• Gemma

    Konfettiregn

    Din glamourdusch i grådasket.

    Idag har vi varit hos veterinären höll jag på att säga, fast jag menade MVC. Där mätte, kämde och lyssnade vi på min saftiga julkula. Monstret satt bredvid på sängen och torkade bort gelé med allvarlig min (hon älskar ju att känna sig behövd). Sen gick vi iväg genom det fallande snöluddet till biblioteket där jag mest sträckte ut mig i en soffa medan miss M byggde pussel och såg till att de mindre barnen inte fick komma i närheten av "hennes" böcker.
    Nu har vi ätit lunch; i eftermiddag blir det fika på stan och kanske lite karusellåkande. Jag älskar de där klassiska djurkarusellerna!

    Hur mår ni andra?

    Kram, G

    PS: Mitt julgodis smakar smaskens, både kolan och dajmen. Känner mig hur nöjd som helst med min insats.

  • Svar på tråden Konfettiregn
  • Lapinette

    Happy - förstår att du längtar efter maken. Själv har jag inte varit längre ifrån mannen, trots flera år på distans, i mer än 3 veckor som längst och det kändes oändligt mot slutet. Vad spännande med att få välja nästa destination. När är det du åker dit?

    förhoppning - tog kort på vår balkong idag pga alla snö som ligger där. Helt otroligt! Vems hjärta har du krossat? Du behöver självfallet inte berätta men jag antar att det är en manlig vän som vill vara mer än vän. Sådant är jobbigt för det slutar ju ofta i att man förlorar en god vän.

    Tjejmiddagen som började med Rotari Rosé (smakade ingenting enligt mig) så hade jag gjort små lökpajer med ansjovis och oliver (typiskt från Rivieran) och lite annat småplock. Sen blev det en väldigt enkel gryta med en massa kryddor och fläskfilé. Till efterrätt vitchokladmousse med lime som låg på krossad Digestivekex i ett martiniglas och toppades med hallonsås. Två av tjejerna mådde tyvärr inte så bra, den ena bröt armen i söndag (halkade ute) och den andra hade precis legat magsjuk så de tog det ganska lugnt men det gjorde inte jag .

    Mådde som jag förtjänade i fredags morse. Ont i huvudet men var i fin form till kvällen då jag halkade mig ut till SATS för ett pumppass. Det första på flera månader så ni kan ju gissa hur mina ben mår idag. Toppade träningen med att köra Cykel Puls med maken igår morse. Shit, vad skoj det var!  Har aldrig kört förut utan räknade ut min maxpuls slog in den på datan och hoppade upp på cykeln. När jag väl blivit varm och vi skulle ?toppa? för första gången under klassen steg jag upp till 95 % av min maxpuls och gick sedan flera gånger över den ? så m a o jag måste höja till nästa gång. Det var enormt motiverande och pushande träning när du kan se din puls och försöka förstå vart du ska ligga och träna mot dig själv. Kan varmt rekommendera.

    När vi kom hem efter träning och inhandling av en massa god mat så gick vi i ide, faktiskt mitt önskemål efter en hektisk vecka. Vi la oss på soffan och såg totalt fem avsnitt av the Wire, drack te åt blåbärsmuffins, gjorde ett break för lite tvätt, laga oxfilé, ugnsgrönsaker till middag med en god gammal Bourdeaux och så tillbaks till dumburken och några avsnitt.

  • förhoppningsis

    Lapinette
    Jo, du har så rätt. En kompis som vill vara bra mycket mer än vän. Förklarade redan i juli/augusti att jag undanbad mig uppvaktning, trodde det hela var över då - men inte.

    Rotari Rose brukar jag tycka kan funka på balkongen på sommaren eller så. Men det låter som att ni hade en trevlig tjejkväll trots allt. Att du orkade gå och träna på kvällen efter är antingen mycket imponerande eller så tog du det ändå förhållandevis stillsamt.

