• Heloise

Vad ska ni äta idag?

Det fanns en vad-ska-ni-äta-idag tråd förut som var jätteinpirerade.
    Det är dags för en till sådan tråd tycker jag, så vad ska ni äta idag?

• Svar på tråden Vad ska ni äta idag?
  • Sonja68

JuliaAmalia: I LOVE YOU!!! Vilka bra recept
    _Precis_ såna vill jag ha: Inte en massa "konstiga" ingredienser (småbarn hemma), inte så MÅNGA ingredienser och FORT och ENKELT!
    Fler såna recept emottages tacksamt av en stressad, heltidsarbetande tvåbarnsmamma

Precis som Blomman är jag i behov av "skjuts-in-i-ugnenrecept"
    då vi har aktviteter var och varannan dag i vår familj.
    Den där kasslergrejen låter perfekt Malung86! Vilken smak hade du på creme fraichen?

Bra idé Blommis. Ska också göra en Wordmapp med såna recept!

• Sundance

Jag får också tänka mig för vad gäller socker, för min hys skull. Men jag unnar mig ibland det jag är sugen på på helgerna och säkert som amen i kyrkan ploppar finnarna upp någon vecka senare. Har bestämt mig för att två månader innan bröllopet köra detox och helt ta bort sockret.

Ikväll får det bli nåt supersnabbt hemma. Jobbar till 20. Träning mellan 20.50-21.30. Sedan ska jag hinna duscha och laga mat innan So you think you can dance börjar vid 21.55. Lutar åt jag mer eller mindre tvingar sambon att handla typ nachos och guacamole. Det är vår supersnabbmat.

• MV85

"Skjuts in i ugnen-recept" har jag några stycken så dem kommer här

Kycklinglåda
    Ingredienser
    1 st kall grillad kyckling
    4-6 port. kallt kokt ris
    1 burk ananas i bitar (inte krossad)
    1 liten burk ananasringar
    5 dl vispbar grädde
    senap
    ev. jordnötter

Bena ur den grillade kycklingen noggrant, och häll av spadet av ananasen.
    Sedan bygger hela rätten på "lager på lager"-principen.
    Börja varva i en ugnsform med höga kanter. Desto högre, desto bättre.
    Lägg ris i botten, sedan kyckling och så ananas i bitar. Upprepa så många varv du kan.
    Se till att avsluta med ris längst upp, som du sedan lägger ananasringarna på.

Häll ner valfri (men generös) mängd senap i grädden, och vispa lätt. Det är här bättre att vispa för lite än för mycket då grädden ska kunna rinna ner i formen fortfarande efter att du är klar med den.

Häll grädden i formen, försök fördela den hyfsat jämnt.

Avsluta ev. med lite jordnötter på toppen.

Serveras med kall ananas i bitar, jordnötter (kan utelämnas för allergiker) samt (om man så önskar) en grönsallad.

Pastalåda
    Ingredienser
    Överbliven pasta
    Överbliven köttfärssås
    Ostsås
    Riven ost
    Mozzarella

Blanda den överblivna köttfärssåsen och pastan väl. Lägg i ugnssäker form med höga kanter, och häll på ostsåsen. Se till att såsen kommer ner överallt.
    Strö över den rivna osten och, om ni så önskar, lägg på mozzarella i skivor.
    Gratinera i ugnen ca 220grader i ungefär 20 min, eller tills den fått fin färg.
    Låt stå ca 10 minuter före servering efter ugnen.
    Serveras bäst med rårivna morötter och färska tomater till.

Potatislåda
    Ingredienser
    1-2 kg Mjölig potatis
    2 pkt Milda Minimat (4%) går även använda matlagningsgrädde, vispgrädde eller annan valfri mjölk eller grädde.
    Korv av något slag/kassler/skinka/julskinka eller köttfärs. Går även bra med kyckling eller quorn.
    svartpeppar
    salt
    ev. hackad lök

Gör så här
    Skala och skiva potatisen i jämntjocka skivor, alternativt stavar om så önskas.
    Gör i ordning ditt valda kött i samma form eller annan lämplig storlek.
    Varva potatis och kött, salta och peppra lite på varje lager, och se till att både börja och avsluta med potatis.
    Häll över "grädden" och sätt in i ugnen på 200 grader i ca 60 minuter.
    Kontrollera när potatisen är färdig och lådan fått fin färg.
    Ta ut och låt stå ca 10 minuter.

Servera med en sallad, lite bröd eller lite kokta grönsaker.

