• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Mrs  B
    kängu skrev 2010-09-28 21:37:51 följande:
    Jag har snarare upplevt att det finns en amningshysteri- dvs att alla måste amma (till varje pris), att man ska amma länge (minst upp till ett år) etc, att man som mamma ska vara hemma länge... Kanske beror på var man bor också iofs- men mest kommentarer fick jag nog på jobbet i större staden (där jag började när Ru var 6 mån) så det har inte bara med det att göra.  
    Så har jag också upplev det båda gångerna...

Hade inte mycket till mat till Max och fick stanna kvar på bb i 6 dagar innan jag skrev ut mig själv. Enligt de som jobbade kunde ALLA amma och ALLA hade mat i sina bröst. Men inte jag..... jag hade inte en droppe till Max och ändå fick jag amma var tredje timme dygnet runt i 6 dagar. Max vägde 3750g när han föddes och vägde 3000g när vi åkte hem, han fick nämligen inte ersättning förrän efter 3 dagar eftersom ALLA KAN AMMA.

Med Malte var vi klokare så vi åkte hem efter två dagar och gjorde som vi själva ville.

Mina barn har börjat på dagis vid 1 års ålder och usch så många kommentarer jag har fått,   och sen ska vi inte prata om det här med att jag pendlar till mina jobb och har alltid gjort......  

Detta kan jag hålla på och skriva om i evigheter men slutar nog nu......

• Mrs  B

Lappis = hur blev det med utflykten till Växjö och PM???

• FruCicci

MRS B, jag tror 90% upplever det på det sättet som du beskriver och många andra.

Debatten igår handlade om att PB länkade till en annan tråd. Där diskussionen var (DET första jag läste) om ett bröllop där de skulle skriva att ammande barn var välkomna.
    MEN så var det en på brudgummens sida som ammade sin 4-åring!

Det tycker jag är så sjukt och faktiskt inte normalt och ap-äckligt.

Detta tolkade PB helt fel, att hon var äcklig eftersom hon ammade sin son till han var över 2,5 år.
    Det var o är upp till henne, men jag kan verkligen inte förstå det. Jag hade aldrig gjort det om jag så hade kunnat.
    Jag perosnligen kände att det var nog vid 1 år, jag var ledsen att Lousie nattammade.
    MEN jag tyckte inte det var så mysigt när hon hade tänder, var uppe o sprang, det kändes fel för mig, lika fel som jag tycker det känns att se barn som ammas ofentligt vid över 2 års ålder, jag tycker inte det är fräscht helt enkelt.

Då blev PB så jäkla ledsen, jag tyckte inte som hon.

MEN jag respekterar det hon tycker i frågan, jag tycker bara inte likadant.
    Likväl som jag inte tycker likadant när det gäller brudöverlämning, men inte blir jag ledsen för det.

Sen är vissa ämnen mer laddade än andra.

• fru AM

Hej och god morgon i tråden!

Angående amning … Min mamma ammade mig tills jag var två. Tror hon var lite alternativ men det funkade för oss. Har ju inga minnen av det där. Däremot så vet jag att hon fick ett lite udda problem pga det. Hon jobbade som förskollärare och eftersom hon ammade mig så hade hon mjölk i brösten. Varpå en unge på hennes dagis var på henne hela tiden och drog upp tröjan på henne och försökte få sig en slurk … DÄR går i alla fall min gräns (att amma någon annans barn)  (så länge det inte är livsviktigt för barnet såklart)

Snaily: Såg att du oroade dig för att bröstens storlek ev inte skulle kunna räcka för att innehålla mjölk … You just wait …  Om inte förr så: dag tre efter förlossningen: Den Stora Melondagen (och den Stora Gråtdagen)

Måste fortsätta läsa ikapp. Är på inlägg 10441 …

• Lapinette

Mrs B - vi skippar den och håller oss hemavid istället. Hoppas på att kunna ta den i vår. Kändes lite långt att åka över en helg.

• Fru E

Snaily-min borsfru har liksom jag små äpplen och hon har ändå kunnat helamma båda sina barn tills hon/de velat sluta så det går ändå!
    Även om jag själv ser framemot att få en klyfta för en gångs skull

• Aleta

Hej allihop!