    Idag är det mer snö. Igår var det totalt trafikkaos och hela gröna linjen ovan jord var avstängd, så även stora delar av röda. Alla bussar gick som ersättningsbussar så busstrafiken var ett skämt. Dessutom trillade det ner en balk över motorvägen så all trafik fick gå förbi oss här i Hammarby Sjöstad. Jag tog en hurtig promenad i det kalla med fina vädret till jobbet istället. Idag tar jag bilen.

  • Gemma

    Kära vänner! Skriver i all hast medan de grillade grönsakerna puttrar färdigt i sin ugnsform. Livet tuffar på i 120 knyck, hade en mysig helg med monstergympa, lekdejt med Fru Fräken och Izunia, träning och fransos-fest, i den ordningen. Festen var faktiskt väldigt trevlig, eller kanske framför allt faktumet ATT jag gick på fest, det var så länge sedan! Crêpes, mousse au chocolat och vuxna konversationer (som monstret gjorde sitt bästa för att delta i, hon vill ju vara stor!). Roligast var nästan när vi gjorde oss fina, dottern och jag. Hon valde röda byxor och jag när jag packade ner inneskorna med bruna sniglar utbrast hon bekymrat: "Men mamma, byxorna är ju RÖDA!" Skamset tvingades jag inse att hon hade rätt, och lät henne välja själv: Inneskorna med RÖDA blommor. Två år gammal har hon redan full koll på hur man matchar färger!
    Igår genomförde jag ett sisyfosprojekt, att fota av mina allra finaste avlagda flickplagg från Lucky Wang och Jacadi och lägga in dem på blocket. Resten av klänningarna och de skära bodiesarna har jag lämnat in till en närbelägen second handbutik.
    På eftermiddagen hade jag lekdejt med en dubbelmamma och idag bjöd jag på lunch - ungersk paprikagryta med haricots verts, pasta och ruccolasallad, till en kompis som kom utan dottern (hon vägrar att förflytta sig med sitt barn för hon får akuta stressanfall så snart hon skriker - och detta är en barnpsykolog!!) men med söta presenter. Nu ska jag klara av kvällsruschen utan man - han är i Finland och Baltikum och kommer inte förrän på fredag, puh!. I morgon är det lunch i stan med min grevinneväninna, lillpojken ska följa med men dottern går som vanligt på dagis så logistiken blir easy pie.
    I övrigt tränar eller promenerar jag en timme om dagen och försöker lära mig... the art of taking it easy. Men det är inte lätt.

    Nu ska jag läsa ikapp. Kram, G

  • Gemma

    Har mirakulöst nog avnjutit en entimmes middag med monstret, precis som förr! Bara hon och jag, lax och grillade grönsaker och avocadoröra och lite konversation, hon åt mycket av allt, sen tvätt och läggning helt utan bråk eller protester. Jag kan verkligen sakna den där tiden när det var bara hon och jag.
    Nu sitter jag ENSAM utan barn eller man vid datorn och inväntar den lilles glufsblandade skrik, de lär komma när som helst. Fast de senaste nätterna har han sovit helt OK, två fyratimmarspass - numera i eget rum vill jag tillägga.

    Mlle M: Hoppas det gick bra i Zurich och att ni klarade er utan alltför stora språkliga missöden..? Har man bara lite vilja brukar kommunikationen lösa sig ändå. Min pappa pratar ingen franska och mannens föräldrar BARA franska men de trivs av nån anledning bra ihop ändå. Min mamma pratar ju nio språk och franska råkar vara ett av dem så inga problem där. men som sagt, viktigast tycks ett glatt humör vara, gärna i samband med god mat och vin.

    Happy: Hur känns det att planera en flytt innan köket är helt färdigt..? Känns som om det var helt nyligen ni flyttade in i ert duvnäste. När var det ni skulle dra iväg? Låter deppigt att inte träffa sin man i en hel månad, jag var själv konstant i den situationen i 2,5 års tid, jättetrist verkligen. Du får väl, som du verkar vara inne på, göra det bästa av situationen och njuta av sol och väninnor. Här är det bara slask, slask och slask. Stretade trots detta 50 minuter fram och tillbaka till dagis med stora dubbelvagnen, vad gör man inte för att komma i form! Fast för min del får de nyinköpta jeanskjolarna vänta, här är det idel amningsplagg... riktigt fina och lyxiga från BOOB, men ändå, något tjatigt i längden. Längtar mig galen efter lite seriös klädshopping! München är f.ö. en helt fantastisk shoppingstad så ännu ett skäl för dig att njuta, trots mannens bortavaro.

