fastnade så verkar det ha gått bra tack och lov.

Barnet som satt kvar på hästen som stått still hela tiden ville åka hem (!)

Yngsta fick sand i ögat och var upprörd en stund tills hon lyckats blinka ur all sand och fått tårarna torkade. Lite småskakig var hon allt men inte värre än att hon traskade fram till mamman till barnet som blev översprungen och förkunnade på ett utpräglat lillgammalt sätt att  - "Man ska ha säkerhetsväst på barnen när dom rider, TÄNK om hon hade blivit trampad!!!!"

Sen fick hon byta häst med den flickan så alla vågade sitta upp igen och lektionen avslutades i lugn och ro med alla ponnysar i grimskaft med vidhängande förälder el dyl.

Hästar är ju som bekant flyktdjur och på vår ridskola ingår obligatorisk föräldrautbildning för att vi föräldrar inte ska orsaka olyckor genom okunskap. Antar att just den pappan funderade över något annat när de gick igenom ridhusvett?

Om ni kan ana så vansinnigt stolt min lilla höna är över att hon "Minsann suttit kvar på en häst som stegrade sig!!!!"
    Vi hindrade henne dock från att inga mormor och farmor för att skryta om bedriften

I övrigt suger livet ganska fett. Jag jobbar hårt (mycket hårt) på att hitta vila i små händelser och stunder, att orka se det som finns runt omkring mig. Som tex kalabalik i ridhuset.

Eller duvhöken jag såg i går när jag var ute och rökte. En ung duvhök (tror jag iaf den var ganska brunaktig) som kom farande från höger och misslyckades kapitalt med att ta sig en talgoxe i syrenhäcken. Efter kraschlandningen i syrenhäcken satte den sig på gungställningen 3 meter ifrån mig och putsade på sin självkänsla.
    Där satt den i flera minuter innan det körde förbi en bil.
    Vackert och rent magiskt  Solig

Nattinatt

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!