Thai-kyckling
    Ingredienser
    4 kycklingfiléer.
    1 stor burk Crème fraiche (500 g tror jag det är)
    vitlökspulver/färsk pressad vitlök
    lökpulver/finriven lök
    sweet chilisås
    svartpeppar
    salt
    riven ost

Tillbehör:
    Ugnsform med kant.
    Kokt ris

Gör så här
    Blanda creme fraich, sweetchilisås och vitlök efter smak samt smaka av med salt och svartpeppar.
    Lägg kycklingfiléerna i ugnsformen och häll blandningen över. Se till att det täcker.
    Strö över riven ost.
    Gratineras ca 20-30 min beroende på hur tätt kycklingen ligger och ugnen. Kontrollera genom att skära i en.

Serveras med kokt ris och tomater.

O så en snabbis som inte körs i ugnen men ändå bara tar den tid pastan tar att koka...

Penne med bacon och kanel
    Ingredienser
    4 dl penne pasta
    1 paket bacon
    Ca 2-3 dl crème fraiche
    Svartpeppar
    Salt
    Kanel

Gör så här
    Koka pastan efter anvisningarna på paketen.
    Klipp baconen i mindre bitar och stek snabbt på hög värme, krydda lätt med svartpeppar och en liten gnutta kanel.
    Blanda ihop pastan med crème fraichen, häll en liten gnutta svartpeppar på.
    Blanda ner den stekta baconen

• JuliaAmalia

Passionsblomman och Sonja, så lite så. Kul att kunna hjälpa någon med idéer! För min del blir det faktiskt svampsoppan jag länkade till middag ikväll. Mums!

• passionsblomman

Titta! Här rasar det ju in recept! Vad kul!

Idag ska jag skjutsa in lax i ugnen. Sådana där färdiga portionsbitar ur en fryspåse, poff i en form och på med grädde blandad med dill och peppar och salt. Kanske tar en burk krossade tomater i också förresten.

Ibland blandar jag saffran i grädden istället. Jag tar riktig grädde och blandar den med mjölk, så slipper jag betala för vattnet i matlagningsditon. Lite Maizena eller redning på mjöl ifall man vill ha tjockare sås.
    Gott med potatis eller ris.

Funkar förövrigt lika bra med annan fisk.

• Candelight
    Sundance skrev 2009-11-18 11:09:03 följande:
    Jag får också tänka mig för vad gäller socker, för min hys skull. Men jag unnar mig ibland det jag är sugen på på helgerna och säkert som amen i kyrkan ploppar finnarna upp någon vecka senare. Har bestämt mig för att två månader innan bröllopet köra detox och helt ta bort sockret. Ikväll får det bli nåt supersnabbt hemma. Jobbar till 20. Träning mellan 20.50-21.30. Sedan ska jag hinna duscha och laga mat innan So you think you can dance börjar vid 21.55. Lutar åt jag mer eller mindre tvingar sambon att handla typ nachos och guacamole. Det är vår supersnabbmat.
    Jag tror inte det är sockret som är värsta boven för hyn, socker är ju ändå ett naturligt ämne (glykos och fruktos), det som jag passar mig för att alla e-ämnen i halvfabrikat och helfabrikat. Sen är det ju väldigt mycket salt och fett (fel sort dessutom) i det som vi anser onyttigt och tyvärr gôtt.

Idag åt jag fullkornspasta med kyckling i wok o minimilda 4 % efter min träning. Ikväll blir det nog egenbakade råglimpsmörgås med mager ost och persisk te. sen är det ju TRUE BLOOD!!
  • mrsJR

I dag blir det färskostfyllda kycklingfileer med bulgur och hare couverts.

• Sonja68

Idag vart det stressigt med jobb och frissa för alla 3 damer i familjen. Så maken fick rycka in. Det blev stekt falukorv och pulvermos... Men barnen var glada o nöjda
    Ja,ja, jag får göra nåt bättre imorgon.

• JuliaAmalia
    passionsblomman skrev 2009-11-18 16:05:17 följande:
    Jag tar riktig grädde och blandar den med mjölk, så slipper jag betala för vattnet i matlagningsditon.
    Samma här, så gör jag också. Då slipper man dessutom förtjockningsmedel och andra motbjudande tillsatser som tillsätts pga vattnet. Usch! Efter att ha läst "Hemliga kocken" och Äkta vara" (av Mats-Eric Nilsson. LÄS LÄS LÄS!) har jag otroligt svårt för att äta livsmedel med alla dessa tillsatser som finns. Och det har helt klart försvårat matlagningen, men det känns desto bättre när man vet att maten man äter är helt "ren". Det smakar bättre och är så mycket bättre för kroppen.
  • Malung86
    Sonja68 skrev 2009-11-18 08:31:09 följande:
    [citat]
    Den där kasslergrejen låter perfekt Malung86! Vilken smak hade du på creme fraichen?

Brukar använda antingen, franska örter eller tomat/basilika.
Svar på tråden Vad ska ni äta idag?