• Wedding2012

Fler som ska gifta sig 11/8 -2012?

Någon mer här som ska gifta sig 2012? jag vet att det är väldigt långt fram men det kanske finns fler ändå =).

Min sambo friade till mig den 14/8 på våran 1 års dag för förlovning och den 11e augusti 2012 blir det bröllop! =D.

• Svar på tråden Fler som ska gifta sig 11/8 -2012?
  • Millan1984
    september87 skrev 2011-09-13 18:50:00 följande:
    Just maten ska vi nog lyxa till de me catering ;) vill inte belasta mina nära å kära för mycket me å laga mat (för själv e jag urusel på matlagning) vad finns de i naturen som man kan ta in...eller vad tänkte du på? i blomväg är de ju inte så mycke som blomstrar ute i de vilda i aug. ...
    Jag har faktiskt den turen att ha bekanta som både e fotograf å frisör =D
    Hur många har ni bjudit?
    vi kommer nog ha ca 60-70 gäster å budgeten kommer landa på 50-60 000:- gärna mindre om vi har tur ;)

Hur kommer ni göra med bröllopsresa, ta de direkt efter, vänta eller ingen alls?
    Man kan plocka små stenar som man skriver gästernas namn på som placeringskort, har man grönt tema eller vill följa ett naturtema kan man plocka in löv etc...Vi har tillgång till frisör,sminkös, solist, och en bekant som ska göra vår mat.Ca 60 gäster blir det. Egentligen var det 56, men det blir några småbarn också, men vi har sagt att vi vill att det endast ska vara vuxna på kvällen (förutom familjens barn). Bröllopsresan tar vi nog i efterhand...
  • Silme

Yes, nu har vi fått klartecken, vi har en prel.bokning på Ljunglöfska Slottet i Bromma 11/8. Så skönt!
    Nu ska jag skicka iväg ett mail till vår vän fotografen och höra om han är upptagen den dagen. Hoppas verkligen inte det men risken är ganska stor, han är väldigt duktig och poppis...

Vår budget kommer, som det ser ut nu, hamna på runt 70-80 000 men då har jag tagit i lite i överkant på det mesta. Runt 30 st gäster blir det nog som mest (barnfritt).
    Vi lägger det mesta av pengarna på själva bröllopsfesten, varken jag eller sambon är mycket för krusedull och pampigt så det blir en ganska enkel vigsel+fest.

Bröllopsresan tar vi senare, troligen på vinterhalvåret.

Har inte läst hela tråden, någon/några mer som ska gifta sig borgerligt?

2012-08-11?
  • Hanna05
    Silme skrev 2011-09-17 10:11:33 följande:
    Yes, nu har vi fått klartecken, vi har en prel.bokning på Ljunglöfska Slottet i Bromma 11/8. Så skönt!
    Nu ska jag skicka iväg ett mail till vår vän fotografen och höra om han är upptagen den dagen. Hoppas verkligen inte det men risken är ganska stor, han är väldigt duktig och poppis...

Vår budget kommer, som det ser ut nu, hamna på runt 70-80 000 men då har jag tagit i lite i överkant på det mesta. Runt 30 st gäster blir det nog som mest (barnfritt).
    Vi lägger det mesta av pengarna på själva bröllopsfesten, varken jag eller sambon är mycket för krusedull och pampigt så det blir en ganska enkel vigsel+fest.

Bröllopsresan tar vi senare, troligen på vinterhalvåret.

Har inte läst hela tråden, någon/några mer som ska gifta sig borgerligt?
    2012-08-11?
    Oj, för att ha en enkel vigsel + fest och inte fler gäster än så lät 80 000 ganska mkt!! :P
  • Silme
    Hanna05 skrev 2011-09-17 12:27:36 följande:
    Oj, för att ha en enkel vigsel + fest och inte fler gäster än så lät 80 000 ganska mkt!! :P
    Haha ja, jag såg det i efterhand att det ser väldigt motsägelsefullt ut... Flört
    Med enkel menar jag att vi inte kommer att lägga så mycket tid och/eller pengar på allt runtomkring. D.v.s. dekorationer på borden, trycksaker, kläder, håruppsättning, skor, buketter, m.m.
    Inte massa ryschpysch/gulligt/puttenuttigt, vi är inte sådana någon av oss så det skulle bara kännas konstigt att lägga tid på sådant. Glad
    Hoppas på att kunna pressa ner budgeten ordentligt, kanske så att den landar på 60-70 000 som mest.
    2012-08-11?
  • Hanna05
    Silme skrev 2011-09-17 12:36:07 följande:
    Haha ja, jag såg det i efterhand att det ser väldigt motsägelsefullt ut... Flört
    Med enkel menar jag att vi inte kommer att lägga så mycket tid och/eller pengar på allt runtomkring. D.v.s. dekorationer på borden, trycksaker, kläder, håruppsättning, skor, buketter, m.m.
    Inte massa ryschpysch/gulligt/puttenuttigt, vi är inte sådana någon av oss så det skulle bara kännas konstigt att lägga tid på sådant. Glad
    Hoppas på att kunna pressa ner budgeten ordentligt, kanske så att den landar på 60-70 000 som mest.
    2012-08-11?
    Tycker ändå att 70 000 kr låter mkt för endast en lokal, vigsel, mat för 30 gäster :)

