• passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Allra käraste trådvänner.
    Vi går mot brons och guld september. Nya planer, nya val, nya möjligheter.
    Nu har vi följts åt så länge, så nu går det inte att släppa taget. Nu måste vi få veta hur fortsättningen som följer blir. För oss alla.

Det är mer värt att ha varandra i de tuffa tiderna än vad ord räcker att beskriva. Det är mer glädje än någon kan fatta att få dela alla skratt och det goda som händer med vänner tvärs över alla avstånd.

Det är med förväntan jag ser fram emot vår gemensamma höst.

Ros

"Det är inte så svårt att vara modig om man inte är rädd."/Mumintrollet

Förra tråden:www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-17 19:16
    Försöker lägga länken till gamla tråden igen då: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html
  • Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
  • Fjällbruttan

Tack för tipsen om menskoppar!!
    Två är beställda, det ni!
    Stora I råkade komma förbi så jag slet ner henne och sa LÄS!
    Vaaaaaa?
    Skaruhaen??
    Aaaahh, verkar ju miljövänlig...
    Raskt betälldes två

Tänk om jag kan bespara ungen tusentals kronor i utlägg för mensskydd, yes!

• Fjällbruttan

Heloise, förstår att du blev/är orolig! Det är läskigt när sånt händer!
    Men försök tänk på att Jullan och ettan är skyddade av omgivningarna,
    magen är rätt bra vadderad

Hoppas att blåmärket inte kommer att göra så ont!

Och att maten var god!

• Fjällbruttan

Villemoa, kom på att jag glömt kommentera din busstur, f-n så otäckt!
    Jag rös när jag läste det!
    Hoppas att du inte har ont längre!

Den 20 okt åker vi till Sthlm på kvällen, 21 ska vi tömma mormors lägenhet och 22 ska jag bort på kalas på kvällen men annars har jag inget inplanerat än,
    fika i Liljeholmen kanske?

Nån mer som vill fika?

• Fjällbruttan

Jo, en kul sak till

Vi fick ett gotlandsruss på gården igår, hur fet och söt som helst!
    Idag var jag och hälsade på henne med lilla Vild, och jag är hästrädd.. men vi fann varandra och hon var så gosig!

Sen ikväll kom stora I hem, ville ut och hälsa på Demilia som underbara damen heter, och tog med sig några morötter...
    Först fick Demilia en, sen gosade I med "sin  Ville" och gav han en morot, det var dumt

För Demilia ville ha den med och vara ranghög över Ville och skulle minsann ge han en smäll, det var bara det att I stod emellan och fick en spark i baken

Jag har skrattat så jag flämtat för så förolämpad som I var, fast hon skrattade hon med och konsterade att hon var en jävla klant som inte räknade ut att det skulle gå så... grundläggande flockmentalitet.

• Norrskensflamman

Sådär, nu har jag bakat hela dagen. Jag har än en gång bevisat att jag är urusel i köket. Två sorters småkakor varav en blev bra, en blev sådär och så två tårtor. Inte alls ens i närheten av Bruttans tårtor. Nej ooooo nej. Ena blev riktigt bra dock, det var den som jag köpte färdig. Färdiga bottnar alltså. Var bara att sätta fyllning (marsansås ena lagret, sån där som man vispar ihop kall med mjölk) och mosad banan med lite grädde andra lagret. Allt täcktes med vispgrädde, mandarinklyftor och riven blockchoklad.

Sen skulle jag då göra marängtårta med rivna äpplen och grädde mellan. oh my God. En riktig utmaning för B-bagar Berta... Det stod inte att smöret skulle vara smält, men när jag rört ihop det rumstempererdade smöret med sockret och insåg att det blir aldrig "pösigt" så började jag misstänka att smöret skulle nog varit smält. Så jag stoppade in bunken i mikron. Det var bara det att jag hunnit sätta dit äggulor också........

Så smeten blev aldrig pööööösig

Marängen blev nog rätt okej, men när jag gräddat allt och det svalnat och jag skulle få bort marängbotten från bakplåtspappret så gick det rent ut sagt åt h-vete!! Det bara smulade sig och gick sönder och ville inte släppa riktigt.

Alltså, hallå; kan någon förklara för mig hur man gör det där när man delar "sockerkaksbotten med maräng på toppen" i två delar och har den ena som botten och den andra som lock?!?!?! Vad är det jag missar? Ska marängen vara uppåt eller neråt i bottenlagret, och HUR får man bort botten/locket HELT i ETT stycke från bakplåts pappret? *totalt förvirrad och nedslagen av mitt misslyckande*

Jag lappade ihop så gott jag kunde, grabbarna på jobbet brukar inte vara så kräsna, så jag hoppas det är okej.

Usch! jag hatar att baka, jag hatar att laga mat och jag hatar att fylla år

• Norrskensflamman

Sådär, nu har jag fått vara ego.

Heloise: Jullan är skyddad, så du behöver inte vara orolig. Hoppas det slutar göra ont för dig bara.

Hvidis: Styrkekram! Hoppas det reder ut sig där hemma. Är det logistiken som det diffar med?

Soldemor: Grattis till strålande resultat med kissen.

Blomman: Så himla skönt att det finns vettiga tränare! Helt rätt av honom. Och grattis till Blompojken och laget för bra match och bra säsong.

Aleta; jag har nog glömt att gratulera dig till jobbet! Grattis Hoppas det blir bra. Gött med lite klirr i kassan! Jag äter också filmjölk och flingor till lunch allt som oftast nu när maken är sjukskriven...

Bruttan: Tack för hästhistorien! Ser det framför mig. Ja, det är viktigt det där med rangordningen i hästflocken. Jösses vilket liv det blir om man tar in hästarna från hagen i fel ordning t ex !  Skönt att det gick bra för I så att hon inte blev skadad.

HUR vet ni vilken storlek ni ska beställa på menskopparna?! Ska man ta linjal eller sånt där mätdon och mäta diametern där inne eller

• Norrskensflamman

Maken kom just förbi och upplyste om att han aldrig fick nån middag... Men han förlät mig. Han frågade om det är 18 jag fyller imorron. Mitt svar var "Nä, snarare 118"

Han bröt i hop av skratt... Alla bara hånar mig... *tycker synd om mig själv när jag inser att jag tillbringat en hel dag i köket förgäves* Vad är det för ide att jag gör mig till, bakar och tjafsar, jag är för fan helt oduglig som hushållerska.

Går och tar en dusch och går och slaggar. Jag vill helst hoppa över morgondagen *kräks*

• Daa

Kilar in för att utbrista i ett: GRATTIS, NORRSKENSFLAMMAN! Hurra, hurra, hurra, hurra! *massa kramar och serpentiner* Hoppas födelsedagen blir bättre än förberedelsedagen.

• Hvidbrud

Grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis flamman! Du gubbarna på jobbet ska vara glada att de får nån kaka alls! Vissa dagar går det bara inte att baka, det är då jag går till bagaren... Hoppas iallafall att du får en underbar dag! ( socker och smör pösigt, då ska det nog vara osmält. Det blir inte pösigt utan snarare lite vitt ich pyttelite luftigt. Resultatet blir en lite svampigare sockerkaka än om man har ett recept med smält smör)

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans