• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • FruCicci

snaily skrev 2010-09-28 21:28:34 följande:
    CicciNejdå, tänker inte ångra oss, bara transporten går som tänkt bara. Fast så snyggt är inte det pianot tyvärr, rätt litet och ful brun färg. Men jag ser framemot att återuppta lite pianoklinkande igen, har inte spelat nåt alls knappt sen jag gick i gymnasiet. Var aldrig särskilt duktig tyvärr, men tycker att det är lite skoj och behöver ju nåt att pyssla med om dagarna nu i höst.

jag satt hemma och återupptog mitt spelande på BLOCKFLÖJTEN i förra vändan där jag satt och spelade hur änge som helst Mamma var nog inte så imponerad... ha ha ha inte jag heller... kunde inte ens ta alla toner.... det fick bli blinga lilla stjärna och den blomsetertid osv

• FruCicci

kängu skrev 2010-09-28 21:37:51 följande:
    Jag har snarare upplevt att det finns en amningshysteri- dvs att alla måste amma (till varje pris), att man ska amma länge (minst upp till ett år) etc, att man som mamma ska vara hemma länge... Kanske beror på var man bor också iofs- men mest kommentarer fick jag nog på jobbet i större staden (där jag började när Ru var 6 mån) så det har inte bara med det att göra.  

TACK snälla, håller med dig!
    Jag upplever det med!
    Och även om de vill att man ska amma till 1 år så känner man ju att antingen gör man det eller fortsätter eller slutar tidigare!
    Men jag hävdar fortfarande att jag tycket det är ap-äckligt att amma en 4 åring på ett bröllop och hur man kan läsa in att jag tycker det är äckligt att man ammar efter 1 år det fattar jag inte, jag bli förbannad ska ni veta.

• viktualia

Jag har fått URMUPPIGA frågor när jag sagt att jag ska återgå i arbete när Trollet är 8,5 månad. De flesta på temat "men då är han väl för liten för dagis".

NÄMEN hör och HÄPNA!!! Ungen har en pappa!!!...  blir så matt...

Men som tidigare skrivet: Jag är alldeles för bra på att döma världen omkring mig, utan alltid ha så bra grund för mitt tyckande. Och jag håller med PB om samhällets normer är onödigt snäva på många områden.

Jag tycker att det är otroligt märkligt med en massa andra livsstilsval som människor gör och troligen har jag och kommer jag att kläcka ur mig mindre smarta saker om detta. Vilket sällan eller aldrig betyder att de människorna bör skämmas.. bara att jag inte förstår dem och att jag kläcker ur mig mer el mindre smarta saker.

Min slutsats är alltså: PB - det var ditt val att amma länge och så länge sonen och du mådde prima av det så är det, det viktigaste. Sen att det finns folk (som tex jag) som inte förstår detta ... tjaaa vi är olika och väljer olika vägar... 

• FruCicci

Nä man kanske skulle fråga maken om han vill smaska lite tuitte Bra mycket trevligt efter en jobbig dag med intervjuer och sjuka barn och gulligull med taxen Roma Lite rocknroll i halmen får det kanske bli

*försöker lätta upp stämningen*

Nu lägger jag detta bakom mig och ser fram emot en ny morgon dag imorgon med symptomlista från Mugglan

Godnatt alla godingar...
    somewhere out there

• passionsblomman

FruCicci skrev 2010-09-28 21:26:57 följande:
    PB, jag trycker du tolkar fel och jag tycker verkligen att du går över gränsen!Tyck vad du vill, men jag reagerar starkt på hur du ressonerar.

Jag säger ju att jag uppenbarligen tolkat fel. Men vilken gräns jag gått över och varför du är så förbannad och avrför du skriker om att göra en höna av en fjäder förstår jag inte.

Du skrev utifrån vad du trodde det handlade om. Jag läste och ragerade utifrån hur jag uppfattade det du skrev. Det är väl ingen världssenation om man har missuppfattat eller för den delen om man blir ledsen utifrån vad man uppfattar?

Jag trodde du kallade det ap-äckligt att amma över året. Och eftersom jag ammade bra mycket längre än så OCH att det redan var de åsikterna som uttrycktes i den andra tråden-som var den jag var ledsen över från början och länkade in här, så blev jag ledsen.
    Vad ska jag göra åt det? Låtsas att det inte spelar roll vad andra tykcker oma tt man ammar länge? det spelar roll. precis som de spelar roll för dem som inte ammar länge eller inte allas, att andra tycker om det.

