• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • porchez

Gratti Grattis Grattis Snaily!!! Blev helt tårögd igår när jag läste är det inte helt fantastiskt vad man kan göra nu för tiden?? är så otroligt glad för din skull!!!!

och hörni? Det är FREEEDAAAAGG!!!!!!!!!!!!!
    Kanske lite tidigt för att korka upp skumpan, men skaka lite rumpan kan man väl alltid göra *skaka vänster, skaka höger, snurrar runt och trippar ut igen*

• fru AM

Hejhej!
    Två välmenta råd till Telis (innan jag glömmer bort dem):
    Man kan plocka upp bebisen och mata-i-sömnen (kallar även dream feed). Man kan testa i alla fall om man inte orkar vänta tills han vaknar själv ...
    Har du provat att linda Televinken när han blir så där topp tunnor rasande och inte kan komma till ro? Det har funkat på mina.

• Tinga

Snaily - åh vilken start på fredagsmorgonen att läsa om ditt plus! Så himla glad för din skull; det här var verkligen toppen. Även jag har kollat in ditt plus i galleriet, och för mig är det ingen tvekan om att det är två streck där! Tjoho! Vilken bra början på ivf-testresultaten! Nu hålls tummarna för fru E och PB också!

Cicci - krya på er allihop; det låter jobbigt. Kram!

Telis - samgråt känner jag också igen, från mer än ett tillfälle tyvärr. AMs tips om att mata när barnet sover har funkat bra hos oss många gånger.

PB - välkommen hem!

MSW - så surt med testresultatet. Hoppas att det blir bättre idag. Kram!

Kängu, Sweet & FruLlan - kul att se er också här!

• Tinga

Är det någon som har något bra tips på hur man gör för att söva om icke-färdigsovna skrikande barn klockan 5.30 på morgonen? Puff har haft den ovanan i ett par veckor nu, och den vill inte ge med sig. Han fortsätter att vara sur och grinig även om man går upp med honom, och sen blir hela förmiddagen katastrof, tills han får sova middag. Vi har försökt med att vyssja honom, ta in honom i vår säng och låta honom ligga kvar och skrika en stund, men inget hjälper.

Imorse fick han frukost efter att ha skrikit ett tag, och sen somnade han som en stock direkt när han kom tillbaka i sängen. Kan det vara som han är hungrig?!? Han äter mer på kvällen innan han lägger sig än någonsin, så det känns lite konstigt, men samtidigt har han kanske börjat upptäcka grejen med mat, så det är därför han vill ha ännu mer?

Igår kväll åt han våfflor och glass, och det var uppenbart gott.

• Parnassia

God morgon! Vliken dag det här verkar bli! Solen strålar och fåglarna vrålar!

Grattis Snaily!! Det är ju tveklöst ett streck på det där testet! Och så länge strecket kommer inom tidsramen räknas det ju!! Fast jag hade också svårt att tro på det första svaga strecket när vi väntade E, så jag gjorde ett test till efter ett par dagar och då kom strecket innan jag ens hunnit kissa klart.

Lappis - usch vad trist med alla försvunna foton? Någon lösning i sikte? Hoppas du är på jobbet idag.

PB - grattis till grynet i magen!! Skönt att du verkar så glad nu och att det kändes så bra att komma hem!

• Parnassia

Ang barn skriker - Telis (och Lappis)
    Det är HEMSKT! Jag har också varit i den situationen flera gånger, med eller utan publik och vad ska man göra mer än det man försöker med? Jag har tänkt någon gång att det skulle iaf inte bli lugnare om jag gav ungen till den som blängde för att den skulle få se hur det kändes eller för att den skulle få se hur svårt det var! Och sådana bebisillvrål-från-hell, som aldrig tar slut, går ju över ju äldre barnet blir. Sedan går det över i annat vrål som sagt.
    Senast i förrgår samgrät vi här, när E varit sitt gnälligaste och tristaste 3-årings-jag längre än vad mitt tålamod klarade. Då var det värsta att samtidigt som jag började gråta slutade hon och skulle trösta mig. Hade jag inte dåligt samvete innan fick jag ju det då. Vi grät en stund ihop, hon satt hos mig och viskar sen fram ett förlåt. Då grät jag lite till.
    Ibland undrar jag hur man ska kunna leva med allt dåligt samvete. Jag säger som PB - Är jag en så dålig mamma?
    Svaret har jag kanske egentligen, men summan av kardemumman är väl att det är svårt trots att man gör så gott man kan och vränger sig själv ut och in på kuppen.

KRAM!!

• fru AM

Tinga: en flaska välling kanske gör susen vid 5.30 (eller dricker inte Puff välling?)
    Hektor går upp senast 5.30 men är då utsövd så det är bara att sjunka ner i tv-soffan, halvsova och zappa ...

• Tinga

AM - jo, det var välling (eller näringslösning, men det är som energiberikad välling) som Puff fick imorse. Jag tog först fram yoghurt, men han bara skrek och vred sig som en mask i stolen, så det var inte att tänka på att få i honom något med sked. Vad jag annars funderade på var om man ska prova att ge honom lite extra mat innan vi går och lägger oss, typ vid 22.30? För oss hade det ju varit skönt att slippa stiga upp 5.30 för att ge Puff välling, utan det bästa hade ju varit om vi alla kunde sova typ till kl. 7. (Tidigare vaknade de sällan före 7.30.) Fast det är kanske dumt att vänja honom vid ett extra kvällsmål?

• Telis

Perkele! Hade skrivit ett långt inlägg med en hand och så råkade jag komma åt någon knapp så sidan laddades om.

AM, har läst om dream feeds på FL men gillar inte riktigt konceptet. Det största problemet med matskriken är inte på nätterna, då får han ersättning på tetra som går fort, utan på dagtid när man ska balta med bröstmjölk och vattenbad.

Har inte provat att linda, har ingen tillräckligt bra och stor filt längre. Ska försöka hitta någon och prova nästa gång det blir aktuellt, som tur var brukar han inte vara riktigt så illa som han var igår kväll!

Tinga, om han äter mer på kvällen så kan han nog vara hungrigare på morgonen, så funkar jag iallafall. Ju mer jag äter, desto hungrigare blir jag.

• Telis

Vad är vaxade jeans? (Har jag avslöjat hur extremt liten koll jag har på modet nu? )

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge