• Svar på tråden Tantvarning6
  • Sonja68

Kära Soldemor och Cantaton: Tack för lite peppning Vad gjorde man utan kära tanters stöd?

Alltså jag tror kanske att det är vi vuxna som blåser upp förväntningar och hittar på alla MÅSTEN.
    För t.ex. min sexåring kom hem igår från skolan på gott humör. Senare sa hon något om att man skulle ha lämnat önskelistan till tomten i söndags, "det var ju julskyltning mamma, men vi var ju inte där, vi missade ju det". Nä, sa jag, vi var ju i kyrkan istället. "Jo, jag vet". Då föreslog jag att vi skriver och postar önskelistorna istället. "Okej" svarade hon och så var det bra med det.

Ang. pysselkvällen så tror min fyraåring att det är ikväll (men det är på torsdag), och hon konstaterade lugnt: "Mamma, det är pysselkväll ikväll, men vi kan ju inte gå för vi skall till mormor på kalas". Så, bra med det, inget mer om det. Så om de nu bara inte surrar alltför mycket och blåser upp förväntningarna på dagis runt detta, så kanske det inte är så farligt om jag för en gångs skull sätter mina intressen först. De får ju en gladare och mer harmonisk mamma förhoppningsvis till jul Och såklart ska de få komma och se det stora luciatåget i stora kyrkan!

• Sonja68

Kjell Präst skrev 2009-12-01 09:57:19 följande:

Kjell Präst skrev 2009-11-30 09:28:30 följande:
    Vill ni ha en till? I går kväll petade min kära fru vår stora norska skogkatt i magen och sa kärleksfullt "Du är en sån fiiiiiiiin hund".
    Hur är det ställt med frugan egentligen? Hahaha, jag garvar ihjäl mig!!
  • Sonja68

Ska kolla runt, Cantaton, om det är någon som kan tänkas gå på Pysselkvällen med K. Flickornas pappa har gått med mig (då båda flickorna gick på dagis) tidigare år och han är gruvligt less på pysslet och alla grejer vi tvingas släpa hem därifrån

• TinkerBelle

Varför bor ni inte närmre?
    Jag hade kunnat gå så kan du ta körrepet.
    Jag älskar att pyssla.
    Varje tisdag hela november har vi haft någon av lill-skrutts kopisar med hem och tillsammans har dem pysslat under över insyn av mig.

Sonja68 skrev 2009-12-01 09:02:10 följande:
    FJosok: Rimmästare där MV85: Love is in the air...*nynnar* HÄrligt, härligt Aleta: Så kul att pralinerna gick åt. Men konstigt vore det väl annars *slickar mig om munnen*. Vill också ha!Idag fyller mammsen 75 och det blir smörgåstårta o fika direkt efter jobbet. Här har jag massor att göra, men var tvungen att smita in och kolla till er Soldemor: Tack för dina ord. Lugnar mammahjärtat.Men nu har jag dåligt samvete igen. Har ju lovat att sjunga både i kyrkans luciatåg och på julmusiken med Janne Schaffer. Stor övning på torsdag. Jag har missat massor med övningar så jag måste verkligen vara där, eller så skippa min medverkan helt och hållet.Det traditionella, efterlängtade julpysslet på dagis, som vi alltid brukar vara på, det "annonserade" de först IMORSE: torsdag 4/12, anmälan IDAG. Torsdag är förstås den dagen vi har det viktiga repet... Ska jag klona mig??Eller överlever vi ett år utan pyssel och tar det nästa år (vilket blir det sista på dagis) istället?Jag kan tillika tycka att jag avstått från kören och kyrkan och julmusiken i fem års tid nu faktiskt. Eller är det egoistiskt tänkt av mig??Det är JUST sånt här som är så jobbigt med julen. Man går bara omkring och har dåligt samvete... över att man inte bakar pepparkakshus och lussekatter med sina barn, julpysslar, osv.Gaaaaahhh!!!! Den riktiga friden, julefriden, den får jag faktiskt bara när jag sjunger julsångerna med kören...
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-12-01 09:57:19 följande:

