• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • passionsblomman

Mäh! Här går man upp för att fråga om sambon vill ha lite thé...då har han lagt sig! och sonen med (mer förväntat) och ingen har sagt gonatt eller till eller NÅ´T *snopen*
    jajja, då kollar jag väl SJÄLV på Brottskod försvunnen och dricker thé då...

• Fru E

Nä nu kallar sängen och vaggis

Godnatt på er!

• viktualia

PB - så mycket läcker jag inte... så jag har egentligen inte behövt de där (dock mycket smarta) mjölkuppsamlarna... det räcker med ett amningsinlägg.

...kanske borde ha köpt en sån där handpump istället... många klurigheter med detta....

..men min känsla är mest att jag troligen kommer att bli sjukt frustrerad om jag ska vara precis så här bunden vid amning dygnet runt i fyra månader till (eller vad det nu blir)..

• viktualia

själv ska jag ge sonen d-droppar och packa både honom och mig i säng... och fortsätta småsura över att det är maken som är ute och partajar och inte jag....

*godnattkram*

• passionsblomman

Vickan, du kommer inte att behöva sitta helfast dygnet runt i fem månader. Testa en sådan där kopp på bröstet istället för amningsinlägg och se hur mycket du får som samlas upp. Spara de slattarna-du kan frysa in dem i istärningslådor tex.

Jag hade bara en sådan där enklast möjliga handpump och den var en bra hjälpreda inför reservmål och ifall jag behövde göra något. Det är ju också så att det blir rent smärtsamt för en själv att inte få amma när brösten håller på att sprängas, då är den där handpumpen bra att ha fär att lätta på trycket (eller så får man stå som en slabbande kossa över ett handfat någonstans)

Och vill du iväg utanför huset så varför skulle det inte gå att ge ersättning istället om inte annat då?
    Är man duktig om man ger ersättning för att bebben är hungrigare än man har mjölk för och dålig ifall man ger det för att få andrum själv?

För mig var ett längre sovpass mer värt än man har ord för, medan jag inte alls längtade iväg hemifrån. Vi är alla olika och du är ju alldeles uppenbart en kvinna med stort behov av yttre stimulans, saker att göra, socialt nätverkande och mer som händer i vardagen än endast mamma-barnsymbiosen.
    Då får du ju skapa så bra förutsättningar för en för dig harmonisk tillvaro som möjligt. Hur den tillvaron ser ut har du svaren på inombords. Lita på dig själv och dina tankar och tro på att du är klok nog att fatta beslut å dina och ditt barns vägnar.

Jag ska gå och försöka sova nu. Imorgon bär det iväg mot det som förut var hemma....

• BrudSommar2006

Vickan, den där Jupiter ser lite väl hösäckig ut, de små liven vill sitta så upprätt som möjligt tror jag.

Astrid har fått ersättning på flaska ända sedan födseln, pumpa ur gör ju dels ont, dels är det tidskrävande. Om det är som för Televinken att hon inte skulle få någon bröstmjölk alls annars så skulle jag göra det men nu orkar jag inte. Fast tyvärr har det blivit som för PBs son nu, det var likadant med Iris, att närhetsbehovet tar över och det är mycket mysigare att ligga och snutta så hon ratar flaskan mer och mer nu. I och för sig är det nog delvis för att vi i det närmaste slutat med den också för det har inte behövts, nu var det någon vecka senast tror jag. Har dock aldrig tagit till flaskan för att få sova bättre, Iris gick det inte att få att somna om hon inte fick snutta och Astrid sover hittills lite bättre. Överlag är det ju i det närmaste omöjligt att få en bebis som är van att få snutta sig till sömns att somna om på natten med hjälp av en flaska. Dålig vana, jag vet...

Iris fick i alla fall flaska + ersättning på dagarna så att vi kunde lämna henne till mina föräldrar och åka och handla och så.

• passionsblomman

Goooodmorgon! Nu drar vi! Wish me luck....

Jag messar AM när vi vet hur många ägg vi fick och hur läget verkar.

Ha det så BRA alla trådvänner!

• Ore

Cicci: Jobbigt att ni är sjuka, krya på er! Skönt att du har Betapred hemma, dock!

Vickan: Jag tror jag vet vilken babysitter Cicci menar, och den är bra. Provade sådan till lillkillen, och han sitter i en sådan när vi hälsar på hos min syster eller makens bror - de har sådana. Jag köpte en från Carena, som är litet längre i fotstödet och ryggstödet, men har typ samma funktioner. Ångrar dock liiitet att jag inte köpte den jag provade, den var mjukare... Men den jag har funkar bra den med¨. Har dock inte provat Babybjörn-sittern, så jag har inte det att jämföra med

Angående pump så har jag lånat en handpump från medela, den funkar bra... Jag har ju fått ganska mycket mjölk i mjölkuppsamlaren tidigare, men den mängden har minskat nu. Liksom totala mjölkmängden verkar det som Får komplettera med ersättning till lillkillen. ´

PB: Ha det så trevligt på återbesöket. Håller tummarna stenhårt för att det blir lagom många guldägg ni får ut!!!

Nu ska nog lillkillen få på sig kläder, sedan ska vi ut och åka en sväng

• passionsblomman

Tack Ore! Det är t.o.m första besöket! De gör inte ivfer här i mitt län, så hittills har det varit samarbetsläkaren i Kalmar som jag varit hos. Det blir spännande att få se Linnékliniken.

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge