• ingenjörsbruden

I vått o torrt, stiltje, orkan o snart snöstormar...

Då fortsätter vi vårt umgänge o stöttning genom livets alla bra o dåliga dagar!
    Tillsammans är vi starka!

...förra tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3516167.html

Du som läser här gör det på egen risk, ty här räds vi icke sjukhus, kroppsvätskor eller prat om sexlivet.
    Gemensam faktor har varit längtan efter barn. Såhär flera långa trådar senare är det vänskap som förenar, minst lika mycket!

• Svar på tråden I vått o torrt, stiltje, orkan o snart snöstormar...
  • passionsblomman

Här snöar det mer än någonsin.
    Jag kråglar med vår vedpanna och svär och förbannar över att det är något jag inte får till så det aldrig svischar till och blir VARMT nån jäkla gång!

Jag tror vi ska byta till pelletseldning istället. Fördelarna är att man bara behöver elda ngn gång/vecka och dessutom får en jämn värme. Jag gillar inte alls att vakna och det är kallt och ruskigt utanför täcket.
    Och så vill vi sätta in en vedspis i köket som det såklart var förr. Då kan man myselda och stödelda i den när andan faller på eller det är svinkallt.

Dessutom vill vi ju få ut det gamla oljepannehärket som står nere i källaren och som gör att ena kakelugnen inte får eldas i eftersom de går på samma pipa. Den dagen det är gjort kan vi sitta framför brasa i biblioteket. Dvs det nedre tornrummet. (som just nu är fullt av böcker i kartonger och en gammal dubbelsäng som de förra ägarna fick lämna. Alltså mer ett gästrum nu än bibliotek med öronlappsfåtöljer, plädar och platsbygda bokhyllor med glasade dörrar.)

• Jenny står brud 090801

Själv ligger jag hemma med ngn inflensa. Lite feber och förkyld och hemsk huvudverk. Trist.

Helgen var mannen och jag iväg och myste på hotell. Riktigt härligt att komma iväg lite. Dessvärre hade vattnet fryst när vi kom hem och pumpen gått sönder. Så efter ett dygn utan vatten fixade mannen och svärfar det igår. Så skönt...

• passionsblomman

Men Jenny vad jobbigt! Vilken pissig hemkomst.

Och stackars dig som är sjuk!
    *serverar thé med honung och stoppar om filten runt fötterna*

• Daa

Jenny: åh, så trist att komma hem till det där.
    *krya-på-dig-kram*

• Daa

Blommis: jobbigt att inte få till en trevlig temperatur i huset. Man behöver värme i huset än mer när det är såhär kallt ute. Påfrestande att behöva frysa hela tiden.
    Det låter som en trevlig lösning med pellets och vedspis.

• passionsblomman

Ja, skitbeige är det.
    Jag har skyllt på dålig ved eftersom den där bedrövliga hgen ute på tomten bara är skräp utan rätt att kalla ved. Den har ju uselt brännvärde och då blir det naturligtvis följdaktligen heller ingen värme hur än det brinner. Det är därför jag fått "mata monstret" som sambon kallar det, hela dagarna.
    Nu fick vi igår in riktig ved som vi köpt av grannen. men den är rätt blöt av allt snöande eftersom den legat ute. Jag hoppas att det är det som är kruxet, för isåfall torkar den snart upp. Annars kanske pannan fått tuppjuck och DET är säkert värre (läs dyrt)

Daa skrev 2010-02-02 11:59:55 följande:
    Blommis: jobbigt att inte få till en trevlig temperatur i huset. Man behöver värme i huset än mer när det är såhär kallt ute. Påfrestande att behöva frysa hela tiden. Det låter som en trevlig lösning med pellets och vedspis.
  • Jenny står brud 090801

Blomman: Vi har det oxå kallt här med vår vedpanna. Kanske inte hjälper så mycket men i våras, somras och höstas när det inte var så kallt eldade vi knappt varannan dag. Och det var varmt vatten endå. Tror vi klarade oss med eldning 1 ggr i veckan i somras. Och så kallt som det varit så länge nu har det inte varit här på 50 år...

• passionsblomman

OK, det var nästan skönt att höra. Vårt hus är ju skitstort dessutom så det är ju inte som när vi skulle värma upp sommartugan precis.

(vi har vridit ner elementen till nästan off och stängt till hela tornet så det iallafall blir några färre kvadrat som ska värmas upp.)

Ändå tänker jag att ja men fasen vad gött det är när det radas upp strömavbrott i landet, att vi inte behöver frysa ihjäl.

Jenny står brud 090801 skrev 2010-02-02 12:47:26 följande:

Blomman: Vi har det oxå kallt här med vår vedpanna. Kanske inte hjälper så mycket men i våras, somras och höstas när det inte var så kallt eldade vi knappt varannan dag. Och det var varmt vatten endå. Tror vi klarade oss med eldning 1 ggr i veckan i somras. Och så kallt som det varit så länge nu har det inte varit här på 50 år...
  • Sonja68

Visst är det lite av "barnfödarväder" idag?
    Vet inte om det är det där Lanovia bor förstås, men skulle tro det...

• Ankan80

Gud va spännande den här dagen verkar bli.
    Heja Lanovia!!!

Svar på tråden I vått o torrt, stiltje, orkan o snart snöstormar...