    Lapinette: Din "dagen efter"-söndag låter som en helt ouppnåelig önskedröm... FEM avsnitt liksom! Själv kravlar jag mig sakta igenom lånade DVD-boxar under utdragna amningspass, det är faktiskt helt OK det också, i synnerhet som jag brukar ha en halvt urdrucken cappuccino eller Ladurée- eller Kusmi-tekopp framför mig. Och apropå SATS så är vi faktiskt väldigt inne på att flytta in till centrala Malmö igen, vi måste ju hitta temporärt boende under sex månader från och med 1 maj, under tiden som vi renoverar huset. Vilket bland annat skulle innebära en sommar i stan - yes! Att möta mannen efter hans jobb och ta en drink på Lilla Torg med småglinen, att TRÄNA PÅ SATS, att sniffa asfalt och smälta glasspölar... både jag och mannen är helt klart redo för storstad i kombination med värme, igen! Ska kolla på två fyror helt centralt, nu i veckan och nästa, så får vi se vad det ger.

    Förhoppningsis: Tur för din väninna att du kunde rycka in och hjälpa henne med förberedelserna, stress och dop är ingen vidare kombination för man måste ju hålla den lilla på gott humör. Själv har jag redan bokat kyrkan och förvarnat en hel del gäster, trots att vi inte kommer döpa den lille förrän i augusti. Vi gjorde ju så med monstret, hon var väl en 7 månader eller så, och det kändes faktiskt perfekt att hon själv kunde plaska i dopfunten och sitta med vid lunchen och njuta av sin egen fest så vi tänkte köra en revival, dock ett eftermiddagsdop med middag efteråt.

    Nu ska jag... ja vad sjutton ska jag göra? Disken är diskad, lägenheten städad och jag är helt enkelt inte van. Får väl sätta mig i TV-soffan och vänta på de där glufsskriken.

    Kram, G

  • Mlle M

    Förhoppningis: Jag åt först vaktel med bräserad lök och sedan kronhjortskalv, kronhjorten var verkligen helt helt fantastisk, gillade också den "nya" ja, ny för mig som inte bor i Stockholm på sidan, verkligen cool. Hade tidigare bara varit i baren till själva restaurangen och på terassen.

    Gemma: Vilken hjälte mamma du är, måste vara tufft när din man reser så mycket med de små.

    Happy: Verkar klokt att hitta på så mycket som möjligt under tiden som gräsänka, håller med Gemma att shopping verkar vara en lämplig aktivitet. Jag skulle också tycka Singapore eller Hong Kong vore spännande städer att bo i för ett tag. Singapore kanske mest för klimatet och ja, för att det är så fantastiskt rent och snyggt. Hong Kong är ju otroligt sprudlande och varierat och känns mer "storstad". Vilket det än blir, kanske blir det någon annan plats, så kommer det garanterat bli en upplevelse för livet.

    Hade en trevlig helg i Zurich utan språkförbistringar, middagar, sighseeing och umgås var det som stod på agendan. Min pappa reste hem på lördag förmiddag och det var tyvärr då som vädret klarnade upp och man kunde se de vita alptopparna som omgärdar staden i distans! På fredagen regnade det som om himlen vore öppen men vi promenerade runt i staden, slog oss ner på Sprungli-cafét och hade det rätt bra ändå Våra vänner som var där och rekade inför en förestående flytt blev helt begeistrade i staden och dess omgivningar.

    Idag skall jag försöka jobba lite med mitt projekt, har fortfarande inte hittat en web-designer, aaah....typiskt men jag fortsätter leta så förr eller senare dyker det väl upp någon.