Vi kommer att ha 85 gäster, och vi har en budget på 35 000 ungefär. Och då kommer vi även dekorera, köpa fina kläder, frisyr osv osv.. :)
  • Millan1984

Nu har vi varit och kikat på ringar, jag vet ju redan vilken jag vill ha, men sambon skulle gärna vilja byta sin till en lite bredare då han endast ska ha en ring. Vi hittade en Classic 5 mm, svagt rundad för ca 5100 kr, då lämnar vi in våra gamla ringar och får lite rabatt, men nu måste man rota rejält i smyckesskrinet efter guld som bara ligger.

Vi räknar lite löst:

mat (buffé): 10.000 kr (men vi hoppas ju att det blir billigare)

kläder för oss båda: 7.000 kr

alkohol: 15.000 kr (systembolaget)

fotograf: 6.000 kr

dj/trubadur: 5.000 kr

festlokalhyra: 800 kr

blommor (bukett + dekoration) 3.000 kr

ringar: 16.500 kr

Sen dekoration + papper är en summa som än så länge är osäker då vi inte vet vad allt kostar.Hår & smink hjälper mina systrar mig med.

Undrar om man glömt någon post??

Men

• CorneliaApplehoff

När jagl äser her blir jag nästan lite rädd.. Vi har tänkt "Budget" bröllop då vi inte har n¨gon möjlighet att spara in några direkta summor tills den 11/8 pga personliga skäl. Jag vet att min kollega fick ner sin summa till ca 25000 kronor så runt där tror jag vi landar.

När det gäller kostym köpte min sambo en fin på Ullared faktiskt för 499 som kommer att användas till bröllopet samt skor på en outlett för 400 kr. Det enda som saknas är den snygga vita skjortan och vinröd slips.
    När det gäller klänning har jag tänkt beställa från kina faktiskt. www.dhgate.com. Min kollega beställde därifrån och hennes var superfin (och billig) så en sådan får det bli. Kommer gå på max 1500 kronor har jag bestämt.
    Alkohol kör vi till Tyskland och fixar.
    Fotografen är en vän till min bror som gärna gör detta för att öka hans portfoilio då han är en duktig änsålänge "hobby" fotograf så vi tänker där max 1000 kr.
    Min bror är i sin tur kock och vi hoppas att kunna få en bra & billig meny (buffemat) genom honom & jag har själv tänkt & göra tårtorna (dels för att det är kul & dels för att jag är ett kontrollfreak)
    Likaså blombuketten fixar jag själv då jag inte vill ha något dyrt eller för fancy.
    Lokalen vi tittat på kostar oss 4700 kronor (då ingår även porslin & glas) men vi har ännu inte bestämt oss för denna.
    Inbjudningskorten kommer jag göra själv och bordsdekoration likaså.
    När det gäller ringar kommer vi nog göra så att jag får en ring till & sambon bytar ut sin till lite tjockare.
    Musiken kommer troligen bli sportify (faktiskt) ev en vän som ställer upp för en mindre summa pengar.

Totalt kommer detta då landa på (löst räknat) 20 000 kr.

Då får jag som jag vill ha det men ändå enligt en budget som fungerar för oss..

• Millan1984

CorneliaApplehoff: låter ju kanon tror ni kan fixa det Skulle också vilja kunna göra buketten själv, laga mat, och baka tårta, men inser att det måste nått proffs få göra (min gamla dagmamma ska hjälpa oss med maten).

Vissa saker kan vi inte budgetera än så vi sparar som bara den så att utrymme finns för oväntade saker. Men vi ska göra allt för att komma under budget...

• Millan1984

Ni som snart ska gifta er; hur gör ni med vigselprogrammen? Hur många gäster har ni och hur många vigselprogram ska ni göra? Har hört att man ska göra många fler än antalet gäster då det kan komma folk till vigseln (som inte ska komma på festen). Vad ska ni ha för papper?

• CorneliaApplehoff
    Millan1984 skrev 2011-09-20 22:13:44 följande:
    Ni som snart ska gifta er; hur gör ni med vigselprogrammen? Hur många gäster har ni och hur många vigselprogram ska ni göra? Har hört att man ska göra många fler än antalet gäster då det kan komma folk till vigseln (som inte ska komma på festen). Vad ska ni ha för papper?
    Jag har tänkt att utnyttja en enkel skrivare/kopiator och lite snyggare papper. Sen för att göra dem lite snyggare ska jag lägga till ett sidenband på framsidan i vinrött.. Det är iaf där min tanke är just nu. Vi har 45 gäster och jag har tänkt göra ca 55 kopior (A5 format)
Svar på tråden Fler som ska gifta sig 11/8 -2012?