• passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Allra käraste trådvänner.
    Vi går mot brons och guld september. Nya planer, nya val, nya möjligheter.
    Nu har vi följts åt så länge, så nu går det inte att släppa taget. Nu måste vi få veta hur fortsättningen som följer blir. För oss alla.

Det är mer värt att ha varandra i de tuffa tiderna än vad ord räcker att beskriva. Det är mer glädje än någon kan fatta att få dela alla skratt och det goda som händer med vänner tvärs över alla avstånd.

Det är med förväntan jag ser fram emot vår gemensamma höst.

Ros

"Det är inte så svårt att vara modig om man inte är rädd."/Mumintrollet

Förra tråden:www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-17 19:16
    Försöker lägga länken till gamla tråden igen då: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html
  • Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
  • lanovia 08

Jag har också ofta den känslan. Men vi finns här för dig. Är det något du behöver "prata om" är det bara att skriva.

Fru Bygg skrev 2010-10-20 11:45:17 följande:
      Jag vet att det är ok att skriva allt här i tråden, men ens egna problem känns så fjuttiga.

• passionsblomman

Fru Bygg; om bara det skulle skrivas när något är "värst i hela ens liv" eller helt as-jobbigt, då skulle det här bli en outhärdlig tråd!

Det jag gillar med våra snack är att där faktsikt ryms hysteriska skrattutbrott åt helt osannolika skämt samtidigt med sprutande tårar, molande värk, gastkramande ångest och värkande oro, mitt i sprittande glädje, spänd förväntan, stilla eftertanke och urlakad trötthet.
    Om du inte skriver din del och dittt liv, så blåser du ju oss på DIG. Fattar la du!

• Fru E

Ninnis-jag tror att vi fick tillbaka ett embryo från vår första ivf och då var ÄP på en onsdag och ET på fredagen dvs det odlades i knappt två dagar och hann bli 4 celler. När de tinat det hann embryot dela sig till nästan 6 celler innan vi gjorde FET så man kan kanske säga 2 1/2 dag innan det är 6 celler för vår del men det är olika hur de delar sig.
    Vid vår andra ivf hade vi ÄP en fredag och återsättning en måndag och då hann de dela sig till 8 celler har jag för mig

Oftast kan de se vilket ägg som ser bäst ut på just dag 3 men det behöver inte betyda att det ägget hade klarat sig till dag 5 tex utan de går på det som ser bäst ut just då *svårt att förklara*
    För att embryona ska bli blastocyster som de blir när man odlar så länge som er klinik krävs det väldigt mycket och det är vanligt att många faller bort som skulle kunna klarat sig om de blivit nerfrysta eller kommit in i livmodern. Dvs ditt embryo kan mycket väl klara sig i dig trots att de andra inte klarade av att bli blastocyster
    Det är det här som jag tycker är så svårt att veta eftersom alla kliniker tycker olika om vad som är bäst dvs det finns ingen entydig forskning som visar vägen *mutter*

• lanovia 08

Hejar på Elise, starka lilla duktiga flicka. Hoppas allt går bra. Och massa styrka till alla 3 idag när det skall göras massa tester.

• Fru E

Fru Bygg-jag tycker att det är "roligt" att läsa om er andras problem med så snöar man inte in sig helt på sitt eget

• passionsblomman

Hvidis, OJ vad många gravida på jobbet!

Ninnis, klart de valde värstinsuperembryot! Ett som är fett bra och har grymmaste fästförmågan ever seen in the history of human eggs.

Vår eskimå tappade en cell vid tiningen, och blev då trecelligt. Undra om det kan vara det som gjorde sexcelligheten för EA´s? För då blir det ju sex när det delar sig vidare?

Dfk, vad OERHÖRT spännande att träffa sin aldrig träffade syster! Åh vad roligt!

• lanovia 08

dfk spännande med lillasystern. Hur fick du redan på hennes existens då?

• Fru Bygg

Ok, vet inte riktigt var jag ska börja. Den stora anledningen till min dipp i humöret är nog att det varit för mkt utav allt. Vi har flyttat (men det har gått kanon och vi trivs så bra). Men gubben som köpte vårt gamla hus har varit så jobbig. Han har ringt ett flertal gånger och frågat en massa. Sen en dag (efter vi flyttat, men inte lämnat över huset) så åkte vi förbi för att fixa en lampa och då upptäckte vi att han varit och planterat sina egna träd i vår trädgård och sen flyttat/gjort sig av med några utav våra. Nu vet jag att detta spelar ingen roll (vi skulle inte ta med oss ngt) men kan man inte fråga först eller vänta en vecka tills det var hans? Detta och allt annat som han hittat på har tagit mkt på min energi.

Sen hör det till saken att jobbet är riktigt jobbigt just nu. Man får ta rätt så mkt skit av en "gubbe" på jobbet.  Han har nyss skiljts sig från sin fru, men det gör väl inte det ok att vara en surgubbe och hela tiden gnälla på oss andra?

Och sen har min svärmor retat gallfeber på mig. Som tur väl är så känner maken likadant. Det är så många småsaker som hon hela tiden kommenterar ang E. Hur vi klär henne, matar henne, lägger henne mm. Nu i helgen hade vi kalas och då var hon riktigt jobbig. Hon fick både mig (mest mig) och maken att känna oss som världens sämsta föräldrar (för att E fick smaka cheesecake, för att vi ville vara med vid presentöppningen, för att vi hade ljus på soffbordet mm)
    Sen ringde hon mig igår och sa att hon ville träffa E nu i veckan (för vi ska till Blekinge i helgen) och då får hon ju inte se E på en hel vecka. Till saken hör att de bor 300 m ifrån oss och att mina föräldrar träffar E typ max 1 gång per månad. Vi har hela veckan planerad med jobbfest, barnvakt åt en kompis, afterwork mm, så vi hade inte en dag ledig och detta blev hon sur för......

Sen en sak till som iofs gjorde oss på bra humör igår, men som har legat och gnagt i oss ett bra tag. På E:s 10-månaderskontroll så sa läkaren att E hade ett blåsljud på hjärtat och att hon skulle skicka en remiss till sjukhuset för att kolla upp det. Det tog mer än 2 månader innan vi kom dit, men igår var det alltså dags. E fick göra ett EKG och lite andra tester, men sen konstaterade läkarna att det var ett "snällt" blåsljud som hälften av alla barn får under sin uppväxt. Det påverkar inte E på ngt sätt alls och kommer att växa bort (inom 1-5 år). Puh, vad all spänning släppte. Jag avskyr (vem gör inte det) att vara på sjukhuset, speciellt när det gäller ens barn.

Så allt detta har gjort mig rätt så låg på sistone. Tur att jag har världens bästa make som alltid stöttar mig. Jag vet att E:s hjärta är en stor sak, men allt det andra är ju småsaker jämfört med vad ni andra alla går igenom.
    Hoppas ingen tar illa upp.

• lanovia 08

Bruttan vad skönt att det gick bra hos läkaren igår.
    Och att barna har ok stämpel i baken.
    Och grattis till Signe 6 månader

• lanovia 08

Fru Bygg, nej du har inte ett ägg implanterat eller en nyfödd dotter som föddes för tidigt. Men dina problem är för mig lika viktiga som Ninnis, Fru E, Blommis eller Heloises, bara av en helt annan art.
    Det var mycket skit på en gång. Jobbigt med gubben som tatt över och svärmor som "bråkar" med er. Dessa svärmödrar är inte lätta.

Vad skönt att det inte var någon fara med Es hjärta.

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans