• Svar på tråden Tantvarning6
  • passionsblomman

didis: Jag vill helst ha både tomtarna och Hosianna. Fast igår borde jag egentligen hållit mig hemma helt och hållet.

Mulle-underbart att pappa blev så glad och att resan blev lyckad! Skulle också gärna göra det där!

I´m yours: flytta? voffö då?

Cantaton: HURRA för papaps framsteg!

Heloise: Bra plan, har du ringt städkvinnan än?

Tinker: men VA vilken prisskillnad!

• passionsblomman

Sonja: Jag tycker Julros är den by far vackraste mest speciella blomma man kan tänka sig! Och finns det täppa så planterar man ut den sedan och förundras över att det kan blomma mitt i snödrivorna.

• Sonja68

Julros? Hjälp mig... har inte sett den hos oss. Kollade på Google och den är för mig obekant. Men onekligen söt!
    Men tror du att den skulle gå här uppe i zon 6 där vi kan ha -35 i februari...?
    Ska kolla hos blomsterhandlaren idag!

• passionsblomman

Joråvettusatte, Julros, eller Helleborus som den heter på latin brukar finnas i blomsterhandeln nu och du har den alltså INNE när den köpts så här års. Sedan kan du spara den och sköta soom en vanlig krukväxt och till våren plantera ut den. Den är perenn, så den kommer upp och blommar när den tycker det är lagom.
    Min mamma har en (som hon fått av mig vid jul) som nu statt fullt av knoppar och hon bor i Jämtland, så jag är rätt säker på att det funkar.

• Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-11-30 15:58:48 följande:
    Joråvettusatte, Julros, eller Helleborus som den heter på latin brukar finnas i blomsterhandeln nu och du har den alltså INNE när den köpts så här års. Sedan kan du spara den och sköta soom en vanlig krukväxt och till våren plantera ut den. Den är perenn, så den kommer upp och blommar när den tycker det är lagom.Min mamma har en (som hon fått av mig vid jul) som nu statt fullt av knoppar och hon bor i Jämtland, så jag är rätt säker på att det funkar.
    Jamen då borde det ju funka
    TACK för tipset

En bekant berättade just att de skulle köpa en Amaryllis, så då ska jag försöka få tag i en Julros istället Perfekt!
  • Heloise

Nope jag städar själv, jag gillar ju att städa eller iaf gillar'ish haha. Nu har jag bara golven kvar sen ska jag sätta fram adventsljusstakarna.

Jag har iofs extrarummet kvar, det ser ut som en bomb har briserat där inne, men jag tror att det är ganska lättstädat ändå.

Sen ska jag iväg till affären och köpa lite skinka etc, ikväll är det måndagsmiddag med vännerna och vi ska bjuda på fylld köttfärslimpa, den är helt suverän och perfekt att förbereda, och sen skjutsa in i ugnen.

• Soldemor
    Sonja68 skrev 2009-11-30 12:14:51 följande:
    Jag känner mig som en inte helt igenom god mor, för jag tog inte med mina barn på julskyltning igår !Men jag kände att jag orkade inte, inte ens för deras skull (de hade ingen aning om att det VAR julskyltning, så det saknade det inte). Jag var tidigt i kyrkan på körrep och sedan kom flickorna dit med morfar och var med där. Efter det åkte vi förbi gravarna och sedan köpte vi försenat lördagsgodis och pizza. Väl hemma pyntade vi lite grann, långt ifrån allt, men lite vintrigare gardiner åkte upp, julstjärnor mm. Det kändes så varmt o skönt hemma att bara tanken på att dra ut på stan ,ensam med två som genast börjar gnälla, "vi vill ha det, och det, och det och det, och åka häst, och köpa det och äta det..." Nä! Beslöt att inte utsätta mig för detta. Idag har jag dock dåligt samvete... De kommer ju prata om julskyltningen på skolan o dagis och alla har varit där utom mina barn Hoppas de i alla fall kommer på att säga att de minsann var på Adventsmusik i kyrkan istället.Jag är ganska trött på all julhysteri, sedan mååååånga år tillbaka. Ett tag var jag riktigt Anti-jul. Men sedan jag började sjunga i kören fick julen en annan, lugnare innebörd för mig, men nu med ungar o allt, så tenderar det till att julen bara är ångestfylld och stressande.
    Tycker att du är en väldigt bra mamma, som inte utsatte barnen för något som i princip inte alls har med advent och jul att göra. Lät som ni hade en skön söndag och dina barn fick istället del i adventsbudskapet. Tycker du gjorde ett klokt val!
  • Im yours

Haha, tack för de felsägningarna Jag, är en sånn jag oxå .... men hinner glömmer vad jag sagt innan jag kommer ihåg det. Något åt det hållet

Nääädå, jag ska inte flytta ......... var bara så in i bängen nyfiken Om jag drar så bli det till Paris ..... el Lasses place. Jag är verkligen knepigt inställd till allt han gör o säger just nu. Känner mig som en tipptopp gnäll-tant Jag hoppas iaf att det beror på det äckliga vädret.

Igår julpyntades lägenheten, (mysmys). Några grannar har redan gett mina fönster komplimanger. Sååååååååå modernt och inbjudande, sa de. Det är kul med grannar som lägger märke till saker. Imorgon ska jag baka lussekatter m vit choklad i, och luciabullar med mandelmassa, flagad mandel på toppen.

Känner mig oxå lite halvsnuvig, så vi har skjutit norrlandsresan framåt. Sonja, vi åker upp till Ö-vik. Smilla har redan 92 i kläder, oj vad hon växer. Så nu ska jag shoppa lite vårmode till henne ♥. Tänk då hon blir större, o kan vara med och shoppa.

Nu ska vi se på film. Kramar till alla tanterna.

fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilm

• Aleta

Panzer - grattis!
    Frulle, Skottland står högt på min lista över drömresmål.
    Cantaton - vad skönt att din pappa ät bättre.
    Soldemor - fantastiskt vad en liten katt kan åstadkomma! Jag håller tummarna för huset.
    Passionsblomman - barnen plockade tusenskönor i gräsmattan idag och stockrosen har halvt utslagna knoppar, är det normalt?

Själv har jag nu klarat av min första julmarknad.
    Jag gjorde praliner bokstavligen dygnet runt i två dygn och sedan har jag stått och sålt i två dagar. Trots mycket dåligt med folk så sålde jag slut på nästan alltihop. Jättekul!
    Nu ska jag göra några hundra praliner till i veckan.

• Fjosok

Fjosok har just lyckts med att skriva sin första dansbandslåt.

Den heter "En dans med kärleken" och rimmar kärleken på lammsteken. Ja, den är till ett spex