Kjell Präst skrev 2009-11-30 09:28:30 följande:
    Vill ni ha en till? I går kväll petade min kära fru vår stora norska skogkatt i magen och sa kärleksfullt "Du är en sån fiiiiiiiin hund".
    Är du helt säker på att det är en katt?
  • Sonja68
    TinkerBelle skrev 2009-12-01 10:01:29 följande:
    Varför bor ni inte närmre?Jag hade kunnat gå så kan du ta körrepet. Jag älskar att pyssla.Varje tisdag hela november har vi haft någon av lill-skrutts kopisar med hem och tillsammans har dem pysslat under över insyn av mig.
    VAd gullig du är!
    På ett par år, när de är lite större, så skickar jag ner dem till dig en helg i december. De skulle säkert ha jätteskoj och pyssla med dig och din dotter
  • Fjällbruttan

Hej tanter

tack Kjell för att du förgyllt min dag, ska genast gå upp till barnen  och säga att numer nyser man i knävecket
    Och jag kan förstå din fru, jag har haft en katt som trodde att han var en hund

Vi hade en lugn första advent... jag jobbade till tolv natten innan, maken skulle vara ledig, men -20 gjorde att snökanonerna skulle gå Så vi fikade med hans föräldrar, sen sov vi med lilla vild på em och så var vi en stund på julskyltning, fast det finns ju bara 3 affärer så den var inte så våldsam
    Och lilla vild fick rida ponny och var jättenöjd med det tills hon såg storayster åka bob efter ponnyn i full fart, då skulle hon minsann också göra det Det fick hon (det kostade 5 kr) och hon skrattade högt hela tiden

Sen grillade maken kött ute på grillen och vi mumsade potgratäng till innan han fick åka och joba igen till ett på natten..
    Och jag var ARG!!!! Datorn surkade ihop så jag hann inte fixa kalendrarna jag skulle göra... så vi fikade ett pånatten sen och mös bara han och jag

Nu sk jag julbaka med stora tjejerna som har studiedag

kramar till alla och jag tänker på er även om jag just nu bara är ego! Sorry...

Cantaton, underbart med pappa förresten,så glad för er skull!! 

• Im yours

Hej på er!

Just det Cantaton, härligt att din pappa är på bättringsvägen.

Sonja; Ibland får jag för mig att det är vi vuxna som skapar förväntningarna, o att barnen vill göra "oss" till viljes. Så sjung ut för full hals min vän!

Kramar från moi.

• Sonja68

Im yours skrev 2009-12-01 10:55:47 följande:

Hej på er!Just det Cantaton, härligt att din pappa är på bättringsvägen.Sonja; Ibland får jag för mig att det är vi vuxna som skapar förväntningarna, o att barnen vill göra "oss" till viljes. Så sjung ut för full hals min vän!Kramar från moi.
    Ja men eller hur?! Jag börjar också misstänka det. Barnen föddes ju inte precis med ett starkt behov av tomtar och julpyssel, pepparkaksbak och massor med julklappar. Eller tänker jag fel??
    VI vuxna, media m.fl. blåser upp förväntningarna och lär dem att så HÄR ska det minsann vara när det är jul.
    Och barnen spelar med i spelet, för att mamma o pappa förväntar sig att de ska stråla av lycka och tacksamhet, för att mamma och pappa ansträngt sig så mycket för att det ska bli en "riktig" jul. Så småningom har även barnen fått dessa "måsten" inpräntade i sitt medvetande och då blir det _ännu_ jobbigare för mamma och pappa att leva upp till kraven...
  • Soldemor
    Sonja68 skrev 2009-12-01 11:23:09 följande:
    Im yours skrev 2009-12-01 10:55:47 följande:

Så småningom har även barnen fått dessa "måsten" inpräntade i sitt medvetande och då blir det _ännu_ jobbigare för mamma och pappa att leva upp till kraven...
    Mm, därför är det så skönt med barnlös jul = kravlös jul. Vi tänkte till och med vara så hädiska att vi byter ut skinkan mot kalkon i år. Känns inte riktigt skoj med julskinka efter allt som hänt på grisfronten i landet. Kalkisar från Ingelsta däremot, det känns ok och väldigt gott dessutom! Däremot är vi inte riiiktigt överens på julklappsfronten.