    På fredag bär det av till London, jag skall vara borta i över en vecka! Helgen skall spenderas med svärmor, ja, och mannen såklart. Svärmor har aldrig varit i London tidigare så har utarbetat en liten "planering" . Vi kommer att bo i Knightsbridge, så efter ankomsten hoppas jag vi hinner med en sen lunch på Harvey Nics eller Amaya. Skall vara en relativt ny indisk restaurang med Michelin stjärna som hade lunch-plates för 16 gbp p.p kunde vara lite lagom innan vi gör Sloane Square, Harrods, ja, det vanliga. På kvällen har jag lyckats boka bord på Scotts på Mount Street. En klassisk fiskrestaurang som jag förstår blivit så "hot". Lördagen blir det lite sightseeing och shopping, tänkte avsluta med Bond Street. Tänkte sedan ta en apero på Blue Bar eller Mandarin bar i Knighsbridge innan det blir middag på en gastro pub i närheten. Söndagen har vi vigt åt mer sighseeing och kanske något museum, jag gillar National Portrait gallery o såklar Brittish Museum. Har faktiskt aldrig varit på "gamla" Tate så kanske blir det om svärmor inte har några andra preferenser.

    Under veckan skall vi resa till Bath och bo över hos vänner, äta luncher med andra vänner och ja, ett fullspäckat schema helt enkelt. Mannen reser hem på Onsdag och då skall jag bo en natt hos några vänner vid Sloane Square och hoppas hinna umgås med min väninna som jag lärde känna när jag läste min LLM. Hon har numer två barn och har sagt upp sig från sitt jobb på hot-shot city advokatbyån och blivit heltidsmamma. Skall bli så mysigt! På torsdag åker jag ut till Surrey för att träffa min Cote d' Azur väninna som numer bor i England, skall bli jätteroligt, vi har inte setts sedan mitt bröllop.

    Nej, nu får det vara nog med ego-berättande.....

    Lapinette: Vad duktigt av dig att träna med eeh....en lättare bakis-känsla, eller var den av det svårare slaget. Jag försöker vara duktig och nyttja mitt gymkort men det går verkligen i perioder. Ett tag var jag helt frälst i alla klasser och gick nästan uteslutande på klasser. Just nu har jag hamnat i en löp-bands-period, fråga mig inte hur, tycker ju egentligen att det är astråkigt men det är verkligen en no-brainer, man kan komma när man vill, trycka in ipoden i öronen och ja, sedan efteråt är man ju rätt mör! Vi får väl se hur länge det håller i sig, jag hatar ju egentligen att springa!

  • Gemma

    Sol! Och stundande lunch i stan med väninna, kanske lite lite shopping också, härligt! Hur mår ni andra?

  • förhoppningsis

    Hej allihop, just nu är jag lite lätt illamående. Efter en långpromenad i den råkalla fukten ute i Hellas med en vännina har jag bakat muffins. Det blev 3 olika sorter, nonstop, äpple & kanel och så mandel, bara av att slicka skålarna blev jag mätt, efter att nu ha provat en halva av varje (mannen ville ha den andra) är jag som sagt lätt illamående.

    Hur fortlöper era helger?

    Tog långlunch på Smak (fd Restaurang Restaurangen) i fredags och drack champagne med kollegan, den blev det inte av att gå tillbaka till jobbet. Strövade en vända på stan, drägglade över det ljusrosa click clack armbandet från Hermes och fikade med en kompis.

  • Lapinette

    Hektiskt helg med Mathias Dahlgren i fredags kväll. Besöket (fast ni som varit på FB vet redan) blev inte riktigt vad vi hade väntat oss, fast å andra sidan hade vi skyhöga förväntningar. Det blev dock en trevlig kväll med vänner som är lika mat och vinintresserade som oss.

    Igår trött och mosig ned på stan för att köpa ett gäng tulpaner, skulle på tjejmiddag igår och familjelunch idag. Köpte även ett underställ inför den kommande skidåkningen (min gamla hade sett sina bästa år). Sen var det bara att gå hem och ladda om inför tjejmiddagen ute i Djursholm. Jag var så laddad att jag t o m stod färdigklädd och klar i hallen för att säga adjö till maken en timma för tidigt! Som tur var hindrade maken mig samt att han kollade upp adressen (han ville ha koll på vart jag skulle) och såg att det var hennes födelsedag! Så jag bytte snabbt vinet jag hade tänkt att ta med mig mot en flaska champagne.

