• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • fru AM

Snaily: hejaheja - håller tummarna!

Liten: Behövs verkligen en dunåkpåse i vår landsände? Specillt nu när den ovanligt vargiga vargavintern verkar vara över ... Livia hade en åkpåse fodrad med "täckmaterial" och fleece (av märke Segr). Både hon och Hektor har överlevt med god marginal. Kallare dagar har Hektor haft en tjock overall i åkpåsen. Mildare dagar en jacka + en extra flecefilt över benen inne i åkpåsen.

Vickan: man kan visst göra som du: overall rätt ner i vagnen (kanske toppa med en filt för mer ombonad känsla).

Jag hade till Hektor (min lilla sista guldunge) även ett litet bäddset med matchande örngott, påslakan (till gallerfilten) o underlakan. Något som mina tidigare barn inte förärats. Samt en extra filt: kanhända världens bästa babyfilt näst efter gallerfilten då: en kabestickad mkt smidig bomullsfilt från www.floralin.se/ Den rekommenderar jag varmt och bestämt till alla nyfödingar: har använt den varje dag sedan han föddes och den är fortfarande lika mjuk trots massor av tvättar (utan mjukmedel). Perfekt att linda in honom i när han får sina sällsynta frispel ...

• viktualia

Parnassia och AM - bra! då kör jag nog på min linje - filt till vagnen är fixad.. har tre st! Alla från när jag själv var liten!

• fru AM

Men Vickan: du måste ha en Floralinfilt också!

• Liten med Mindre

AM - vi tyckte påsen funkade jättebra för Mindre. Bara stoppa ner henne med innekläderna på - ingen overall att bråttla med i centrum ect. Men hon kom ju i januari, och inte mars som Grynet. Det får bli någon handduk löst i botten för att fånga smuts o kräk, och sen gissningsvis overallen plus fleecefilt. Tänkte slippa köpa extra påse.

• Parnassia

Som sann vildmarksräv måste jag påminna om att skydd från kyla underifrån inte ska glömmas bort Vickan. Alltså är liggdelen "tunn" i botten, bädda lite under Trollet också. Typ "liggunderlag".
    För övrigt är ju flerskiktsprincipen bäst.

• _koko_

Ååååh, nu händer det ju så mycket viktigt att man inte FÅR missa att kommentera något! Bäst jag skärper mig...

BS - Skönt att Astrid börjat gå upp i vikt igen! Vet precis hur det är med skrikande bebis, jag vande mig faktiskt efter ett tag och blev rätt immun mot Lillebrors skrik. Man kan ju inte alltid släppa det man har för händerna (typ byter blöja på syskonet), då får syskonet helt enkelt gilla läget, de dör ju faktiskt inte av att skrika. Men visst är det jobbigt!!

snaily - BLÄ, vilken pärs du tvingas igenom just nu!! Förstår att det är jättejobbigt och svårt att hoppas på någonting! Minns känslan efter mitt äggplock, grät hela vägen från uppsala... Men det fick ju som bekant ett lyckligt slut. Det ser förresten lovande ut för min resa, men har inte helt löst conny-passandet ännu, återkommer snart!

EA - Håller tummarna HÅRT för ditt äggplock, som är i morgon, var det så?

PB - Håller med AM, vad du är duktig på att formulera dig!! Jag är inte en av dem som tycker den här tiden på året är jobbig utan en av de som såna som du antagligen tycker är jobbig och går omkring och myser och strålar för att livet är så härligt när solen kommer tillbaka. Jag kroknar i stället ofta på hösten. Håller tummarna även för din undersökning i morgon!

Liten - Vi har en ärvd fårpälsåkpåse som vi även använder i syskonvagnen nu när det är så kallt. Det blir lite trångt, men går. Fick även med en lift med syskonvagnen, köpt på babyproffsen. Ska bli väldigt spännande att höra vad ni tycker om vagnen!!

vickan - Du verkar ha analyserat situationen med den saknade vagnen väldigt klarsynt, hoppas det löser sig snabbt nu så du kan komma UUUUUT!

Brunch på Elverket på lördag kl 11, vad ROLIGT!!!!!! Jag och lillebror kommer!

Vad var det mer nu då...?

Lillebror fick godkänt på 6-månkontrollen idag iaf. Fast han har tappat en viktkurva, lillsparrisen... Inte så mycket att göra mer än att fortsätta harva med smakportionerna. Han har fått gröt i snart 3 veckor och äter det fortfarande inte... Men nu kräks han iaf inte och det händer till och med att han sväljer ibland. Palsternacka verkar vara "favoriten" än så länge, såklart eftersom jag hatar det...

• fru AM

Floralinfilt-floralinfilt-floralinfilt!
    + gallerfilt
    + galltvål (får bort senapsgula bajsfläckar som inget annat rår på. Dessutom ekologiskt)
    + boragokräm till (eller mot) skorven

De fyra grundstenarna i barnavård enligt AM

• _koko_

Fårpäls? Fårskinn? Jaja, ni vet förhoppningsvis vad jag menar.

Nu ska jag titta till conny, ta mig en bit OST (direktimporterad från kanarieöarna, mums!) och gå och lägga mig sen.

• Telis

Vi har tidningspapper i botten av liggdelen för att skydda mot kyla underifrån (så gör man när man inte är nån proffsvildmarksräv ) och sen en tunn madrass och åkpåse i fleece. Jag skulle absolut inte vilja vara utan åkpåsen eftersom det är så himla skönt att bara stoppa ner honom i vanliga kläder rakt ner. Är det riktigt kallt slänger jag på en jättefin ullfilt också som Världens Bästa Svärmor har stickat.

snaily, hoppas, hoppas, hoppas att Falun vet vad dom gör!

Stort lycka till imorgon EA!!

Elverket är noterat. Våfflor!!

• Liten med Mindre

Åh - palsternacka som är gott. Inte i puré förstås, men rostad i ugnen eller i soppa.

koko - Mindre föll för puréad och passerad majs, då släppte det med matandet, i alla fall lite grann. Det var passeringen som gjorde det. Bara för att det var så eländigt jobbigt att göra egen som jag slet med då.

Vad gäller vagn kommer vi ju även ha tillgång till enkelvagnen som går att bädda bäst jag vill, så det är ju bara när båda barnen ska med som lill-liften ska bäddas.

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge