• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • passionsblomman

fru AM skrev 2010-10-07 15:28:58 följande:
    Lappis: stor kram till dig i beräknandet av sannolikkötid osv! Lite försynt hoppas jag på en gigantisk plusvåg ... i Sydkorea ...

JA! För tusan!

• muggles

Fy vad surt om kötiden ser ut att ha blivit ännu längre! Men om detta är ett år när det blir extremt få barn "levererade" så ser ju kötiden helt plötsligt lång ut. Men om det sedan kommer fler barn nästa år (dvs det blir extra många "levererade") så kanske det fortfarande är 3 års kö när ni kommer fram. Eller är jag snurrigare än snurrigast nu?

• start september

Snurrigt med kön Lapinette, kanske är det bra att kunna ha distans. Så småningom är det er tur och det blir fantastiskt! 

För egen del är det troligen så att jag väntar på tant. MF började för sex veckor sedan idag. Efter några omgångar kom det för exakt tre veckor sen en blödning som kanske var en tant då på dag 21 från MF-start. Normalt har jag längre cykel än så. Då testade jag minus. Jag har tagit ÄL-test varje dag sedan dag 3 av "tanten" men inget napp. Kanske har testerna varit dåliga för att de var billiga, snåla jag köpte på Babytime. Vi har varit ganska flitiga men det hjälper inte om det inte kommer ÄL.  

Idag är det dag 21 igen.  Nu har jag mensvärk och inga gravsymptom alls. Inget blod än men jag testade minus imorse så den är nog på G.

Fokus på nästa gång helt enkelt. Tid för utredning om tre veckor iallafall.  

• kängu

Lappis, jäkla skit vad snurrigt det är med kötider som bara blir längre och längre Hoppas som AM på en gigantisk plussvåg i Sydkorea...

Start, jobbigt med krånglig cykel efter MF. Men vad skönt att ni fått en tid för utredning. Även om man skulle önska att det inte behövdes någon utredning alls (dvs. att det bara skulle gå bra!).

Åh, vad jag hoppas och håller tummarna för alla er som längtar. Vare sig det är första, andra eller hundrafjärde barnet. Jag önskar att jag kunde svinga ett magiskt trollspö så att alla bara fick sina barn.

• Lapinette

Det är ju så att Sydkorea skäms för att de adopterar bort barn och försöker, liksom många andra länder, att ta hand om sin barn mer och mer inom landet. Det har sagt att de ska sluta med adoptioner länge men hittills har det inte lyckats då det tar tid att ändra folks inställning.

• viktualia

Lappis - jag som står bredvid måste säga att jag är tacksam över att jag får följa er resa. Man blir rätt ödmjuk inför adoptionsprocessen...

• Lapinette

För mig är det ok att vänta om tiden åtminstone stod still (tiden .. jag menar kön). Det hade varit suveränt om vi hade fått skicka iväg våra papper nu och sen fått åka i vår och hämta hem vår lilla ... men, men här behövs det tålamod.

• Oms

känns så trist att komma in här o lägga in ytterligare ett egoinlägg om min o dotterns situation men tyvärr så behöver jag göra det iaf - OCH det lär inte bli sista gången...

Idag har jag mailat 9 mail till skolan, smsat ca 30ggr m tonåringen och pratat med henne 6 ggr underkvällen... dessutom har jag Jobbat över, haft möte och riktigt jobbigt på jobbet, är så djvla trött ! så slut....

Nu var hon inte på gympan i onsdag och kom sen rejält sent till påföljande mattelektion. Det visade sig vid närmare penetration att en del berodde på totalt missförstånd och en del på hennes respektlöshet - vaddå hon var ju inte klar och då kan man ju inte göra ngt annat? så sjukt enkelspårig ibland...

vid diskussion m lärare så kom det fram att hon inte gjort en del uppgifter, att hon har ett omprov innestående och ett nytt prov i SO nu på fredag nästa vecka. jag har frågat dag ut o dag in om hon har ngt prov, ngn läxa, ngt som ska göras klart etc men får alltid ett nej, jag har inga läxor o de jag har gör jag i skolan då jag nu har extratimmar till att göra läxor etc och jag har ju trott på detta eller nja, egentligen inte men jag har VELAT tro på henne, VELAT tro att nu, NU vänder det, NU får vi hjälp osv...

JAg blir så besviken, det känns så meningslöst att vända sig ut o in o så gör hon inte ett skit! Jo hon gör det, hon gör jättemkt annat fick VG+ på NO provet förra veckan o VG+ på engelskan osv men ändå...

sen mitt i allt det här så reagerade jag iaf förnuftigt och mailade alla berörda lärare och sa att när vi nu alla vet om hennes svårigheter så förvånar det mig att jag som förväntas vara en kordinator i detta, är den som får höra om problem när de redan inträffat . hur ska jag kunna stötta henne när jag inte vet vad som förväntas av henne? vilka krav har de på henne och vad ska hon göra i skolan, på vilka lektioner ska det ske och vem har huvudansvaret?

jag fick lite svar. En av lärarna (SO) kommer iaf att se till att de lärare som håller i de lektioner där dottern ska få jobba extra m bl a SO'n ska få tillgång till extra böcker o allt nödvändigt material så att när dotra har glömt böcker osv ja då finns det där att tillgå. BRA.

Vi ska också försöka få till att iaf jag får maila berörda lärare på fredag eller måndag varje vecka och de är skyldiga att svara mig m vändande post om vad hon ska göra just den veckan. Mentorn är själv lärare till 200 elever och hon har inte möjlighet att ha koll på min dotters alla lektioner m alla lärare.
    JAg ska alltså ha kontakt med 12 lärare varje vecka....

SÅ. jag ville ju självklart ha hem henne o prata om detta ikväll men hon kände det på sig och höll sig borta. hon var hos en kompis där det var bestämt att hon skulle vara halva em/kväll men sen skulle hon komma hem till 7-8 sådär... tror ni på det eller? (därav alla tfnsmtal o sms) det blev mörkt o var långt borta och det skulle ju inte gör angn skillnad för hon var så trött o bla bla bla... kl 20.30 sa jag fine, sov där då! men du gör det mot min vilja och det blir en konsekvens även om det känns trist. (och det är ju där man med ett barn utan adhd problematik kan vara stenhård men med den här så får man vara försiktig för de känner sig så misslyckade redan - undrar på att det aldrig fungerat med alla dessa konsekvenser vi jobbat med tidigare...)

Det suger. jag vet ju att det är så men det suger ändå.

Jag VILL INTE vara mamma till en tonåring med ADHD problematik

• fru AM

OMS: jag vet inte om det hjälper, men: GROUMPFFF-kram!

Svar på tråden Livets toppar och dalar