    Sen var det att trassla sig ut till Djursholm till ett gäng tjejer jag aldrig hade träffat tidigare. Det blev en mycket intressant och trevlig kväll med massor av skumpa, Sancerre och skaldjur. Kom hem sent och snart ska jag iväg på en familjelunch.

  • Happyasahippo

    Hinner knappt lasa i kapp har...
    Just aterkommen efter suverant trevlig helg hos mina foraldrar som forutom goda middagar och harliga viner och champagne (luis roederer) bestod av snoskottning pa gamla garden, harlig shoppingdag med mamma i nya hemstaden Nykoping (kollade in konkurrensen for hennes butik som hon snart nyoppnar) och invigning av deras supersympatiska vaning. Till och med min kare bror kom och halsade pa en kvall och det var som vanligt harligt att umgas med mina grymt sympatiska foraldrar.

    Den trevliga helgen och en hel vaska full av svensk mat till trots sa saknar jag mannen massor och han likasa, aven om han gillar Melbourne mer och mer. Sa for att gora saken lite battre har jag i dag bokat min biljett och aker nu 19 mars for 2 veckor.

    Gemma: Later som om dina anstrangningar for att ta det lugnare gar at ratt hall aven om 120 km later lite val instensivt..
    Ang varat kok sa kanns det som om det aldrig kommer att bli fardigt for jag upptackte i tisdags att stankskyddet inte sitter som det ska, sa nu maste jag jaga hantverkare igen..Suck! Men jovisst gillar vi vart duvnaste stenhart, fastan onskan om att fa vara i en mer multikulturell och internationell miljo overvager...Hoppas bara att vi hittar losningar som gor att allt funkar. Kanns valdigt spannande alltihop.

    Nej, nu ska jag lasa i kapp.

  • Izunia

    Vi har haft en väldigt utmattande vecka. Förra veckan blev först jag, sedan min man magsjuka. Vi är verkligen ALDRIG sjuka så det kändes jobbigt när kroppen verkligen la av. Sedan har vi ju dragits med förkyldningar och hosta som aldrig vill släppa. I lördags blev J riktigt dålig med hög feber och skakningar och hon var alldeles blå om läpparna och slapp i kroppen. Vi åkte in till barnakuten pch hon spydde i bilen precis när vi kommit fram. Väl framme när doktorn frågar hur hon mår, så börjar hon sjunga "lille katt" och "bä bä vita lamm" och jag säger "Hon är verkligen jättedålig...!"

    Febern gick upp och ner hela tiden och eftersom hon vägrade kissa på pottan på sjukhuset bestämde vi att åka hem och komma tillbaka med ett prov nästa morgon om hon hade febern kvar. Det kändes helt ärligt värdelöst att vara på sjukhuset. Sköterskorna hade noll koll och visade ingen omtanke alls. Läkaren var jättebra och höll med vårt förslag om att komma tillbaka med urinprovet istället för att hänga kvar 2 h till.. Provet visade bara att hon var lite uttorkad pga febern men annars bra.
    Nu är febern helt borta och hon mår fint. Däremot fick jag jätteont i örat och körde direkt till vuxenakuten efter att jag lämnat barnakuten. Fick naturligtvis en senare remiss till vårdcentralen som hade helgöppet och missade nästan tiden då jag somnade framför tv och vaknade hysterisk 15 min före läkartiden! Kom fram i tid och det visade sig vara en öroninflammation (ajjjjj...) och jag fick direkt sjukanmäla mig till jobbet igår. Går inte riktigt att flyga med ont och lock för örat. Penicillen började iaf verka direkt och det gör åtminstone inte ont längre.. Jaja det var min helg. Resten av veckan är fullspäckad och på fredag bär det av till Österrike. Hoppas vi är friska tills dess...

Svar på tråden Konfettiregn