• passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Allra käraste trådvänner.
    Vi går mot brons och guld september. Nya planer, nya val, nya möjligheter.
    Nu har vi följts åt så länge, så nu går det inte att släppa taget. Nu måste vi få veta hur fortsättningen som följer blir. För oss alla.

Det är mer värt att ha varandra i de tuffa tiderna än vad ord räcker att beskriva. Det är mer glädje än någon kan fatta att få dela alla skratt och det goda som händer med vänner tvärs över alla avstånd.

Det är med förväntan jag ser fram emot vår gemensamma höst.

Ros

"Det är inte så svårt att vara modig om man inte är rädd."/Mumintrollet

Förra tråden:www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-17 19:16
    Försöker lägga länken till gamla tråden igen då: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html
  • Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
  • passionsblomman

Fru Sy, jo vi eldar med ved och -trots vad alla förståsigpåande (karlar) som hälsar på oss säger-så har vi faktiskt tänkt fortsätta med det.
    Problemet med vårt system är att det är ett gammalt härke till panna som både varit ved och sedan oljepanna och på den är det satt en sk vedförugn. Dels blir vägen till skorstenen väldigt lång för röken att gå och dessutom är det gammal SKIT som behöver bytas. Förutom de så är det helt värdelöst att inte ha ackumulatortankar så man kan lagra värme i dem. Vi får ju för bövelen elda HELA tiden nu, och kan inte ens åka bort några dagar utan att allt skulle frysa ihop.
    Vi ska byta till en ny vedpanna med möjlighet att koppla på kombinationer som pellets och sol tex framöver-ifall vi skulle vilja det. Men i nuläget är en bra vedpanna med tre acktankar det viktiga. Och en elpatron till systemet som kan användas ifall vi åker bort.

• passionsblomman

Ninnis,

Flamman, det är nog vår räddning att vi ser ganska lika på ekonomi och prioriteringar.
    Vi har stort förtroende för varandra just när det kommer till att ingen av oss gör totalt dåraktiga saker. Jag kan nog hellre vara den som ibland säger att "ja men vaffan nu VILL jag tända mässingsljusplåtar i salen i vinter även om vi både IVF:ar och måste byta värmepanna" och så har vi ångest en stund över de tusenlapparna, men bestämmertillslut att NÅN glad sak måste man också göra mitt i allt.

Jag brukar också försöka få sambon att tänka att vi har det ju iallafall bättre nu än när vi träffades och att allt ordnar sig på något vis. Men ibland tappar man ju tilltron själv och sambon är en mycket änsligare själ än jag. Det är därför det är så synd att han inte fick det där jobbet han ville ha.
    Och så får jag dåligt samvete för att jag inte jobbar och dessutom inte kastar mig ut och rycker varenda vik.timme jag kunde hittat som vad som helst, utan sitter och försöker göra en mer långsiktig plan för mitt yrkesliv.
    Dessutom blir ju alla tankar på att ev göra ytterligare barnförsök helt absurda i det ekonomiska perspektivet. Jag önskar verkligen att vi slapp tänka på det alls i det sammanhanget, men det måste vi.

• passionsblomman

Ninnis, 60 sprutor???
    Jag ska ta mina i 10 dagar nu är det meningen. Hade du nedregleringen också som sprutor eller hur fasen jkunde det bli så många???

• passionsblomman

Soldemor skrev 2010-10-21 15:52:05 följande:
    Det är kanske sådana här dagar man bprde köpa en trisslott?

Vad har hänt?

• Soldemor

passionsblomman skrev 2010-10-21 15:56:30 följande:
      Vad har hänt?

Nej, inget särskilt. Tänkte bara på Dig och Flamman och mig själv (som kanske snart sitter med två hyror och banklån att betala om vi inte får sålt snart). Det är vid sådana här tillfällen som en trissvinst skulle vara som sänd från himlen. Hm, skall kanske köpa en när vi åker till Malmö senare i kväll...

• Ninnnis

passionsblomman skrev 2010-10-21 15:56:01 följande:
    Ninnis, 60 sprutor??? Jag ska ta mina i 10 dagar nu är det meningen. Hade du nedregleringen också som sprutor eller hur fasen jkunde det bli så många???

Ja, nedregleringen bestod av två suprefactsprutor om dagen i två veckor (fram till blödning) samt en om dagen i en vecka. Sedan var det två veckor med en suprefactspruta plus en menopurspruta om dagen. Detta avslutades med spruta numero 61 som var Pregnyl. 

*aj*

• Ninnnis

Åh vad gärna jag hade velat trollat fram en fet trissvinst till Flamman, Blommis, Soldemor och alla andra som vill ha!

• passionsblomman

Ninnnis skrev 2010-10-21 16:04:28 följande:
      Ja, nedregleringen bestod av två suprefactsprutor om dagen i två veckor (fram till blödning) samt en om dagen i en vecka. Sedan var det två veckor med en suprefactspruta plus en menopurspruta om dagen. Detta avslutades med spruta numero 61 som var Pregnyl. *aj*

*sviiiid*

Usch!

Nä, de här dagarna är mer lagom. Och så är jag glad att det är den lilla nålen man sticker med, och inte blandarkanylen...

• Norrskensflamman

Blommis: Jag tycker förstås att ni lägger pengarna på något riktigt bra och viktigt (IVF)
    Jag är nog lite som din make jag, skulle jag inte haft min Slösa till karl så hade vi aldrig unnat oss något eller gjort något roligt förrän vi är 80 och inte har orken längre att göra något roligt. Så visst, vi väger upp varann rätt bra.  Men mellan oss är det ett gigantiskt gap liksom ,vad gäller normer och prioriteringar. Du och din make står ändå varann ganska nära där och det underlättar ju lite grann i alla fall.

Hoppas det går att låna upp på huset så ni kan investera i värmesystemet.
    Vi lånade upp det sista på huset när vi bytte fönster. Vet inte om vi sparar så mycket energi egentligen, inte så att det betalar sig de närmaste 10 åren kanske, men vilken skillnad i komfort!! Inget drag och kallras, ingen imma på fönstren och rimfrost på insidan. Dessutom är det betydligt enklare och roligare att putsa fönstren nu

har huvudvärken gått över, min vän

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans