• passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Allra käraste trådvänner.
    Vi går mot brons och guld september. Nya planer, nya val, nya möjligheter.
    Nu har vi följts åt så länge, så nu går det inte att släppa taget. Nu måste vi få veta hur fortsättningen som följer blir. För oss alla.

Det är mer värt att ha varandra i de tuffa tiderna än vad ord räcker att beskriva. Det är mer glädje än någon kan fatta att få dela alla skratt och det goda som händer med vänner tvärs över alla avstånd.

Det är med förväntan jag ser fram emot vår gemensamma höst.

Ros

"Det är inte så svårt att vara modig om man inte är rädd."/Mumintrollet

Förra tråden:www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-17 19:16
    Försöker lägga länken till gamla tråden igen då: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html
  • Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
  • Fru sy

passionsblomman skrev 2010-10-21 15:40:04 följande:
    Fru Sy, jo vi eldar med ved och -trots vad alla förståsigpåande (karlar) som hälsar på oss säger-så har vi faktiskt tänkt fortsätta med det.Problemet med vårt system är att det är ett gammalt härke till panna som både varit ved och sedan oljepanna och på den är det satt en sk vedförugn. Dels blir vägen till skorstenen väldigt lång för röken att gå och dessutom är det gammal SKIT som behöver bytas. Förutom de så är det helt värdelöst att inte ha ackumulatortankar så man kan lagra värme i dem. Vi får ju för bövelen elda HELA tiden nu, och kan inte ens åka bort några dagar utan att allt skulle frysa ihop.Vi ska byta till en ny vedpanna med möjlighet att koppla på kombinationer som pellets och sol tex framöver-ifall vi skulle vilja det. Men i nuläget är en bra vedpanna med tre acktankar det viktiga. Och en elpatron till systemet som kan användas ifall vi åker bort.

Ja ack.tankarna är ju bra. Vi har tre sådana stora som samlar upp värmen bra, men för oss verkar det som den mesta värmen försvinner i jorden på vägen in till huset. Och elda för krypen i marken är vi inte intresserade utav.

Elpatron tror jag absolut man skall satsa på så att man vet att element och så inte fryser när man åker bort. Vi tajmade ju in vinters kallaste natt förra året med en weekend iväg. Det resulterade ju i sönderfrysna rör och pump, vilket gjorde att vi fick vara utan vatten i 2 veckor... inte kul!

• passionsblomman

Daa, du ska ringa FK och förvandla dig själv till en terrier. En som inte ger dig förrän de fattar galoppen och S-K-Y-N-D-A-R sig, eftersom du inte gärna kan gå hem retroaktivt och heller inte utan att veta att det är beviljat. Du har precis hamnat i telefonköernas och tjatandets värld. Du måste stå på tills de hellere betalar än får ett samtal till från dig.
    Det är enda sättet!
    Dessutom kvarstår det jag sa till Heloise innan allt plötsligt blev som det blev fölör dem: Sjukskriva sifg kan man göra själv en vecka. Du sjukskriver dig, ringer läkaren och får en tid om en vecka då du behöver läkarintyg. Fram till dess kan du faktiskt avgöra själv om du är arbetsför eller ej. och det är EJ märker du väl?

På blanketten skriver du ryggont eller vad som nu passar bäst på hur du är hindrad. Sedan kräver du av läkaren att bli tagen på allvar och säger inte "det är ju lite svårt att..." utan "Det är nu helt omöjligt att..."

Okej?

• Fru sy

Norrskensflamman skrev 2010-10-21 16:32:21 följande:
    Nu ska jag dra  hem. Ikväll har jag planerat att göra något som jaginte gjort pålänge och som jag tror att jag verkligen behöver för att få lite energi och endorfiner i rörelse; Gå på körövning Hoppas ingen i familjen, eller någon annan för den delen, omkullkastar mina planer...Tjingeling!

Hoppas du får ta dig iväg på körövning ikväll så du kan ladda upp dina batterier lite Flamman, det är du värd!

• passionsblomman

Det jag just skrev ovan kallas med andra ord för att ta den berömda tjuren vid de bångstyriga hornen. Och styra verkligheten åt ett rimligt håll. Med fast och enveten hand.

• Fru sy

Daa: Håller med Blomman om att du ska ringa och tjata och stå på dig. Lycka till vännen! Hur kan de vara så knäppa att det tar 6 veckor, kunde de inte läsa i papperna och se att det är mer bråskande än så...

• Daa

Blommis: just nu, och några veckor till är jag arbetsför, men inte på heltid. Om några veckor kanske jag är arbetsför, men inte på det här jobbet.
    Jag antar att du har rätt. Måste väcka terriern som förhoppningsvis finns nånstans därinne... Jag måste bara komma över besvikelsen och inte stå där storögd, godtrogen och förvånad: "Men... men... det borde inte behövas att man ska bli arg och tjata".

Jag lär ju behöva sjukskriva mig, för inte kommer jag att orka med både jobbet och fajten.

• Daa

Fast en sak är oerhört skönt att veta: skulle det knipa, kan vi leva på makens lön en tid. Det skulle inte vara roligt, särskilt med tanke på allt vi ännu har kvar att införskaffa innan barnen kommer, och det skulle definitivt inte vara rätt. Men det skulle gå.

• Villemoa

Daa: för att få fram terriern i dig ska du tänka på den där surgubben på ditt jobb, ha honom i åtanke hela tiden du pratar med FK. Annars påminner jag dig gärna om honom
    Det är ju inte klokt att det ska ta 6 veckor att ompröva ditt beslut! Hur svårt kan det vara liksom!?

Blommis: skit för urusla pannor, huvudvärk från helvetet och vånda över ekonomin! Håller med Ninnis, och det gäller dig också Flamman, ni är förebilder som kvinnor och mammor! ♥

Fru sy: klokt beslut att hoppa över julmarknaden om du vet med dig att du bara kommer stressa. Förstår dock att det var ett jobbigt beslut att ta.

Flamman: ha det så kul på körövningen!

• Villemoa

Besöket hos bm gick bra. Järnvärdet bra, SF-måttet ökat från 30-35, vikt +2kg sen förra gången (totalt 8kg hittills) MEN bebisen ligger fortfarande i säte. Så nu har jag fått inbokat vändningsförsök den 1 november. Fortfarande kan ju bebisen vända sig men jag tror att hon ligger där hon ligger och kommer så fortsätta göra. Har mentalt ställt in mig på kejsarsnitt. Så är det, ut ska hon på ett eller annat sätt och det viktigaste är ju att hon mår bra.

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans