• Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången
  • Fjosok

Här är originalvideon. Jag har dockalltid sett det som en sång som ska sjungas av en man av någon anledning. Jämför att det blir knas när en man sjunger typ "Flickor bak i bilen" som Kurt Olsson gjorde (som såklart var meningen att det skulle bli lustigt). Texten är ju skriven för en man som tittar tillbaka på sitt liv.

"Feel her body rise when you kiss her mouth"

"In his arms she fell as her hair came down"

Det är ju strofer som bör skivas om ifall en kvinna ska sjunga den, om du frågar mig. Förutsatt att det inte är en lesbisk vigsel, då funkar det ju utmärkt

Att sen också texten är lite småsnuskig är en annan femma, men den är fin. Lite viktorianskt småsexig

• Sonja68

Men Fjosok, kan det inte vara så att jag sjunger istället för maken, det är hans ord/tankar/känslor jag förmedlar? Eller blir det knas? Det är ju liksom inte JAG som sjunger till henne eller honom.

Så tänkte jag när jag valde låtar tillsammans med min man till vårt bröllop. Vi hade kvinnlig solist och en låt var liksom min sång till min make och en låt var från min make till mig.

• Sonja68

Kollade just och Eva CAssidy har en "justerad" text verkar det som...

• Fjosok

Jag vet inte, säger inte vad som är rätt och fel utan bara lite synvinklar på texter och dess perspektiv, vilket få tänker på när det gäller sånger.

Bara tankar och inget rätt eller fel dock

• Cantaton

Sonja, jag brukar ändra sådant i texterna.

Tex i Somebody: "I want somebody who cares for me passionately and in return she'll get my support" (brukar jag ändra till "he'll get my...")

Och i "I wanna grow old with you":

"Oh, I can be the man who grows old with you" ("Oh, I can be the one...")

• dfk

Liz, ja svartsjuka är inte att leka med. Det är både hemskt jobbigt för den som är svartsjuk där fantasierna kan ta otroliga vändningar till en verklighet som bara existerar i hjärnan egentligen.
    Sen den som blir utfrågad, oskyldigt anklagad är det fruktansvärt! Det spelar ingen roll hur mycket man försöker övertyga hur mycket man älskar sin partner för det går inte att resonera just då. Jag hoppas att mannen din kan komma på andra tankar och framförallt hjälp med att släppa den där ångesten som kommer krypande. Kram på dig!

• Aleta

Eller också skriver man om hela texten.
    Jag sjunger Sweet Lorraine har blivit Sweet Gawain i min sängpärm.
    (Som ni fattar av mitt nick så gillar jag Prins Valiant.)

• Aleta

Ja Liz, kramar till dig. Att utsättas för svartsjuka är hemskt. Jag hoppas att han snart tar sitt förnuft till fånga, men det känns ju så hopplöst för vad man än säger så hjälper det inte.

• Sonja68

Aleta; den texten var målande och fin

Jag brukar också tänka mycket på texterna och ändra vid behov.

Ja, ja, jag filar vidare här...

FLER låtförslag emottages tacksamt!

Kram alla från Sonja

Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången