• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Snorkfröken77

AM - Jag misstänkte det Jag tror det är svårt att bli cool även fast det är tredje barnet, de är ju helt olika individer samt att råden till föräldrarna verkar ju hinna ändras så mycket så vem kan hinna med?

PB - Jag förstår vad du menade Nej, jag tycker det är helt galet när en BM talar om för en att man ska slappna av så blir man gravid, jag är lite sugen på att skicka ett mail och förklara hur dåligt det är att säga så när det inte finns några belägg för det. Så typiskt att skuldbelägga kvinnorna *morr* Samtidigt är jag rädd för att bränna mina broar, i min lilla håla finns ju bara 2 BM och den andra är inte heller så bra och OM jag blir gravid måste jag ju gå till någon av dem

• _koko_

snorkis - Men vilket PRAKTARSEL!

AM - 3 månader, hm, tror inte jag fixar att vänta så länge, längtar efter att få lyfta honom...

Jag har varit på barnvagnspromenad idag, med lillebror I VAGNEN! Promenerade till och från bvc (45 minuter åt varje håll). Lillebror har gått upp 720g och vuxit 2,5cm på två veckor, hans kurva är helt galen. Jätteskönt såklart, ju mer han växer desto bättre rustad är han mot förkylningarna som såklart kommer förr eller senare.

Nu skriker han dock för fulla muggar, så jag hinner inte skriva mer...

• MSW

Snorkis: Vilken idiot! Fast jag tycker att jag har fått lite samma bemötande när jag varit i kontakt med BM (då det dock inte har handlat om barnverkstan).. Och man ringer juh lixom inte om man inte är riktigt orolig.. Åtminstone funkar jag så.. Att jag drar mig så länge som möjligt innan jag kontaktar sjukvården!

Kommer inte ihåg mer att kommentera..

När ska man ta upp gladiollökar, liljor, dahlior inför hösten/vintern? Eller kan de stanna i jorden? Och hur förvarar man dom? Ngn som vet passionsblomman kanske?

Nu kräver sonen uppmärksamhet!

Puss och kram på er!

• _koko_

msw - gladiolus måste tas upp iaf, har jag lärt mig den hårda vägen. Även dahlior, men de liljor jag har är härdiga. Förvara knölarna svalt och mörkt som de är (eller kvar i krukan om man har dem i kruka). PB kan nog utveckla.

Nu måste jag ta tag i middagen, bäst att passa på nu när jag fått lillebror att somna i soffan!

• fru AM

Tänk att jag kan så lite om trädgårdsskötsel! Jag är helt okunnig och ovetande om allt som hör blommor till. Jag vet att snittrosor ska ha varmt vatten och att man ska knipsa topparna av snitt-gladiolus - men det är verkligen allt jag vet. Fascinerande!

• BrudSommar2006

AM, men det finns ju sådana där huvudformarmössor, kan inte det vara något om det nu inte rättar till sig?

Snorkis, men testa med stickor en cykel till då så har du ju i alla fall en bättre indikation sedan, börja extra tidigt och håll ut riktigt länge och får du då inte utslag så har du ju provat två cykler i rad och det känns väl lite säkrare än att bara gå på en gång? Det här med flytningar och annat har aldrig stämt för mig så det tror jag inte man kan gå på heller.

• passionsblomman

Liljor ska vara kvar marken. Gladiolus och Dahlior förvaras torrt avalt och frostfritt. Borsta gärna av knölarna och lägg dem i mull eller kvar i krukan precis som koko sa!

( jag är långt ifrån ngn trädgårdsexpert bara så ni vet. Florister jobbar huvudsakligen med snittblommor och visserligen en del krukväxter också. Trädgårdskunskaperna har mer med eget intresse att göra)

• _koko_

Middagen avklarad, sambo och conny på bilutflykt, lillebror i sjalen (fast han börjar gnälla nu så det blir nog ett kort inlägg).

AM - Jag undviker att fråga bvc om sånt just för att de har så mycket åsikter som är just åsikter, och det har jag tillräckligt av själv... Conny låg på sidan nästan från början och han har rätt platt huvud ändå, så det kan nog vara genetiskt också. Jag rullade ihop en filt och la framför honom för säkerhets skull, då kan han inte rulla över på mage. Även lillebror ligger på sidan, de få gånger han inte ligger på mig eller i sjalen vill säga.

• Frejis

Brudsommar ? när det gäller ivf och för den delen vanlig befruktning tror jag på embryokvalitet, dvs att hitta det så kallade guldägget. Vad det sedan är och hur man ser det kan jag däremot inte svara på. Att naturen behövde krångla till det hela på ett sådant komplicerat sätt

Vänner & Vickan ? vad jobbigt med illamåendet som håller i sig, hoppas att det går över snart.

Vickan ? hoppas att det gick bra på RUL!

Telis ? det skulle vara roligt med lunch imorgon, men mitt schema är lite tajt, en varuleverans som ska tas emot samt blodprover som måste göras på DS. Fast jag är så klart frestad och så vill jag gärna se din gravida mage

A M ? har ingen aning om när vi ska vara på sjukhuset ännu utan vi måste ringa avdelningen efter kl 18 imorgon för att få reda på operationsschemat. Hoppas på en lagom tidig tid. Sade först till BM att jag tar den första tiden kl 7, men maken var rädd att jag (och ingen annan) kommer att försova mig. Möjligheten finns

Piggis ? Barnmarknad som du var på låter som en lite jobbig erfarenhet. Roligt om man är på jakt efter någonting och kan leva sig in i den gemensamma stämningen, men annars?

EA ? tröstkram, dumma tanten

Jag undrar också som Brudsommar, varför får alla i tråden tant? Tycker att det är definitivt dags för en ny plusvåg.

Snaily ? jag tror inte att man kan intala sig svårigheterna att bli gravid fast jag känner igen dessa tankar eftersom jag haft dem själv och de stämde visst till hundra procent. Skulle säga att det handlar om intuition, sedan hoppas jag att du har fel och att tsunamiplusvågen kommer.

Japp, det var jag som plockade isär ÄL-tester och undersökte de blå strecken som faktiskt blir starkare ju närmare ägglossning man kommer (på tal om medicinskt intresse och lättja SnailY ). Kan vara bra att veta om man börjar känna sig lite matt av tandborstsex

A M igen ? det låter lite konstigt att man aldrig mer ska få göra raka situps om man haft delade magmuskler. Går inte det tillbaka efter graviditeten? Jobbigt med H.s huvud, hoppas att det räcker med att börja sova på sidan nu. Just när det gäller BVC är deras ?goda? råd och bestämmelser någonting som jag fasar för, det känns som nästa vända efter alla kontroller och olika doktorers råd under graviditeten. Hoppas att jag inte prickar in den allra galnaste BVC-sköterskan i stan

Jag har varit så hypokondrisk tidigare att vi faktiskt har köpt andningslarm kombinerat med vanligt barnvaktslarm till Bumsisbebis. Konstigt nog känner jag inte alls samma kontrollbehov nu när vi snart ska ha en riktig bebis

Snorkis ? vilken galen vårdmänniska du pratat med blir jätteirriterad på sådant!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor