• Heloise

Vad ska ni äta idag?

Det fanns en vad-ska-ni-äta-idag tråd förut som var jätteinpirerade.
    Det är dags för en till sådan tråd tycker jag, så vad ska ni äta idag?

• Svar på tråden Vad ska ni äta idag?
  • JuliaAmalia

Åh vad kreativa ni är! Jag har tappat all inspiration nu, vet inte vad som har hänt. Jag orkar bara laga extremt snabblagad mat, trots att jag är sugen på en massa annat. Har ingen ork att vare sig hitta på något kul recept eller laga det. Är sugen på soppor och höstiga grytor. Har haft en fläskfilé liggande i frysen bra länge nu som jag tänkt göra nån gryta på, men det blir aldrig av. Nån som har värsta bästa grytreceptet som gör att jag bara måste sätta igång med lite riktig matlagning? (Och får mig upp ur det här hamburge/smörgås/yoghurt-träsket.)

• passionsblomman

VEM f*n har lust och inspiration i N-o-v-em-b-e-r!!!

*ser mig lite ilsket omkring och hoppas ingen säger ja*

Det är därför det är bra att den här tråden finns, som en liten påminnelse om att det ju kan vara bra att iallafall någon gång i veckan laga riktig mat....

Nu har jag de här senaste tre dagarna gjort fläskkött (fläskkotlett)
    Nötkött (wallenbergare) och nu fågel (kyckling) allt lättlagat och rätt snabbt. Då kan man ju lura ut något med fisk imorgon tänkte jag åsså köra någon pasta på fredag variant lite lyxig eftersom svärisarna kommer.

FYYYY vad oinspirerande DET känns då att man ska prestera tre middagar och så luncher till dem och sambons morbror ckså. *suck*

• JuliaAmalia

Tack Passionsblomman, skönt att höra att jag inte är ensam. Vi skyller helt enkelt på novemberslasket. Tycker dock att det är det lite synd, för mig är god mat njutning och någonting jag inte vill vara utan egentligen, speciellt inte är allt annat är gråtrist och eländigt. Men men, inspirationen återvänder nog. Just nu håller jag på att fila lite på julgodisbakandet i alla fall, och det ser jag verkligen fram emot!

Förstår att det känns segt att fixa mat åt andra (och då antagligen lite mer avancerat än yoghurt eller makaroner ) när man knappt orkar laga åt sig själv. Länkar tre av mina favoritrecept så kanske du får någon liten idé i alla fall. Jag har lagat alla tre flera gånger och de är kanongoda och framförallt snabba och lätta att göra, inte en massa pyssel och knåp. Lycka till i alla fall!

Kycklinggryta med citron och oliver
    www3.arla.se/Default____17653.aspx

Morotspasta med kräftor

Underbar svampsoppa

• emelieochlinus

ugnsbakade laxfiléer med pesto och riven ost ovanpå, kokt potatis till och lite sallad. Superenkelt!

• Malung86

Idag blev det snabb middag i ugnen.
    Skivad kassler i en ugnfastform. Två burkar smaksatt creme fraiche och riven ost på. In i ugnen 20 minuter. Servera med ris o grönsaker.

• passionsblomman

Jag tror jag ska göra en word-mapp med bara skjuts in i ugnene recept! Det är ju klart lättast av allt och kan ju förberedas innan man går med sonen till träningen och så bara sätta i ugnen direkt mnan kommer hem.

• MV85

dfk: hehe fördelen med att vara vuxen antar jag - man kan bestämma själv vad man vill äta.
    Jag försökte hålla mig vaken så länge som möjligt, varpå jag så klart satsade på massor av socker för att hålla mig igång. Beroende på min fysiska hälsa och om jag sovit bra kan jag nämligen hålla mig vaken i upp till tre dygn på en sådan diet
    Nu sa dock min kropp ifrån, jag fick feber o hosta så hamnade snart i sängen!

Candelight: Låter jobbigt i mina öron att behöva välja mat för att inte huden ska reagera.
    Men att hålla min diet för idag skulle jag inte rekommendera någon oavsett om man inte har bra koll på sin kropp och en hyfsad anledning.

Nu: Soppa!

• Heloise

Åh vad gott det var!! Jag åt kängru med rostade grönsaker och saltstekt sötpotatis med kantarellsås, samt en liten liten vittryffelkaka med blåbärssås, mmmmm!

Dfk: skulle du kunna posta receptet på linssoppan, jag är i behov av ett bra recept på en sådan soppa.

• Millanita

Ikväll blir det det fint restaurangbesök för min m2b fyller 30 idag Blir nog förrätt, varmrätt och efträtt...längtar!!

Svar på tråden Vad ska ni äta idag?