Jag är verkligen inte ute efter att göra vare sig hönor av fjädrar eller skriv  någon på näsan. jag är FÖR att man var och en löser amningsfrågan som det passar ens egen familj. Jag skulle aldrig lägga mig i den saken för någon.

• Izzie

Man kan inte beskylla den här tråden för att ligga på latsidan direkt Det är tvära kast mellan diskussionsämnena och det är det som är så härligt! 

Jag tycker det är toppen att vi tycker olika för världen hade varit en tråkigt plats om vi alla skulle tycka likadant. Hur ska vi då utvecklas och lära oss nya saker?

Snaily - Kul med piano! Det är jag jättesugen på att lära mig spela. Spelade gitarr på musikskolan i rätt många år, men jag är överraskande dålig. Tänker du bara plinka lite för nöjes skull eller ska du gå kurs?

Piggelin - Vad skönt att du fått hjälp att bearbeta dina tankar kring graviditeten. Det är inte konstigt att så starka känslor tar sig i uttryck tycker jag, för att få barn hör väl ändå till det största man kan göra i livet? Påverkad blir man, vare sig man vill eller inte. Det är många gånger man kan tänka tanken att det är tur att en graviditet är nio månader. Ibland behövs den tiden... (o Mugglan - ibland önskar man att den vore jävligt kort) Kram!

• Izzie

Ego: Idag har vi haft ett stort och betydelsefullt möte på jobbet. Jag var verkligen nervös. Förra gången vi hade det (Sverigeledningen besökte vårt företag) gick fullständigt år h-vete och vi blev sågade längs med fotknölarna, har aldrig varit med om liknande faktiskt. Hemskt. Hade nästan snudd på ångest inför mötet och alla presentationer idag. Men så gick det så bra! Helt annan stämning och sååå energigivande! Som natt och dag...

Är så lättad. NU kan jag snart börja dra ner på tempot igen och komma ifatt mig lite. Ser verkligen fram emot semestern nästa vecka

• snaily

Hej Izzie!
    Skönt med lyckat möte!! Semester låter ju inte helt fel heller, ska ni resa någonstans eller vara hemma?
    Jag ska verkligen bara plinka lite för nöjes skull... inbillar mig att det kanske är underhållning för Ynglet i magen, hoan har väl inte så höga krav på hur det borde låta, än så länge.

Nej nu är det godnatt tråden som gäller!

• Klockarbol

passionsblomman skrev 2010-09-28 18:58:49 följande:
    Okej, det är typ nu jag hade velat ha lite back-up:www.brollopstorget.se/Forum-1-26/m3836118.htm.....å andra sidan vet jag ju att sådär tycker kanske alla, -ni med? -så att säga som jag gör är antagligen det som verkligen är att sticka ut hakan.Så, då är man väl äcklig då.obs, jag ammade inte till smin son var 4, men bra mycket längre än vad somliga-eller kanske de flesta tycker att man borde.

Nä, du är inte 'äcklig'.

Jag läste igenom tråden och tackar min lyckliga stjärna för att jag har begåvats med en "-92a" med både bättre ordförråd och en skaplig portion tolerans och respekt för hennes medmänniskor!
    Stora madame har fattat konceptet med att behandla andra som man själv vill bli behandlad... (oftast iaf ;)

Själv fick jag otroligt mycket på skallen för att jag slutade amma Stora vid 3,5 månader och började jobba heltid...
    Jag hade mjölkstockning from hell hela tiden, var blåsvart långt ut i armhålorna och levde på antibioktika. Men vi försökte iaf få det att funka ända till maken blev uppsagd och arbetslös.
    Nån av oss var tvungen att jobba så då fick det bli så.
    Och han ÄLSKADE att vara hemma med bebis!

Men många synpunkter fick vi...

Som en parentas så var det enda som fick min mjölkstockning att släppa (så den stackars skrutten fick nåt att äta) ett litet glas lättöl!
    Tack söta svårmor för det tipset!
    Och helt ok för barnet enligt BM. Fast det var ju ett tag sen så det kan ju ha ändrats.

*fortsätter läsa ikapp*

Svar på tråden Livets toppar och dalar