• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • BrudSommar2006

Snorkis, hopplöst att försöka ringa från jobbet! Förut hade jag eget rum och då var man mest nervös för att någon chef skulle komma in på rummet när man som bäst satt och pratade sjukdomar med någon receptionist men nu delar jag rum och då är det ju ännu värre. Det är så jobbigt på de flesta ställen här också att man ska inte tro att man kan ringa och få prata med någon utan i princip överallt är det så att man får knappa in sitt nummer och hamnar i telefonkösystem och så får man veta vilken tid de kommer att ringa upp. Det är ju inte säkert att det passar just den tiden när man äntligen lyckats hitta lite privat tid att kunna ringa på.

• Fru E

BS-ja kanske är det så vi får väl se vad som händer oss nya i IVF träsket

• BrudSommar2006

EA, ja vi får ju som sagt se och hoppas under tiden men jag tycker fortfarande att det är konstigt att ni över huvudtaget ska hamna där, det borde ju vara dags för ett plus snarast här nu.

• muggles

Snorkis: jag håller tummarna att du får hjälp!

Satan i gatan vad jag känner av mina äggstockar vilket är muchos konstigt eftersom jag väl knappast har ÄL om jag nu har högt hcg (el högt och högt men iaf >20). Jag tror jag skippar gravtest och går dit på torsdag så får jag ett kvitto på vad som händer i min kropp. Tror jag har högkostnadsskydd snart - blir nog mitt 7:e (!) besök på gynakuten...

• fru AM

Koko: Jag lät bli att lyfta Livia hela tre månader (12 veckor).

Övrig maginfo: Enligt min sjukgymnast ska man - om man har ens antydan till delade magmuskler - inte göra situpsliknande rörelser överhuvudtaget nånsin mer ... Sneda situps går bra men inte "raka". Ska få ett träningsprogram för mage och rygg imorgon - ska bli spännande.

Är sur på min man - hela tiden - är det normalt?

Var hos sjukgymnast med Hektor (BVC skickade). Hon kontaterade han är tipptopp frånsett att han är extremt platthövdad. Som om vi inte visste det! Hon sa att han ska börja sova på sidan. Hallå! Det var ju det jag ville från början men då blev de på BVC alldeles skräckslagna och malde på sitt sova-på-rygg-mantra. Nu har han sovit på rygg (och sovit MYCKET) i fem månader - och resultatet är ett platt huvud. Är det någon som är förvånad? Jag borde inte ha lyssnat på BVC från början känner jag.

• Piggelin1

BS,
    du var ju på jakt efter ngn att prata med ang detta med barn runt 25 kg men ändå inte så gamla, i bil. Innan vi fick Amanda så var vi & pratade med en man på NTF Väst, de kom med kanonbra (objektiv) info & man kunde hyra babyskydd eller helt enkelt bara f¨å tuips & råd (som vi nöjde oss med).
    Hittade detta, det borde ju finnas en motsvarighet i Sthlm
    www.ntf.se/vast/oppettid/

• Snorkfröken77

Jahapp då är man tillbaks på plats med rödgråtna ögon, hukar bakom min skärmvägg

Fy fan vilket dåligt samtal, jag blev totalt idiotförklarad, här kommer ett axplock av allt fint hon sa till mig:

-Meeeen snäääälla du, det är heeeelt normalt att det tar ett år.

-Hålla på med temp och stickor ska du inte, det är helt onödigt!

-Du vet du blir bara stressad av att du inte får utslag, det är säkert därför du inte får ÄL. ÄL kan utebli av stress.

-Har man sex någon gång i veckan så blir nästan alla gravida.

-Du vet det är så mycket psykologi, det där att bli gravid, skaffa en hundvalp eller adoptera så brukar de flesta bli gravida.

-Försök och slappna aaaaav.

-Du ska se att bara ni bokar in samtal för utredning så kommer du bli gravid.

På slutet av samtalet kunde jag bara svara ja och nej för att inte börja gråta. Efter samtalet så brast det. Fy fan. hon ska ju för i h-e vara utbildad, jag kom mig inte för att säga emot henne för jag blev så paff och ledsen.

Jag inser nu att jag får inte hjälp och jag pallar inte att prata med någon mer och bli idiotförklarad så nu har jag bestämt mig för att lägga ner tills dess att 12 gånger har gått, ska skita i temp och test för jag mår inte bra av det här (inte för att idiot-bm påstår det vill jag påpeka). Ska köra Lappisracet och njuta av livet och mannen tills vårt år har gått.

• fru AM

Snorkfröken: !!! Men vilken idiot! Stor tröstkram!

• Liten med Mindre

Kram Snorkis!
    Det känns som om vi alla får ett övermått av knepig vårdpersonal i denna tråd...

AM - angående sovläge så är det nästan så att jag är sugen på att hyra larm och låta Grynet sova på mage ifall h*n visar minsta tecken på att sova dåligt på rygg. Eller i alla fall variera sovställning mer än med Mindre. Måste förstås diskuteras med maken som nog opponerar sig.

Själv måste jag vara ett utmärkt exempel på topp-skalle av att sova mycket på mage. Har alltid haft så toppigt huvud ("platt" från sidorna) att det gjort ont att stå på huvudet. Antar också att Mindre alltid roterat så mycket i sängen så hon aldrig hann få plattskalle - rund o fin och kan säkert stå på huvudet i framtiden.

• Fru E

Snorkis-meeeeeeeen vilket klantarsel jag tycker det är upp till var person om man vill kolla upp sin ÄL om man misstänker att något strular. Ok om inte kvinnoklinikerna vill ta emot en direkt efter några månader men de privata borde borde bara bli glada över att de tjänar lite pengar på oss som är nojjiga!
    Mähä säger jag bara!
    Tror att du gör rätt i att strunta i testen, jag blir stressad över att ta dem men samtidigt mini stressad över att inte veta om man haft äl eller ej men (kontrollfreak som jag är) samtidigt vet jag att äl med största sannolikhet är varje månad så då överväger det

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor