FruCicci skrev 2010-09-28 19:24:46 följande:
Men fy vad otäckt,k 4 år var nog det värsta jag varit med om i Sverige, såg ett program från England där det handlade om barn som var älddre som ammade. Jag tycker det är apäckligt!Jag var knäckt när Louise inte ville sluta natt amma förrän hon var 14 månader, tyckte det kändes förfärligt.Alla gör som de vill, men jag kan inte med att se stora barn ammas offentligt iaf 1 år är rimligt för mig, sen har de ju munnen full med tänder och kan äta mat!
Cicci, jag ser att du läst mer efter att du ber mig rycka upp mig...Jag hoppas jag kan stryka den uppmaningen då.
För jag tycker verkligen på allvar att det behöver finnas en lite vidare norm för vad som är normalt, bra och sunt än vad det allmänt känns som att det gör. Och det som gjorde mig ledsen är mitt helhetsintryck av din åsikt och vad jag tolkar att du säger i det här inlägget, nämligen att allt över ett år egentligen är på gränsen till äckligt.
Kanske tolkade jag det alldees fel, men det är ju faktiskt det som står där. Och det gör mig som sagt beklämd och ledsen att man ska behöva skämmas över att amma till upp i tvåårsåldern.
Jag förstår inte vad tänder eller något annat har med saken att göra.
Jag har HELA tiden både i den andra tråden och här pratat om att det gällde kommentarerna runt en tvååring (för det tycker Pullan i den tråden var sjukt äckligt, det med) och att amma offentligt är inget jag blandat in i det hela öht.
Amningen har ju äldre barnet blir mycket lite med mat att göra. Även i U-länderna skulle jag tro. Vätska och vitaminer osv javisst, och det kan vi ersätta från start i Sverige, men för min son och mig var det absolut mer en närhet och trygghetssak. Och det var på kvällen , när vi varvade ner efter dagis och skola och inte hade setts på hela dagen. Att det drog ut på tiden för oss, hade bla att göra med att dagisinskolning och skolstart sammanföll och den jätteförändringen i våra liv gjorde att jag inte bröt även amningen eftersom jag tyckte förändringarna var många och stora nog ändå. Så det fick ta några månader extra.
Det jag tycker är att det är så förbannat snävt allting och jag tycker det finns anledning att själv, som Svensk ganska ofta fundera över hvarifrån ens egna uppfattningar om vad som är "normalt" egentligen kommer.
Vi lever i ett samhälle där kvinnor förväntas återgå till arbetsmarknaden inom ca ett år och där pappan helst ska vara hemma from 6 månader. Självklart präglar det hur vi ammar och hur vi därmed ser på hur länge"man" väl "ska" amma.
De här snäva ramarna för normalitet finns på så otroligt många andra områden också.