• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • passionsblomman

Nenne, galen var ordet.

Muggles; ja eller rättare sagt så tror sig nog vederbörande vara det, fast det i många av hans åsiketer inte finns några bokstäver alls i bibeln att luta dem mot.

Egna moralslutsatser baserade på lösryckta meningar utan samman hang brukar sällan bli särskilt lyckat.

Oupsie: Jag säger som de andra-någon form av hjälp ska du ha! Min psykolog sa att det i huvudsak finns två typer av depressioner:

Depr. orsakad av yttre omständigheter (dödsfall, arbetslöshet,sjukdom, skilsmässa eller andra kriser)

Depr. orsakad av obalans i kroppens signalsystem i hjärnan (dit hör tex höst och vår depressioner)

I det första fallet kan medicin behövas för att få huvudet över ytan, men det kan också räcka med samtal med tex psykolog. Ofta kombineras båda.

idet andra fallet behöver man medicin för att få rätt balans och kan inte prata sig ur det.

Kom ihåg att en depression är inget man tar sig i kragen och rycker upp sig ur.

Och att man inte är en lenare person än andra för att man drabbas av denna sjukdom.

(det hade jag jättesvårt att inte känna. Jag kände mig reducerad till någon slags ynkepynk som inte pallade trycket och nog var väldigt överkänslig)

Kram!

• muggles

EA: haha underbart! Är han en 'geek' då?! (Test: har han besökt thinkgeek.com ngn gång?!) Vi hade en tävling en gång i tiden som först hette Beach 1998 (ja ni fattar hur länge sedan detta var!) och så småningom av oförklarlig anledning ändrades till Bitch 1999...

AM: jag tror han ville att vi skulle deppa ihop totalt här

• muggles

Fick just reda på att mitt hcg imorse låg på 19 så inte riktigt under 5 men lägre än förra veckan iaf...

• Fru E

Muggles-nopes han är ingen datanörd faktiskt även om han jobbar med programmering stämmer inte in på några symtom alls

• nennesjuttioåtta

vart vänder man sig om man behöver prata med någon? jag och mannen skulle nog behöva det tror jag.

• Tinga

Muggles - om du vill kolla mer på gardintyger kan jag rekommendera spirainredning.se . Där finns ganska många mönster som är i stil med Marimekkos design. Funderar själv på att välja Tivoli till vårt vardagsrum, men gillar även det här Marimekkotyget - Peikonlehti www.4her.nu/%2D990 . Beslutsångest, men som EA sa; det är ett i-landsproblem.

• muggles

Nenne: i ert fall kan ni kanske få familjeterapi, det brukar kommunen och kyrkan erbjuda. Jag har varit på det (när min mamma var väldigt deprimerad och jag inte visste hur jag skulle hantera det - jag mådde väldigt dåligt själv av att hon mådde så dåligt) och då var jag på kyrkans familjeterapi - det var väldigt bra. Det beror såklart på terapeuten men bara för att kyrkan ordnar det så har det inget med tro att göra (själv är jag ju ateist). Kommunen kan också ha sådant här - det är olika i olika kommuner. Privat finns det ju såklart också men kostar då mer (kanske 600kr/h ist f 200kr/h). Jag rekommenderar det absolut!!! Det kommer antagligen att stärka ert förhållande, och ni behöver nog ösa ur er lite efter allt ni har gått igenom.

• muggles

EA&MJ skrev 2009-10-01 13:27:00 följande:

Muggles-nopes han är ingen datanörd faktiskt även om han jobbar med programmering stämmer inte in på några symtom alls
    Som min man då - han jobbar också med programmering men är ingen nörd alls (hemma är det jag som står för IT-biten om datorn krånglar).
  • Tinga

Nenne - kan inte ivf-kliniken hjälpa er med en remiss till någon ni kan få prata med? Ni kan ju inte vara de första i världshistorien som har det jobbigt under en ivf-process.

• muggles

Tinga: tack, är alltid ute efter fräcka tyger! Du vet väl att lehti betyder löv på finska? (Vad peiko betyder vet jag inte, min finska är dålig tyvärr.) Jag tycker det är så kul att veta vad de där Marimekkotygernas namn betyder. Bla har vi Ystävät (=vännerna) hemma i köket: www.finnstyle.com/ystavatorange.html

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor