• passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Allra käraste trådvänner.
    Vi går mot brons och guld september. Nya planer, nya val, nya möjligheter.
    Nu har vi följts åt så länge, så nu går det inte att släppa taget. Nu måste vi få veta hur fortsättningen som följer blir. För oss alla.

Det är mer värt att ha varandra i de tuffa tiderna än vad ord räcker att beskriva. Det är mer glädje än någon kan fatta att få dela alla skratt och det goda som händer med vänner tvärs över alla avstånd.

Det är med förväntan jag ser fram emot vår gemensamma höst.

Ros

"Det är inte så svårt att vara modig om man inte är rädd."/Mumintrollet

Förra tråden:www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-17 19:16
    Försöker lägga länken till gamla tråden igen då: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html
  • Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
  • Norrskensflamman

Här är en till som sitter med tårarna strömmandes nedför kinderna. Älskade lilla Elise, välkommen till världen <3 En tuff början för en tuff tjej... Kämpa Jullan, kämpa!
    Många kramar till hela familjen, må Gud ge er styrka H o P och Lilla E

• Norrskensflamman

Fjällbruttan skrev 2010-10-04 21:45:19 följande:
      Lite efter är jag minst sagt...Men, det låter EXAKT som stora I i den åldern!Det var skitjobbigt och ett jävla liv rent ut sagt...Kramar om dig Flamman, förstår verkligen hur du känner det!Har själv suttit i samtal på dagis med föreståndaren som berättar att stora I bara sitter i ett hörn och säger att hon ska ta livet av sig och bara vill dö...Detta i samband med skilsmäsan från ärkeaset...och i samma veva så tog en tjej i byn livet av sig så stora I hörde mycket om just det.Gissa om man känner sig som världens sämsta mamma...Jag lyckades få stora I att gå och prata med vår skolsköterska och det hjälpte litegrann och sen har jag pratat och pratat med henne...och nu är det underbart med lagoma vidriga tonårsgräl Du är världens bästa mamma till dina barn och jag kommer alltid att tycka att barn behöver krav på sig hemma för att de ska känna att de är en del i familjen och att de BEHÖVS för att familjen ska funka och vara komplett!KRAM

Tack för att du delar med dig Fjällis, känns lite bättre att höra att man inte är ensam...
    Ja, min filosofi är också det att ställa rimliga krav utifrån ålder och förmåga är ett tecken på kärlek, det visar att du är en del av familjen, du är viktig och du behövs. Men runt omkring mig har jag många som tycker fri uppfostran är så bra och "låt barnen vara barn" och "nå men låt dom göra si och så, vad sträng du är" och allt möjligt sånt, så det är klart att man börjar tvivla på sitt föräldraskap.

• Norrskensflamman

Ninnnis skrev 2010-10-05 07:52:15 följande:
    Flamman, lycka till idag! Jag förstår att det känns nervöst, men det är bra att det äntligen händer något. *hejar på er*

Tack *försöker tänka positivt*

• Fjällbruttan

Flamman, du är bäst, vet du det!
    Du tar tag i familjens problem och ser dem i vitögat för du älskar de dina och gör vad du kan för er alla.
    DET min vän är omtanke och kärlek och visar hur enormt mycket du bryr dig!

Att låta barnen göra VAD DE VILL?? Huga! Men räcker det inte med alla exempel på de som fått göra som de vill och sen gnälls det för att de inte tar ansvar för sitt liv eller för att de uppträder si eller så.. Men hallå, deras guider (dvs mor, far och andra vuxna runtom) ORKADE inte guida dem...eller var för mesiga för att våga eller följde bara alla andra och det blev ju inget bra! Du är en mycket bra mamma i mina ögon och vi i exakt samma ålder som du slåss med exakt samma fördomar om att vi är hårda med barnen här i byn.. från personer som släppt sina barn.

När stora I gick hos skolsköterskan fick jag bekräftelse på att det är bra att ställa krav, givetvis som du säger, efter barnets egna förutsättningar och bäst peppning fick jag nog från vännen F som jobbar hos polisen som kriminalpsykolog och jobbar med brottslingar av tyngre karaktär i hela sverige... hon sa att om fler gjort så för en del av de här personerna hon träffade så hade de inte hamnat där de var i dag.
    Då hade de lärt sig respekt för andra, bla...

Så go girl och lycka till idag!

• Fjällbruttan

Villemoa skrev 2010-10-05 07:16:52 följande:
    Vad bra Bruttan att du uppdaterade. Fick också SMS vid 04.00 men jag visste inte vad jag fick skriva. Kunde inte somna efter det, tänkte på dem hela tiden. Vilken start Elise fick här i livet, lilla gumman. Måtte det gå vägen!

Jag flög rakt upp och sen bröjade jag gråta, tur maken fanns bredvid och faktiskt kopplade vad som hände..
    Först vid halv sju slumrade jag en stund igen... Grodan har sett rätt förvånad ut över en mamma som grinade när hon åt.

Ja inte är det en start som man önskar sin värsta ovän!
    Lilla Elise, jag hoppas det är lite bättre denna morgon!

• Klockarbol

En liten hälsning från en 'nyis' i andra tråden till er alla och till Panzer, Heloise och lilla Elise i synnerhet!

Ni finns i mina tankar och jag önskar all lycka och styrka till lilla Elise och hennes föräldrar.

• dfk

Heloise o Panzer, Grattis till lilla Elise!  Varma kramar till er och ber att allt ska bli bra med lilla Jullan!!

Flamman, tack för dina tankar kring min dotter! Hon har tyckt att hon är ful och
    dålig....Men nu går hon i en barngrupp på samtal där fler barn har vacklande självkänsla, oro o ångest. Jag tycker också att barn ska ha regler, de söker ju gränser. Jag tror att både din o min tjej skulle må ännu sämre om man bara lät barnen ta över o göra som de vill. De behöver ramar. Jag säger till min dotter, att man har rätt till sina känslor med att få vara ledsen, arg, besviken, sur, glad mm. Men det är inte ok att såra el. kränka någon annan för att man dåligt. Vi jobbar mycket med att få bukt med hennes humörutbrott som kommer o går, det kan vända på fem minuter. Från att det är glatt o trevligt till att hon blir jättebråkig, tvär, oförskämd mm. Ibland vill man ju bara skrika rätt ut och stampa som en barnunge i golvet för att man går i automer, men vad hjälper det. Jag får lätt dåligt samvete för att jag har fräst eller tappat tålamodet och kanske skrikit åt henne, när jag vet att hon inte mår bra. Men det är ju också så att hon testar oss föräldrar rejält...  Kram

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans