• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • _koko_

AM - Nä, det var ju det... Fast det är så sjukt effektivt på det mesta (glömde att conny hade spillt en massa blåbär på en vit tröja - dvs ingen förbehandling, bara en kvarts skopa vanish i tvättmedelsfacket och fläckarna puts väck!) att jag blundar lite för det...

Men galltvål finns hemma och ska testas!

Vårt babyskydd (maxi cosi) går att sätta på vår Mistral S-vagn, med en adapter som SKRUVAS på chassit. Har jag säkert gnällt om förut i tråden. Antalet gånger vi använt det: 0.

AM - Connoisseur tror jag värmer bättre än många andra, 'enklare', tidningar!

snaily - Undrar också vad det är maken syr??

• _koko_

Ah, där fick jag svar på det. Händigt!

Just det, hej zozo!

Nu är batteriet slut i datorn och osten är uppäten, sov gott alla!

• start september

Kram till Snigeln, hoppas så att det blir ett finfint ägg på torsdag. Jag är också begåvad med en man som syr vid behov. Lyx tycker jag som inte har tålamodet riktigt.

Liten, jag är också jättenyfiken på hur ni kommer trivas med vagnen. Nu har jag ju förhoppningsvis legitimt skäl att undra också Det är nog inte friskt att surfa på syskonvagnar innan man ens försökte med syskon men det var del av min uppladdning.

Hej Zozo! Kul att se dig här igen!

BS, du verkar ha det körigt med båda hemma. Vad skönt att ha föräldrar att åka till!

Babyskydd på vagn var en superuppfinning tycker jag, men klart det måste vara smidigt. Maxi Cosi + Bugaboo var jätteenkelt.
    Galltvål inhandlades under mammaledigheten men användes aldrig. Nu har jag fått bra tips! Även Vanish inhandlades efter dagisstart när de hade ätit blåbärssoppa lite för många gånger, men miljömässigt känns det såklart lite tvivelaktigt.

• Vännerfan

Nej AM, inte komma mer fler tips nu när jag trodde jag köpt allt jag behövde! Galltvål och gallerfilt har jag ju köpt tack vare tips från dig (dock blev det babyproffsens gallerfilt då den reades). Har den där andra filten några speciella extravaganta egenskaper?

Blev förresten glad igår när jag spanade efter snuttefilt på babyproffsen. Prinsen har ju använt det. Problemet var bara att han "tog sig" en snutte utan att det var meningen och den filten är så stor och går bara att tvätta i 40 grader. Men det var bara att köpa 2 likadana till så vi hade 3st vilket har gått åt. Den här gången tänkte jag förekomma bebisen och välja en smartare variant och blev glad när jag hittade den här leverantören: www.snutten.se. Man köper 3-pack direkt och så går de att tvätta i 95 grader. Kanske tips till någon mer.
    Bra när nån tillverkare tänkt till! Så nu väntar jag på leveransen och ska sen tvätta dem och sova med dem så de luktar mamma (om jag hinner- det är ju onsdag imorgon och det är ju en onsdag den "ska" komma...). Sen kanske bebisen tar napp ändå, men snutte hade varit kanon.

Snaily, Skönt att de ringde tillbaka så du vet vad som gäller. Håller tummarna för dig nu! Och för er också EA och PB!

Appropå fläckar, finns det öht något som rår på bananfläckar? Verkar vara det svåraste som finns att få bort.

Det var nåt mer, men det föll bort nu. Jo just det, men det var en tragisk grej. En bebis jag hört om som åkte pulka efter föräldrarnas längdskidor. De hade INTE bäddat varmt under, bara över och bebisen.... dog. Så efter det bäddar jag alltid mer under än över. Usch, så hemska saker som kan hända. Men i en pulka kommer man ju så nära snön och kylan på ett helt annat sätt än i en vagn.

Önskar god natt även jag!

• viktualia

Babyskyddet på vagnen - vi har anpassat oss så att babyskyddet passar på vår vagn - så japp det funkar.. men man måste shoppa adapter först...

Aha! liggunderlag! jag är med... fårskinn är införskaffat för andra syften.. men jag ska överväga det... sen är läget med den fleeceoverallen som jag köpte till Trollet att den är ENORM.. så skillnaden mellan den och en åkpåse är just nu försumbar.. *fniss*

• viktualia

fläckar av bebisbajs - hittills har det funkat med skonas tvättmedel och 60 grader i tvättmaskinen....

själv är jag bäst på att fläcka ner mig själv och jag använder TaBort som dessutom är miljömärkt...

• viktualia

Tidningspapper känns förresten som en supersmart lösning!!! då får man ju koll på om det kommer in fukt också! heja Telis!!

• start september

Usch, vad hemskt med bebisen och pulkan

Jag hade ju sommarbarn sist så hon var ganska stor och stadig när kylan kom, men det är verkligen värt att tänka efter.

Tidningspapper tror jag tom Anna W tipsar om - det låter smart!

Tack förresten Liten för skotipsen, får ut och handla.

• MuffinsTönt

Hej!

Jag har bara läst det som skrvits under kvällen. Jag har fattat som att Snaily, PB och EA ska plussa snart. *håller tummarna*

Porchez
    Hoppas din chef är förnuftig och lyssnar på dig.

Vickan
    Sicken seg leverantör! Hoppas ni får en bra kompensation för det.

Ah,brunch! Avis!

Ego: sitter här och kliar sönder huden. Vet inte om det är pollenallergin eller nåt annat jag inte tål. Igår sved till på vaden när jag duschade. Då såg jag att det var små skrubbsår som jag hade kliat fram.

• Tinga

Snaily ? då blev det ju goda nyheter till slut; att det faktiskt blir en tur till Falun på torsdag, men jag lider verkligen med dig I den här knöliga ivf-historien. Kan inte annat än önska att det ska gå bra den här gången. Stor kram!

Fru E ? stort lycka till med äggplocket!

PB ? lycka till hos din ivf-doktor också! Vilket fantastiskt inlägg du skrev om vårdepp, förresten. Det hade passat som kåseri i vilken tidning som helst.

Liten ? vad är det för vagn ni har? Vi körde med fleeceoverall och en filt direkt i liggdelen, och inte en enda gång noterade jag att Piff eller Puff var kalla när jag tog upp dem. Dessutom var overallerna ganska stora, särskilt i början, så då fungerade de i princip som en åkpåse.

Koko ? vad skönt att Lillebror iallafall inte kräker av gröten längre. Små framsteg är också framsteg. (Och ja, det var jag som kommenterade att det är svårt, för att inte säga omöjligt, att göra riktigt slät puré själv.)

BS - jag har ju ständigt slitits mellan Piff & Puff och kämpat för att försöka vara så rättvis som möjligt när det gäller tidsfördelning dem emellan, så jag förstår att du har det jobbigt nu. Tyvärr har jag inget annat tips än att ibland får man prioritera det ena barnet, ibland det andra. Kram!

Hm, inte lätt att få ihop jobbtimmarna idag, med både dagislämning och -hämtning (maken var på kurs) och långlunch med kompis på stan. Har suttit en stund nu, men nu får det vara nog. Jag ska ju ha något att göra på jobbet imorgon också.

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge