Sådär, nu har jag bakat hela dagen. Jag har än en gång bevisat att jag är urusel i köket. Två sorters småkakor varav en blev bra, en blev sådär och så två tårtor. Inte alls ens i närheten av Bruttans tårtor. Nej ooooo nej. Ena blev riktigt bra dock, det var den som jag köpte färdig. Färdiga bottnar alltså. Var bara att sätta fyllning (marsansås ena lagret, sån där som man vispar ihop kall med mjölk) och mosad banan med lite grädde andra lagret. Allt täcktes med vispgrädde, mandarinklyftor och riven blockchoklad.
Sen skulle jag då göra marängtårta med rivna äpplen och grädde mellan. oh my God. En riktig utmaning för B-bagar Berta... Det stod inte att smöret skulle vara smält, men när jag rört ihop det rumstempererdade smöret med sockret och insåg att det blir aldrig "pösigt" så började jag misstänka att smöret skulle nog varit smält. Så jag stoppade in bunken i mikron. Det var bara det att jag hunnit sätta dit äggulor också........
Så smeten blev aldrig pööööösig 
Marängen blev nog rätt okej, men när jag gräddat allt och det svalnat och jag skulle få bort marängbotten från bakplåtspappret så gick det rent ut sagt åt h-vete!! Det bara smulade sig och gick sönder och ville inte släppa riktigt.
Alltså, hallå; kan någon förklara för mig hur man gör det där när man delar "sockerkaksbotten med maräng på toppen" i två delar och har den ena som botten och den andra som lock?!?!?! Vad är det jag missar? Ska marängen vara uppåt eller neråt i bottenlagret, och HUR får man bort botten/locket HELT i ETT stycke från bakplåts pappret? *totalt förvirrad och nedslagen av mitt misslyckande*
Jag lappade ihop så gott jag kunde, grabbarna på jobbet brukar inte vara så kräsna, så jag hoppas det är okej.
Usch! jag hatar att baka, jag hatar att laga mat och jag hatar att fylla år