Ni var så snälla i augusti när jag kom in och bad om råd och upplysningar när vi fått veta att det var något fel vid ultraljudet. Jag tänkte därför att någon kanske vill veta hur det gick sedan.

Vid KUB upptäcktes det alltså dels en bred nackspalt, men även något som oroade läkaren betydligt mer och det var en förstorad urinblåsa. Vid FvP såg man hur urinblåsan hade förstorats ytterligare (27 mm) och att man även kunde se påverkan på njurbäckenet. 
    Eftersom liknande kända fall alla har slutat med att barnet dör i magen så valde vi att avsluta graviditeten. Det var jättesorgligt och smärtsamt, vi har valt att hämta ut askan och sätta den i familjegraven.

Vid obduktionen kunde man mycket riktigt inte hitta någon väg ut för urinen och flera av de andra inre organen var underutvecklade inklusive hjärnan. Ovanpå detta så var det dessutom trisomi 21 visade det sig. 

Tack återigen för det stöd och den hjälp jag fick här i tråden.

Sedan kunde jag inte låta bli att se att en amningsdiskussion har dykt upp även i den här tråden, så jag tar mig friheten till ett litet inlägg eftersom det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.

Det viktigaste är att alla är lika bra föräldrar oavsett om de ammar eller inte och även oberoende av hur länge de väljer att amma.

Sedan blir jag så klart ledsen över alla som säger att det är äckligt med mammor aom ammar länge, men jag respekterar den åsikten. Det är klart att man får tycka det. Däremot så kan jag inte acceptera att man säger att det är FEL!

Rent biologiskt så är det naturligt att amma till åtminstone 2-4 år. Om man tittar på avvänjningsålder i ett globalt perspektiv så hamnar man förmodligen ännu högre i snittåldern. (Själv ammade jag mina egna barn till strax efter 2 års ålder.)

Här följer lite intressant läsning:

Breastfeedin - Biocultural Perspectives av Patricia Stuart-Macadam och Katherine A. Dettwyler. (Båda professorer i antropologi.)
    www.google.com/books&q=breastfeeding%20natura l%20weaning&f=false

Och här är en vetenskaplig hemsida om amning och avvänjning:
    www.kathydettwyler.org/dettwyler.html

Och en liten tankeställare om vad okunskap kan ställa till med:

I USA har det hänt att män har haft amning som ett medel för att få vårdnaden om sitt barn genoma tt hävda att mamman är onaturlig (trots att det naturliga är 2-4 år) när hon inte slutar amma vid ett års ålder. Okunniga domare har även gått med på detta. 

Vad jag vet så har motsatsen (att inte amma) aldrig använts på det sättet. Här kan man läsa om detta:
    Extended Breastfeeding and the Law av Elzabeth N. Baldwin.
    www.llli.org/ba/Feb01.html

• Mrs  B

Fru Cicci = har inte läst så längt bak än, men då förstår jag lite mer om det ni andra har kommenterat.

Själv höll jag på med min sk ammning tills barnen fyllt 6 månader, sen var det lilla slut, men det är inget jag har saknat. Tyckte det var mycket mysigare att ge flaskan och så kunde pappan göra precis lika mycket.  

Lappis = Då möter jag upp er där!!!      Vill också gärna dit......

• viktualia

Alekta - först: KRAM till dig!!!!! Och tack för att du tittade in med en liten rapport!

Sen: alltså.. amerikansk rättstillämpning är verkligen obegriplig värld... som ständig förvånar mig... galet....

• FruCicci

Sorligt Aleta!
    Men det lät ändå fint med familjegraven och vad skönt att ni har fått reda på att det var så som man misstänkte.

Sen får ju alla bli ledsna för vad de vill, ag amning eller ej.
    Jag tycker det är äckligt med en 4 åring som ammar.
    Det står jag för.
    Alla har ju olika normer för vad som är normal, för mig är det inte normalt att amma till 4 år. Sen struntar jag i vad det finns för perspektiv på det globalt, man känner ju efter för en SJÄLV.
    Om man ammar vid 2 år, får ju stå för den och de som gör det, men för mig är det inte normalt heller.
    Jag kan acceptera det, men jag tycker som jag gör.

Svar på tråden Livets toppar och dalar